Annons

Bild till tidning måste fixas till!

Produkter
(logga in för att koppla)

BigHair

Aktiv medlem
Är redaktör/fotograf/skribent för en medlemstidning och har väl inte riktigt tagit itu med tidningen förrens det återigen börjar närma sig nästa nummer... Så har inte tid att åka ut och ta en ny bild! Kollade hur de gammla blivit lite sent, tyvärr...

Så, har något något förslag på hur man kan göra bästa möjliga av denna?! Alldeles för ljust ansikte påbarnet och hennes högra ansiktshalva är skuggad.... Vad göra helt enkelt? Är inte expert i PS, men kan de grundläggande. Det nåste dock se naturligt (osynligt) ut!

Tacksam för all hjälp jag kan få!
/Lasse

(ps. bilden finns i RAW-format)

Bilagor

• johanna berg liten.jpg
    johanna berg liten.jpg
    75.3 KB · Visningar: 639
jag kan fixa den om man kan få tag i RAW filen

I övrigt gäller följande:
Jobba med ungens ansikte och kvinnans separat..
Börja med att öppna en bild genom RAW där kvinnans ansikte är rätt.. placera sedan ett nytt objekt (samma RAW-fil) fast med ungens ansikte rätt.

skapa lagermask i det senare lagret och maska bort det som inte tillhör ungen

klart!

Snabbt, dock inte med så våldsam effekt, en kontrast mask. Jag gör det med plugin i Gimp, men så här går det till manuellt.

Duplicera lager. Invertera färgerna i det nya lagret. Lägg på gaussisk oskärpa i det nya lagret (du kan ta i rejält). Sätt lagrets blandningsläge till överlagring (overlay). Här kan det vara klart om du är nöjd, men du kan finslipa lite till genom att använda kurvor på kontrastmasken (det nya lagret). Platta ut bilden och spara. Klart.

Edit: felstav..

Bilagor

• johanna_berg_liten.jpg
    johanna_berg_liten.jpg
    25.8 KB · Visningar: 596
Ännu ett försök. :)

Lite efterbelysning och pjattning tillsammans med kurvor är vad jag gjort.

/Joakim

Bilagor

• johanna berg liten.jpg
    johanna berg liten.jpg
    46.9 KB · Visningar: 548
Här en till version, lite mer genomarbetad än den förra jag postade, dock med i grunden samma metod. Här har jag även använt kurvor på både kontrast-masken och grundbilden. Har även skärpt upp lite med USM. Således fortfarande ett snabbjobb på 2-3 minuter.

Bilagor

• johanna_berg_liten.jpg
    johanna_berg_liten.jpg
    31.1 KB · Visningar: 536
har använt shadow/highligt, gjort en s-kurva, pjattat samt efterbelyst.

Bilagor

• forsok.jpg
    forsok.jpg
    36.3 KB · Visningar: 432
Tack för tipsen!

Har varit borta under dan o inte kunnat svara på alla era hjälpsamma inlägg, men de uppskattas verkligen!

Ska försöka göra det själv enligt ovanstående anvisningar innan jag skickar bilden till dig Simon, men tack för erbjudandet! tror dock att jag kommer att behöva kunna göra det själv i framtiden, så det är ju bara att lära sig...

hade!
lasse

Så blev det...

Om man hade haft mer tid på sig hade det kasnke gått att få bättre, men är man ute i senaste laget så får man väl skylla sig själv... Har iaf lärt mig en hel del av er (lärdomar som kanske inte kommer fram så mkt i just denna bild, men som jag säkert kan ha användning för sen)!

Såhär blev iaf bilden:

Bilagor

• johanna berg liten mod.jpg
    johanna berg liten mod.jpg
    64.8 KB · Visningar: 266
FILM) (ulltand skrev:
Trist med den svarta ploppen på barnets huvud. Kanske det är en tidning där bildmanipulering är okej?

Om du tittar på min bild ovan så mörkade jag ner bakgrunden kraftigt just på grund av det du nämner. Det är ju ett alternativ som inte kräver kloning och som anses rätt så okej även av puritisterna.

/Joakim

jag skulle nog vilja ha lite mer uppskärpning och kontrast om det ska tryckas. ganska mycket mer vid budgettryck (obestruket papper, grovt raster) och lite mer vid bättre kvalité.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar