Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilden är utsmyckad med hjälp av Adobe® Photoshop® -mjukvara

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, jag skulle aldrig drömma om att fotoshoppa mina bilder med Photoshop, fotoshoppa gör jag med Paint shop.
 
Jag trodde det hette Phoppa?


seriöst: 1, Det var flera år sen adobe gick ut med det där.

2. Adobe är dumma i huvudet som inte uppskattar att deras varumärke används som ett verb. Egentligen borde man kalla det för att gimpa, bara för att dra sitt strå till stacken för att jämna ut Adobes fullständiga dominans.
Jämför med Google som skrattar hela vägen till banken när folk säger åt varandra att googla saker istf att yahooa, msna eller altavista.
 
Man ska nog inte dra för många slutsatser av det som IDG skriver. Man kan få intrycket att Adobe just nu har världens drajv om detta. Egentligen är det nog artikelförfattaren som bara hittat ett allmän-intressant ämne och gjort en artikel av det.
 
Finns ju andra exempel på detta från andra brancher. JEEP är ju ett exempel på ett bilmärke som har fått ge namn till ett helt bilsegment. Är nog inte jättemånga som vet om det när det snackar som sina "stadsjeepar". Gore-tex är ju ett annat, många tror ju att man kan gå in en en klädaffär och köpa en GOre-tex jacka när G-tex bara tillverkar ett membran som man sammanfogar med tyg. Så till viss del kan jag förstå Adobes oro för risken är att ordet blir så vanligt att ingen kommer ihåg var det kommer ifrån från början. Och då har det förlorat mycket av sitt komerciela värde. Till slut kanske det bara är vi nördar här inne som vet hur det egentligen började...
 
tiq skrev:
Adobe är dumma i huvudet som inte uppskattar att deras varumärke används som ett verb.

Adobe är smarta som regerar på det här sättet. Blir det ett allmänt accepterat verb innebär det att Adobe förlorar ensamrätten till namnet Photoshop. Det blir alltså fritt fram för andra företag att använda namnet "Photoshop" i sina produktnamn och sin marknadsföring.


tiq skrev:
Jämför med Google som skrattar hela vägen till banken när folk säger åt varandra att googla saker istf att yahooa, msna eller altavista.

Du har noll koll. ;)

http://www.micropersuasion.com/2006/08/google_warns_me.html
http://news.com.com/2100-1030_3-6106479.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/08/04/AR2006080401536.html
 
Det var tänkt som ett framkallningslabb. Deras första Ikon var ett litet hus med texten 1hr ( alltså ett entimmes framkallningslabb ).

Första Photoshop, 1.0 kom 1990.
 
Shop är inte i betydelsen affär. Här betyder det väl närmast verkstad.

"Drove my car to the shop", till verkstaden.

"the shop-guys" De tuffa pojkarna som har teknik som tillval i amerikanska highschool filmer.


Masonite är också ett varumärke som helt blivit borttappat.
 
tiq skrev:
Jämför med Google som skrattar hela vägen till banken när folk säger åt varandra att googla saker istf att yahooa, msna eller altavista.
Hej!

Jag har läst att Google inte tycker om att ordet "Google" används som verb. Då gällde det engelska, men i så fall ogillar de säkert svenska "googla" också.
Anledningen var att Google betraktar sig som så mycket mer än bara en sökmotor på internet, och var oroliga för att deras övriga tjänster skulle komma i skuggan om ordet "Google" användes som verb i betydelsen "söka på internet".

Huruvida de har rätt i den bedömningen kan inte jag avgöra, men att försöka få folk att sluta säga "googla" tycker jag verkar helt orealistiskt. Jag tycker att Google borde vara glada åt gratisreklamen istället. De får väl lansera sina andra tjänster hårdare istället om de är bekymrade över att bli betraktade som enbart en sökmotor.

Mvh.
Lasse C
 
Polaroid är väl också synonymt med en speciell kamera- och filmtyp. Att de också tillverkat den kanske bästa vanliga negativa färgfilmen någonsin, Polaroid High Definition 100, är mindre känt. Många som såg namnet associerade Polaroids High Definition-filmer med direktbildsfilmen och filmerna fick därför inget större genomslag. Visserligen var den dyrare än övriga tillverkares motsvarigheter men färgdefinitionen och återgivningen var så bra i dagsljus att många konstnärer fördedrog den filmen när man fotograferade av sina målningar. Jag har hjälpt flera med sådant och de ville tvunget ha den filmen och jag förstår varför. Färgåtergivningen och upplösningen var superb med mycket originaltrogna färger och nyanser i dagsljus. Hade inte Polaroidnamnet hos gemene man varit synonymt med direktbildskameran/filmen Polaroid tror jag dessa filmer hade fått betydligt större marknadsandelar. Så man kan ha viss försåelse för detta.
 
Lasse C skrev:
Hej!
Jag har läst att Google inte tycker om att ordet "Google" används som verb. Då gällde det engelska, men i så fall ogillar de säkert svenska "googla" också.
Lite längre upp i tråden så länkade jag till tre artiklar som beskriver just detta.
Där skriver jag också varför företagen gör allt för att försvara sin varumärken och inte uppskattar "gratisreklamen".
 
Stackars Google, undrar hur de skall få folk att sluta med att använda google som verb. När jag googlade (hoppsan!) på Google fick jag en sådär 700 miljoner träffar.

Fast man skall kanske inte underskatta niten hos ett företag som hjälper den Kinesiska staten att censurera webben.

Man får väl börja altavista istället ...
 
Dom kan inte hindra någon från att använda ordet "googla". Däremot måste dom göra allt dom kan för att försvara sitt varumärke för att även i fortsättningen ha ensamrätt till namnet.

Din sökning som gav 700 miljoner träffar omfattade troligtvis inte bara verbet "google" utan även varumärket "Google".
 
The Tor skrev:

Din sökning som gav 700 miljoner träffar omfattade troligtvis inte bara verbet "google" utan även varumärket "Google".
Säg 100 miljoner då eller 50, det blir nog svårt ändå för Google att få slut på googlandet (aj, nu kom det igen). Men det är klart, de kan ju fråga sina polare i Beijing, de vet ju hur man skall klämma åt folk. Å andra sidan går ju inte amerikanska jurister av för hackor heller när det gäller att göra livet surt för folk.
 
Jag är övertygad om att Google inte på allvar tror att dom kan utrota verbet "google/googla". Men när dom befinner sig i en domstol, för att någon annan har startat en sökmotor som heter "Super Google" (med hänvisning till att "google" är ett vanligt verb), måste företaget Google kunna visa att dom gjort allt för att skydda sitt varumärke.

Det är detta hela historian handlar om. Samma sak gäller Adobe och deras varumärke Photoshop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.