Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandling i Windows 7

Produkter
(logga in för att koppla)

einar

Aktiv medlem
Hej. Jag har bytt till Windows 7 med följd av att Photoshop Elements 4.0 inte hänger med längre. Alternativet är att uppgradera till Elements 8 eller något gratisprogram som Paint.Net eller Goggle Picasa. Medveten om att jag vänder mig till experter som har betydligt mer avancerade program ber jag ändå om ett råd. Jag har klarat mig bra med Elements 4 och byta till 8.an är en kostnadsfråga.
//Eie

Det avgörande är nog hur du använder Elements idag. Om du bara använder själva bildredigeringsdelen, ja då är det enkelt att byta till något annat, kanske något av gratisprogrammen.

Om du använder sorteringdelen där du taggar, betygsätter osv och har mycket gammalt arbete sparat i Elements 4, ja då är väl det naturliga att fortsätta med Elements. Kolla bara så att 8:an klarar att importera 4:ans databas rakt in. Jag vill minnas att Elements genomgick ett ganska radikal förändring för några versioner sedan och det är inte alls säkert att en uppgradering är helt smärtfri!

Det är ju bildbehandlingen som är det primära, sorteringen som man får på köpet är ju inte att förakta. Frågan är om Picasa och liknande program tillnärmelsevis kan mäta sig med Phtoshop Elements.
//eie

Jag hade problem Photodex Presenter men jag löste det genom att köra det i ett kompatibelt läge.
Öppna Åtgärdscenter
Underhåll
Felsökning
Program
Kör program som skapats av andra Windowsversioner
Följ guiden

Lycka till
Christer

Det är ju bildbehandlingen som är det primära, sorteringen som man får på köpet är ju inte att förakta. Frågan är om Picasa och liknande program tillnärmelsevis kan mäta sig med Phtoshop Elements.
//eie

En fördel med Elements är ju att många av de tips och guider som man kan läsa om på nätet och i fototidningar är skrivna för de som använder Elements (eller stora PS). Visst går det oftast att göra samma sak med andra program, men guiderna är enklare att följa om man kör samma program.

Vad kostar en uppgradering? Är det värt mödan att lära sig något nytt bara för att spara in den kostnaden?

Jag hade problem Photodex Presenter men jag löste det genom att köra det i ett kompatibelt läge.
Öppna Åtgärdscenter
Underhåll
Felsökning
Program
Kör program som skapats av andra Windowsversioner
Följ guiden

Lycka till
Christer

Tack Christer!
Gjorde ett nytt försök att installera Elements 4.0. Och se på ...., det ser ut att fungera. Visserligen meddelas att det finns vissa Kombatibilitetsproblem. Återstår att se vilka, jag prövade med några bilder utan problem. Det visar sig väl om det är några "finesser" som inte fungerar. Proshow GOLD och Photodex Presenter ser ut att fungera. Tack o lov!
Än en gång. Tack för tipset. //Eie

Kul att det löste sig.
Fick du Presenter att fungera med en gång?
Jag hade problem med att kunna titta på bildspel som låg på webben. IE8 låste sig.
Proshow Producer fungerade som det skulle.

Ha en bra dag
Christer

Kul att det löste sig.
Fick du Presenter att fungera med en gång?
Jag hade problem med att kunna titta på bildspel som låg på webben. IE8 låste sig.
Proshow Producer fungerade som det skulle.

Ha en bra dag
Christer

Hej igen!
Jag har mina bildspel på hårddisken, och vad jag sett hittils så fungerar det.
Ha en bra dag även du
//eie

Photoshop elements 4 och windows 7

Senkommet inlägg från en som just bytt till ny dator med windows 7 installerat. Fick först en massa felmeddelelande när jag installerade Photoshop elements 4. Det var inte kompatibelt men gick att installera, men felmddelande och tvungen att registrera varje gång det öppnade. Tröttnade och skulle avinstallera via kontrollpanelen. Där finns emelertid en radioknapp som heter "reparera" och si, efter att ha chansat på den så har det funkat. Åtminstone de funktioner jag använder, sorteraren och redigering. Inga felmeddelande vid uppstart, inga krascher.
Dum som jag är hade jag inte mina .psa-filer från den gamla datorn så det blev att tagga om bilderna igen (det var ju lite kul också att gå igenom bilderna).

ANNONS