Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbyråfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det har varit många turer kring denne man och en jäkla massa frustration med löften hit o dit om att pengar skall komma, men Megapix försattes i konkurs den 6 Mars 2003. Konkursboet bevakas bland annat av Lucky Looks advokat men det är nog bara att räkna bort dom pengarna.

Han driver dock fortfarande verksamhet via Eyeqnet och Pixelfactory (han var med på Landet Runt i TV för några månader sedan)så innan du ev. byter bildbyrå så kanske det är ide att höra dej för i branschen.

Jag har hittills inte varit med i någon bildbyrå men eftersom jag fotograferar mycket fritt och inte bara på uppdrag så känner jag att en bildbyrå vore ett bra sätt för mig att ta tillvara på mina bilder.

Vilka bildbyråer passar mig? Jag fotografer ofta folk och företeelser och en del symbolbilder. Sällan natur. Jag massproducerar inte bilder utan dem jag kan leverera håller hög innehållsmässig kvalitet.

Jag har funderat på Bikldhuset (de har intagning i mars 04). Några fler tips och synpunkter. Det är inte helt lätt att bilda sig en uppfattning om de olika byråerna.

Själv rekommenderar jag lucky look, jag har varit ansluten sedan starten o kanske lite tidigare:) och har aldrig haft problem,Snabba säkra betalningar, alltid en kopp kaffe färdig till en besökande fotograf som har vägarna förbi.
(Förutom de åren då dom gick samman i EyeQnet/Megapix, Katarina Dufva som äger Lucky Look blev blåst på(höga)5 siffriga belopp av Stefan Windh innan hon bröt loss Lucky Look och återgick till att vara självständig igen)

Nu finns det ju andra byråer så andra som har erfarenhet kan ju stiga fram och ge fler tips
annars kolla.
www.luckylookimages.com

Dom är ständigt intresserade av nya duktiga förmågor

Good Luck(y)
Göran

De verkar ju seriösa, men knappt några bilder som liknar mina. Frågan är om då kunder skulle söka sig till den bildbyrån om de söker bilder som mina.

Information om bilden och vilka

Hur vill bildbyråerna ha information om/i bilden? Bildtext, sökord etc...IPTC eller vad det nu kallas? Eller mappar med teman?

Vill byråerna ha homogena mappar med tema, t.ex fjällnatur, kustlandskap, street, arbete etc?
Eller accepterar de "blandade" bilder?

Det jag ocså frågar är, ska man som ny fotograf för byråerna begränsa sitt omfång för att de lättare ska kunna placera mig och mina bilderna i "ETT fack". Blir det krångligt för dem om man kommer med för brett sortiment?

Vilken storlek?

Hur stora bilder vill bildbyråerna ha?
Jag förstår att det "beror på", en massa saker, men förklara gärna ändå.

Hur vill dom ha dem, CD,DVD,Per mail, Papperskopior, Possitiv?

IPTC är en standard för att bädda in textinformation i bilder. Används t ex av Fotostation.

NixXxoN skrev:
Magnus, har du kollat upp bildarkivet.se?

Fin och överskådlig sajt. Men det verkar mest vara "vykortsbilder". Mira och bildhuset är dem som verkar passa bäst av dem jag hittills sett. Men sen gäller det ju att bli antagen där...

Men man kanske kan vara med i flera och bidra med olika typer av bilder till dem.

ja vykortsbilder finns det nog! men enligt deras sida så söker de:
"Bilder vi behöver
Vår huvudinriktning är skandinaviska motiv men erbjuder även andra typer av bilder. Därför är de flesta typer av motiv, miljöer och länder intressanta för oss, dock inte rena nyhets- eller kändisbilder.

Just nu finns stor efterfrågan på bilder med människor i olika situationer, tex. livsstilsbilder, business- och arbetsmiljöbilder, symbolbilder för olika adjektiv (tex. stress, glädje, gemenskap, teamwork, ilska sorg osv.). Talande porträtt av människor i alla åldrar, både i färg och svart/vitt är också något vi behöver mycket av. Stor efterfrågan finns även av industri- och naturbilder samt kända skandinaviska platser och sevärdheter."

Det är väl bra att de har ambitioner. Men det är ju kanske bättre för mig att hoppa in i en byrå som redan är det man vill att den ska vara och då också är känd för det.

Kom gärna med fler länkar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar