Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilddatabas för webben med inloggning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Seglaren

Ny medlem
Hej!
Söker en bra och helst billig:) lösning för att kunna presentera 300 - 2000 bilder på nätet. Ska helst bara vara att klicka på "skapa webbsida" i ett bilddatabasprogram så ska man få färdiga HTML-sidor med tumnaglar och lite info om bilden. Allt självklart sökbart på olika parametrar.

Bra vore också om man kunde skydda databasen och dela ut individuella lösenord och få statistik på vilka foton användarna tankat ned, för att sedan kunna fakturera.

Bäst är ju om programmet är detsamma som man själv arkiverar/ordnar hela sin bildsamling i. Som redan är flera 10000-tals bilder...

Har i dag ACDSee 4.0 i datorn, har kikat lite på Portfolio 6.0. Har också sökt i flera forum och läst hit och dit men vill ha fler synpunkter och förslag.

MVH. Tomas
 
Ett snyggt och extremt funktionellt webbgalleri är finnländaren Pekka Saarinens Exhibit Engine. EE är för närvarande freeware/donationware PHP/MySQL kod för online fotogallerier. EE har fått fina "ratings" hos bla. hotscripts.com och scriptsearch.com

EE finns för närvarande i version 1.5 beta 5 som är stabil och används flitigt av många. Den är i nuläget lite knölig att sätta upp så om man inte är van användare kanske det är klokt att invänta EE RC 1.5 som lär vara nära förestående.


Mer info. finns också i Pekkas CANON DIGITAL PHOTOGRAPHY FORUM med över 10000 medlemmar.

Pekkas forum

Pekkas exempelgalleri
 
Coppermine

Ta en titt på Coppermine Photo Gallery helt gratis.
Smidigt och kul att använda, layout kan bytas via templates/skins samt välja språk.
Man skapar kategorier och album lätt och coppermine skalar automatiskt om dina uppladdade bilder till småbilder/tumnaglar.
Man kan se ett galleri som slideshow som fade'ar bilderna och man kan också skicka en bild som vykort mm.
Du behöver ett webbhotell med mysql databas.

MVH

Johny
 
Det finns 1000-tals färdiga php och asp script för fotoalbum/galleri. En bra sida att börja leta på är: http://www.hotscripts.com/ - de flesta är gratisscript.
Själv håller jag på att bygga upp ett eget albumfrån grunden men sånt är tidskrävande.
Ett bra, relativt simpelt album som uppfyller dina krav hittar du på http://atomicpa.sourceforge.net/ dessutom är det lätt att göra ändringar på källkoden. Annars finns det ett script som heter http://www.4homepages.de/ med lite mer funktioner.

Lycka till!
 
Tack för förslag

Tack för alla förslag. Det tar lite tid att kolla igenom och utvärdera. Ska fortsätta med det. Sedan spelar ju tidigare erfarenheter/kunskaper in.

Ex så har jag lite koll på ASP sedan tidigare men ingen koll alls på PHP. Bara det gör att PHP-lösningarna inte känns lika lockande. MEn det verkar finnas fler intressanta lösningar i PHP än ASP när det gäller detta område.

Sedan är det lite lockande med ett färdigt "program" som inte bygger på ett scriptspråk som kanske blir "oanvändbart" på internet om säg 5 år?! Kanske är det att oroa sig i onödan. Men som sagt jag har en gång satt mig in i ASP och har just nu inte tid/lust att fördjupa mig i PHP vilket verkar vara framtiden just idag.

Men jag ska titta vidare på era förslag och ser gärna fler synpunkter och förslag.

MVH. Tomas
 
Photo Shop Album 2.0

Såg just att Adobe har en ver. 2.0 av sitt Photo Album. Är kanske inte en lösning för det jag angav i specen ovan men skulle vilja titta närmare på det. Tyvärr duger inte mitt Win98, kräver win 2000/XP/Millennium.

Men för den som har ovanstående operativssytem finns det en "demo" att tanka ned på: www.adobe.com/starteredition

Någon som kollat på det?

//Tomas
 
Gallery!

Jag kan verkligen rekommendera Gallery. Detta kräver i o f s PHP, men om Du tar Dig tid att sparka igång det så har du en jättesmidig lösning.

Dessutom finns en javaklient som Du kan använda för uppladdning av bilderna vilket förenklar avsevärt.

Ett exempel på en sida skapad med Gallery är den här.

Lycka till!
 
Re: Photo Shop Album 2.0

Seglaren skrev:
Såg just att Adobe har en ver. 2.0 av sitt Photo Album.
//Tomas

Detta program är ganska bra för att hålla rätt på sina bilder i datorn , visa bildspel etc.
Programmet har också en smart tidsaxel där man ser alla sina bilder i tidsföljd. Man kan ge sina bilder en eller flera taggar för att sorterar upp dom efter olika preferenser.

Duger dock inte att lägga ut på servern
 
Re: Gallery!

anders_eriksson skrev:
Jag kan verkligen rekommendera Gallery. Detta kräver i o f s PHP, men om Du tar Dig tid att sparka igång det så har du en jättesmidig lösning.

Ja, det verkar bra men jag saknar sökfunktion på nyckelord för bilderna. Alltid saknas det något:)

Nu har jag inte så bråttom men det vore kul att komma till skott någongång och bestämma sig.

//Tomas
 
Re: Re: Gallery!

Seglaren skrev:
Ja, det verkar bra men jag saknar sökfunktion på nyckelord för bilderna. Alltid saknas det något:)

Nu har jag inte så bråttom men det vore kul att komma till skott någongång och bestämma sig.

//Tomas
Keyword searching[1][0]. Gallery allows you to search your album and photo names and descriptions for keywords. This is a configurable option.
hittade jag på http://gallery.menalto.com/modules.php?op=modload&name=phpWiki&file=index&pagename=Gallery Features
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.