Annons

Bilden mörknar!

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinG

Aktiv medlem
Jag fotar i Raw-format och använder CS2 och således Camera Raw. Först pillar jag lite med bilden, justerar skuggor och kontrast och färger etc så som jag vill ha det, trycker på "open" så att bilden öppnas i "vanliga" Photoshop, där jag gör några extra justeringar. När allt är klart sparar jag bilden som en kopia i jpeg, men när jag tittar på den i bildvisningsprogrammet i Windows eller vilken annanstans som helst utom i Photoshop, så är bilden tydligt mörkare, inte mycket, men så pass att det "förstör", och färgerna blir en aning förändrade. Varför? Jag blir knäpp! =)

Vissas talar om färgprofiler, sRGB oich Adobe RGB. Jag har kameran inställd på Adobe RGB, konverterar i Camera RAw till sRGB och ser i "vanliga" Photoshop till att det under "Color settings" står sRGB innan jag sparar slutgiltigt resultat. (Labbet jag framkallar hos tar bara sRGB).

Är grymt tacksam för hjälp!!!

Förtydligande: I Camera Raw konverterar jag bilden till sRGB och i "vanliga" Photoshop ser jag alltså bilden som sRGB och då är allt okej, ingen vidare skillnad från i Camera Raw. Det är först "utanför" PS som skillnaden syns, och det är det resultatet, den mörka bilden, som är den som "gäller" som hamnar på papperet efter utskrift.

Mitt förslag är att du behåller AdobeRGB när du tar in bilden i PS, och att du sedan konverterar till sRGB det sista du gör. Då bör du få det så bra det går.

Inget fel i Photoshop

Hej,

Jag misstänker att förklaringen är att de andra programmen du använder för att titta på bilderna inte har en aning om färgprofiler m.m. De lägger alltså inte på den korrigering som färgprofilen innebär. Resultat: mörka bilder.

Vilken färgprofil du använder i kameran spelar ingen roll om du använder råformat (RAW) eftersom färgprofilen läggs på först vid rå-omvandlingen.

Kolla också igenom dina färginställningar i Photoshop. Här är en bra inledning: http://www.computer-darkroom.com/ps8_colour/ps8_1.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar