Annons

Bildens filnr i kameran stämmer inte överens med det i datorn när jag laddat över det

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzgirl

Aktiv medlem
Vad är det som har hänt? Jag laddade över bilderna till datorn som vanligt från min Nikon D90.
Efter en stund upptäckte jag att jag saknade vissa bilder. Jag kollade filnumret i kameran och kollade om det fanns på datorn, det gjorde det, men det rörde sig om helt olika bilder, (trots att jag hade tömt kameran till en tom folder i datorn, så det var ingen gammal bild med samma filnr som låg kvar.)

Bilden i fråga ser jag i datorn men kopplar jag kameran till datorn så syns den i datorn som en annan bild. Hur kan detta gå till?

Dessutom verkar vissa bilder ha kopierat sig själv.. så samma bild finns tex som
_DSC0053
och som
_DSC0053 (57).jpeg

Jag har aldrig varit med om något liknande. Vad har hänt?

Det andra fenomenet är lättförklarat. Använder du ctrl för att markera bilder? Har du då råkat hålla nere ctrl och dra en ikon så kopierar du den automatiskt!

Det andra fenomenet är lättförklarat. Använder du ctrl för att markera bilder? Har du då råkat hålla nere ctrl och dra en ikon så kopierar du den automatiskt![/QUOT

Näe, jag markerade den första bilden och den sista med shift.
sen copy - paste.

Trots att jag bara tittar på bilderna i skärmen direkt från kameran så saknas vissa bider.
Det enda sättet som jag har kommit på är att behandla bilden på nåt vis i kameran och spara om den, DÅ ser datorn den...

Det finns alltså inte 57 exemplar av bilden, utan TVÅ.. och de heter tex såhär...

Prövade med en annan dator och samma sak händer där.

Och nej, multiexponering är avstängd.

??

Är det ingen som har en aning om vad som kan ha hänt?
Min egen spekulation glider iväg åt att det är minneskortet (som är lika nytt som kameran, så det är inte ens ett år gammalt..) som har gått sönder på nåt vis.

Det konstiga är dock att bilderna visas korrekt i kameran.. men jag har testat i 2 olika datorer och bilderna laddas över på samma vis.
Det är endast om jag sparar om bilden i kameran som jag öht får den till datorn.

Jag har även en D50:a, mitt följande projekt blir väl att se om jag via den får bilderna laddade till datorn...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar