MartinG
Aktiv medlem
Jag fotar i Raw-format och använder CS2 och således Camera Raw. Först pillar jag lite med bilden, justerar skuggor och kontrast och färger etc så som jag vill ha det, trycker på "open" så att bilden öppnas i "vanliga" Photoshop, där jag gör några extra justeringar. När allt är klart sparar jag bilden som en kopia i jpeg, men när jag tittar på den i bildvisningsprogrammet i Windows eller vilken annanstans som helst utom i Photoshop, så är bilden tydligt mörkare, inte mycket, men så pass att det "förstör", och färgerna blir en aning förändrade. Varför? Jag blir knäpp! =)
Vissas talar om färgprofiler, sRGB oich Adobe RGB. Jag har kameran inställd på Adobe RGB, konverterar i Camera RAw till sRGB och ser i "vanliga" Photoshop till att det under "Color settings" står sRGB innan jag sparar slutgiltigt resultat. (Labbet jag framkallar hos tar bara sRGB).
Är grymt tacksam för hjälp!!!
Vissas talar om färgprofiler, sRGB oich Adobe RGB. Jag har kameran inställd på Adobe RGB, konverterar i Camera RAw till sRGB och ser i "vanliga" Photoshop till att det under "Color settings" står sRGB innan jag sparar slutgiltigt resultat. (Labbet jag framkallar hos tar bara sRGB).
Är grymt tacksam för hjälp!!!