Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Eliaz

Aktiv medlem
Bilbehandling

Hej.
Jag önskar lite tips på hur man kan ta bort klisermärken som gått igenom papperet och syns på bildsidan av ett gammal s/v bild jag har bilden inskannad och arbetar i FS 7.0.
Märkena sitter i ansiktet ock nedåt på halsen på peronen på bilden.
Tacksam för svar.
 
FS, menar du Photoshop? I såna fall så kan du prova med att använda det lilla "plåstret", fungerar precis som kloningsstämpeln, hämta med alt och måla sen över. Det smarta är att den här känner av färg och textur själv så det behöver man inte bry sig om så mycket.

Lite svårt iofs att förstå exakt hur du menar med klistermärket. Vore lättare om du kunde visa en liten bild kanske så kan jag hjälpa mer?

Lycka till!

/Sofi
 
Klistermärken!
Pappersbilden har varit uppklistrad på ett albumblad under lång tid, och lösningsmedlet i klistret har gått igenom papperet och missfärgat på bildsidan.
 
Oj, pilljobb... ;)

Ser att missfärgningen har en speciell färg, ifall du redigerar färgkanalerna (röd, grön, blå) var för sig, kanske du enklare kan skilja på vad som är missfärgning och vad som är bild.
 
Med lite otur kan du få fixa munnen själv då den kan vara "borta".

Men det borde gå att få det snyggare ganska enkelt med hjälp av att bara markera missfärgningen o fixa lite med färgmättnad o sånt! Kommer absolut duga för att visas på skärmen... annars kräver det mer jobb! =/
 
Pillade lite, orkade bara lägga några minuter på det (klockan är halv sex nu...) men det är nåt att börja med iaf. Använde select color range för att markera missfärgningen och fixade genom att ändra saturation och lightness.

[bilden borttagen 2003-06-11]
 
Tack för all hjälp.

Diskussionen kan fortsätta, bilden kommer till användning, jubileet som kortet skall användat till är i morgon.
Lyckades själv med något liknande i går kväll
 
Ser ju riktigt bra ut på den sista bilden. Man kan också använda pipetten och plocka en färg som man vill att missfärgningen ska ha sen när den är klar och sen välja penseln med Färg blandingen och måla över. Då kommer ju missfärgningen försvinna, ta färg av den färg du valt liksom. Fungerar väl ungefär som "color range" men kan gå lite fortare. Ibland kan man behöva måla med lite opacitet också.
 
Ah, så det löste sig :)

sofTiS, om man bara målar med color som blendmode så kommer det bli mörkare områden kvar av missfärgningen på den där bilden. Men det går en del fortare att göra så om man har bråttom. :)

Nu går jag och lägger mig.
 
Senast ändrad:
De små mörka områdena går då alldeles utmärkt att ta bort med "dodge" verktyget (tror det kallas så). Bara att "gnugga lite" så blir det ju ljusare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.