berga
Aktiv medlem
UlrikS skrev:
Anders:
Ja, som du påpekar använder säkert många verktyg och plugins algoritmer som internt arbetar med större precision eller flyttal. Men i "GIMP-kärnan" representeras varje färg med 8 bitar och jag ville påpeka problemet att varje algoritm får 8 bitar som indata och måste lämna ifrån sig ett resultat på 8 bitar till "GIMP-kärnan".
PS är i grund och botten ett 8 bitars program som har lite 16 bitars funktion. Detta i sig inget problem, eftersom 256 nyanser per färg täcker gott och väl ögats möjlighet att se nyanser utom för några undantag med rena färger.
Problemet är när du förändrar bilden, det är då du får problem om du bara räknar med heltalen. Det är också verktygens förmåga att handha icke haltalsbitar som avgör kvaliteten på många effekter.
Vet inte hur PS fungerar, men är det smart konstruerat så borde det rendera alla lager samtidigt, och då kan man öka kvaliteten genom högre decimalprecision.
Videoredigerinsprogram, där jag upptäckt problemet, arbetar på det viset om de är bra konstruerade. Programmet renderar alla lager i bildrutan innan det skriver den nya bilden till hårddisken som en 8-bitars bild, eller i få undantag de 10-bitar som DigiBeta kan ge om funktionen är påslagen i kameran.
Senast ändrad: