Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandling för stockfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Nu har jag lyckats med att få in mellan 15 och 40 bilder på lite olika stockfoto sidor. Det är lärorikt och kul. Men oj så fina foton det finns. Jag har mycket att lära.......

Bland annat detta som jag hoppas att ni kan svara på.

Fråga 1

När jag arbetar med mina bilder hemma så arbetar jag på en färgkalibrerad skärm. Det som hemma ser klart och tydligt ut med fina och klara färger framträder när jag söker ifrån en ordinär skärm som dämpat och lite dystert. Suck.

Hur gör ni? Är det någon av er som så att säga kompenserar lite med detta i åtanke när ni behandlar bilden i photoshop?

Fråga 2

En hel del frågar efter bilder som är så lite behandlade som möjligt för att lämna ett utrymme för kunden att göra mer med bilden de väljer.

Är det med hänsyn taget till detta bättre att göra lite mer i camera raw än i photoshop?

Scarlet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar