Annons

Bildbyråfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Anmälde mitt intresse till en nystartad bildbyrå för nån dag sedan. Fick tillbaka ett mail som innehåll bla detta:

"Bildarkivet kommer att innehålla alla typer av bilder och vi är intresserade av att se vad Du har att erbjuda. Som det ser ut nu kommer vi att gå ut med ett antal olika prisnivåer till våra kunder - (1.000-4.000 kronor per bild). På dessa priser kan vi erbjuda Dig 30 procent i ersättning varje gång bilden säljs. Vi kommer inte att kräva någon exklusivrätt på det material som tas in."

E inte det ett jäkla rövarpris?

Jag får 50% (samma byrå som Berglund) men å andra sidan kräver de ensamrätt på bilderna.

Hitta en bildbyrå till som inte kräver ensamrätt så kan du ju skicka samma bild till två byråer samtidigt! (kanske 30% + 30%!!)

Måste då passa på att fråga er som levererar bilder till bildbyråer !

Krävs det att man har F-skattsedel eller kan man vara privatperson och få så att säga lön ?

Är man sedan bunden till att leverera ett antal bilder per månad ?

Kan man även bryta "samarbetet" när som helst eller är det uppsägningstid, eller tvungen att var kvar en överenskommen period och får man tillbaka bilderna man levererat då om man så önskar ?

det var de frågor jag hade på både rak och krokig arm kommer säkert fler när jag kommit hem från jobbet :)

mvh Abbe

Hehe.

Sen vill nämnda bildbyra bara ha fotografer med 5megapixlars kameror eller mer.

Synd för er alla som äger en EOS 1D .. :)

Re: Måste då passa på att fråga er som levererar bilder till bildbyråer !

abbe-l skrev:
Krävs det att man har F-skattsedel eller kan man vara privatperson och få så att säga lön ?

Är man sedan bunden till att leverera ett antal bilder per månad ?

Kan man även bryta "samarbetet" när som helst eller är det uppsägningstid, eller tvungen att var kvar en överenskommen period och får man tillbaka bilderna man levererat då om man så önskar ?

det var de frågor jag hade på både rak och krokig arm kommer säkert fler när jag kommit hem från jobbet :)

mvh Abbe

Ja du måste ha F-skattsedel,ett par hundra bilder om året bör man nog skicka dit.På 100
bilder kanske dom tar in 20-25 stycken.

Re: Måste då passa på att fråga er som levererar bilder till bildbyråer !

abbe-l skrev:

Nej.. det går bra med en FA-skattsedel oxå.. Dvs du kan ha ett vanliogt jobb, men du kan även driva egen firma..

Jag fick samma svar, antagligen samma byrå. Det som är bra, som ni sa, är att man kan lämna in till flera bildbyråer, och även använda bilden själv, eller får man alltid det?

En eller flera?

Hur gör ni som jobbar gentemot bildbyråer? Håller ni er till enbart en eller är ni medlem i flera sammtidigt? Evtl. med olika inriktningar inom foto.

/David

Det är olika mellan bildbyråerna.

Vissa bildbyråer tar 60%, några 50% eller 40%. Det är också olika detta med ensamrätt. Oftast betyder detta att de vill ha ensamrätt till försäljning av denna bilder i Sverige. Du spm fotograf kan givetvis själv sälja bilden, men inte genom annan svensk bildbyrå och att du ska informera din bildbyrå vid eventuell försäljning. Detta i första hand för att undvika dubbelpublicering, exempelvis till två olika företag som använder samma bild...

Vissa bildbyråer kräver inget av fotograferna, andra kräver 1500 inlämnade bilder pr år. Det är olika.

Jag är själv ansluten till Great Shots som har höga krav. Dock är jag på väg ur den bildbyrån. Söker kontakt med annan för tillfället.

Där finns många bildbyråer i Sverige, men gemensamt för alla dessa är att försäljningssiffrorna pekar brant nedåt... Fler och fler fotografer väljer att stå för egen försäljning.

Alla bildbyråer kräver inte F-skattesedel. Det är också olika... Kolla runt.

Intressanta bildbyråer i övrigt:
Bildhuset, Korthuset, Mira, Myra Bildarkiv, Naturbild, Megapix, Norrlandia, Tiofoto, Pressens Bild, IBL, Johnér m.fl.

Terje

Om man ska ha några större förhoppningar till bra inkomst bör du som fotograf åtminstone försöka lämna in 500 bilder i året till bildbyrån. Någon större inkomstkälla blir det oftast inte förän du passerar 4-5000 bilder i bildbyrån...

Terje

Terje skrev: "Jag är själv ansluten till Great Shots som har höga krav. Dock är jag på väg ur den bildbyrån. Söker kontakt med annan för tillfället"

Får man vara nyfiken och fråga varför? (Verkar ju rätt proffsigt...)

Du skrev också att många väljar att sälja själv istället.
Kan man inte göra både och eller vill bildbyråerna inte att man sälja själv mens man är ansluten till de?

/David

Jag är ansluten till Lucky Look, Sant är att man är bunden att endast leverera till dom, Men jag får sälja samma bilder till eventuella köpare vid sidan om, ex. om någon tidning etc. vill ha en bild som jag har publicerad hos Lucky Look.

Finns ingen nedre gräns hur många bilder man behöver leverera per år, men ju fler bildeer du har desto större chans at få sålt.
F-skattesedel fordras.

Vill dock passa på att slänga ut en varning för Windhs, Megapix och allt som skojaren Stefan Windh är kopplad till.
Han har genom skumrask affärer blåst en massa fotografer på pengar med konkurser o spekulationer.
bland annat undertecknad åkte dit på 14 000:- som jag aldrig får se röken av

Ha de gott
Göran

davidschreiner skrev:
Terje skrev: "Jag är själv ansluten till Great Shots som har höga krav. Dock är jag på väg ur den bildbyrån. Söker kontakt med annan för tillfället"

Får man vara nyfiken och fråga varför? (Verkar ju rätt proffsigt...)

Du skrev också att många väljar att sälja själv istället.
Kan man inte göra både och eller vill bildbyråerna inte att man sälja själv mens man är ansluten till de?

/David

Ja du får gärna fråga varför, men det är något mellan mig och Great Shots...

Man kan sälja själv givetvis, men att vara medlem i en bildbyrå kräver ofta dubbelt arbete i märkning av bilder. Det arbetet vill man gärna spara om en bildbyrå inte kan sälja mer än det man själv säljer...

Terje

Alfons2 skrev:
Får man fråga vilken nivå "större inkomstkälla" avser?

10-15 000 kronor i månaden, annars är det ointressant. För en yrkesfotograf, givetvis!

Håller just nu på att knyta till mig en utländsk bildbyrå, för att öka bildbyråförsäljningen...

Terje

forry4U skrev:
Vill dock passa på att slänga ut en varning för Windhs, Megapix och allt som skojaren Stefan Windh är kopplad till.
Han har genom skumrask affärer blåst en massa fotografer på pengar med konkurser o spekulationer.
bland annat undertecknad åkte dit på 14 000:- som jag aldrig får se röken av

Göran

Tack för varningen! Visste inte detta... :)

Terje

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar