ANNONS
Annons

Bild till bildbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem
Hej!

Är det möjligt att sälja enbart en eller ett par bilder till tex bildbyråer? Köper de bilder på människor fastän jag inte har modellkontrakt?

Kan någon tippsa om bra bildbyråer?

Tack på förhand.

Hejsan
Oftast vill bildbyråerna att du levererar ett större antal bilder till att börja med. Av mina erfarenheter 300+. Sedan vill oxå många att du kan fortsätta leverera ett visst antal per år.

En bildbyrå köper inte in bilder utan fungerar som en slags mellanhand eller agent och säljer dina bilder vidare. Vinsten/intäkten delas mellan fotograf/bildbyrå. Ofta kör de efter vissa %satser t ex 50/50.

Mvh Gustaf

Det är inte troligt att en bildbyrå är intresserad av en enstaka bild om den inte är av extraordinär kvalitet - dvs en extrem storsäljare. Annars blir det för mycket administration för dem som regel.

Det finns kanske någon mindre webbaserad byrå som acdepterar det, men knappast de stora och etablerade.

Det finns massor av bildbyråer. Kolla i länkarkivet och i gör en sökning i forumet. Kolla in vad de har för stil och inställning och kontakta de som passar dig.

Skulle det gälla en exklusiv nyhetsbild så är det inga problem, men annars tror jag inte att du hittar någon som tar enstaka bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar