Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

CGD

Ny medlem
Förslag på ett riktigt bra grafikkort för bildbehandling i Photoshop. Bilderna är runt 100 MB stora.
Förutom detta skall datorn bara köra lite Office.
Kortet behöver inte vara konsumentinriktat.

Klarar jag mig bra med en Intel Pentium D Processor eller viner jag mycket på att välja en Dual-Core Intel Xeon Processor?

Jag hade tänkt köra med 2 GB minne.
 
Grafikkort

Kan ej mycket om datorer men vad jag har förstått så spelar det väl ingen större roll vilket grafikkort du har?
Eller har jag fel ni som är datafreaks? Grafikkortet är väl inte alls inblandat i bildbehandling i PS och liknande program?
 
har du 2 GB ram-minne så behöver du bara köpa ett grafikkort för någon hundralapp, spelar ingen roll vilket... däremot snabbar du upp allt betydligt om du skaffar RAID 0! 2 stycken (minst) SATA-hårddiskar och ett RAID-kort!
 
Grafikkortet måste ju på något sätt vara inblandat för att kunna visa upp en bild på skärmen.
Bilden kanske kan visas med skiftande kvalite med olika grafikkort? Är det större bilder kanske den ritas upp fortare ned bättre kort?

Någon som vet?

Ja RAID är redan bestämt.
 
Nej, Windows sköter om hur grafik och bilder visas, ett grafikkort måste du ha men det spelar ingen roll vilket bara det är ganska nytt... skärmen spelar däremot större roll i kvalitén.

Köpte ett grafikkort till en polare som kostade 5000:- och satte det i min maskin för att testa, det blev ingen skillnad jämför med mitt gamla (300 kr) när det gäller bildbehandling! men däremot i spel, huga!
 
CGD:
Förr i tiden, 5-10 år sedan kunde det vara märkbar skillnad mellan olika graikkort vad gällande visuell kvalité i 2D i Windows (Matrox i ledning följt av ATI före nVidia). I dags läget är den skillnaden försumbar om än helt obefintlig, så ett billigt kort med DVI anslutning från ATI t.ex. X1300 kommer fungera klockrent. Det du bör lägga ner pengar på är snabbt RAM minne med låga latenser, samt mycket minne gärna 2GB eller mer.
För lagringsurymet gäller RAID 0; SATA eller än hellre en schysst SCSI lösning.
Utöver detta är givetvis en en kvalitativ bildskärm att föredra.
 
Matrox har alltid varit i topp vad jag vet när det gäller 2D prestanda, dom har väl även stöd för två skärmar om jag kommer ihåg rätt.

kent.
 
Tackar.
Jag var först inne på ett Quadro FX 3400 men det verkar bättre att omprioritera kosnaden för det till en snabbare proccessor
 
Varför göra det svårt för sig.
Fixa 2st 36gb 10k SATA diskar, kör raid, fixa någon/några 200-300gb för lagring. Ett vanligt graffekort för någon tusenlapp, en eizo-skärm för 20k, pantone-kallibrator, 2gb finfint minne samt en hyffsad processor, dual-core är inget måste det är bara när du kör flera prog samtidigt som du behöver det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.