Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bild stabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag är nu på spåret att köpa mig en digital systemkamera då jag tycker den jag har nu är för o flexibel. Jag har då kommit i diskutioner om det mesta med min goda arbetskamrat om vad som är bäst å sämst. Jag siktar in mig just nu på en eos350d med standard objektiv för att i framtiden luska ut vilka objektiv som kan för mig vara av inresse .Jag vill kunna fota saker främst på frihand i normal och taskig belysning och vill alltså kunna ha höga iso med lågt brus och optik med lågt f värde eller vad ma skall säga det heter.ex 2,6-4,0 mm25-150 är ca vad jag tror mig behöva senare.
Då komm bildstabiliseringen på tal vilket denna kamera ej inehar, Min goda kamrat påstår att det är det bästa som fins för att man kan ha sämre slutar tider och det kanjag hålla med om , men min logik säger att det bara gäller på saker som står still och min fina lilla dotter står alldrig still och på fest är det förhoppningsvis oxå lite mer än stilla till och med en fårgel kan ju röra på sig. Vad tycker och vet och tror mm ni om det hela. mvh Stefan

Det är korrekt.. IS, som Canons bildstabilisering heter, hjälper endast mot skakningsoskärpa. För att motverka rörelseoskärpa finns bara ett hjälpmedel - snabbare tider, vilket innebär högt iso-tal och/eller ljusstarka objektiv. Men man får ganska snabba tider, ja så snabba att IS inte behövs om du kör med ISO800-1600 på f/2.8 i ett rum med normal belysning.

så fint just vad det säger mig... Hur bra slutare på isom 800 vid som typ f4 får man ? inte så bra på beräkningarna än :)
är 350d ett bra alternativ eller skall jag se mer på andra modeller priset är lagom.
jag tittade på 70d men känner att bilden blir bätre och passar mig bätre från 350d.
Fick känslan av att bilden blev blurrig och överdrivet färgad men det kan ju vara skit bakom spakarna. slutare vid testet var på båda ca 1/1500 så rörelsen kan det ju inte vara fel på.

Förästen har 350d så kallad is.

I mitt vardagsrum den här tiden på kvällen får jag 1/20 på f4 (iso 800, 50 mm). Mao inget vidare att handhålla, även om det går...

Canon har inte IS i husen, utan i (några av de dyrare) objektiven.

Jasså tja det är ju bätre än vad jag får i allafall mina 800iso bilder blir inte bätre än med mobil men sedan är det ju en kompakt historia oxå. 1/20 betyder det att det blir 1/160 i iso 1600? och blir det en användbar bild med iso 1600 med standard objektivet? skulle vara gör fint å se exempel utan blixt såklart..
tack för de snabba svaren.

holmgrenstefan skrev:
1/20 betyder det att det blir 1/160 i iso 1600? och blir det en användbar bild med iso 1600 med standard objektivet?

En fördubbling av Iso ger en fördubbling av tiden, i detta exempel 1/40 sek alltså.

Bruset vid 1600 Asa syns men är inte störande förrän vid större förstoringar, beroende på vilka krav man ställer förstås.

//Larsa

Senast ändrad:
Om du inte har speciella skäl att välja Canon så har Konica Minolta sin Dynax 5D som har inbyggd bildstabilisering, funkar alltså med alla deras objektiv.

I räkneexemplet ovan så skulle du ledigt på en sådan kunna köra 400 Asa & handhålla med 50mm-objektiv. Obs dock att motivet vid sådana fall måste vara ganska så stilla, bildstabiliseringen fixar inte det.

Om du vill ha Canon med stabilisator så gäller som sagt speciella objektiv.

//Larsa

Tja det är ju fint att den fungerar . men Det serut att vara viktigast med liten slutartid då det främta skälet till investeringen är bilder på min unge. Skulle ta bilder på släktingar med en masssa barn inga barn var möjliga att samla det tog göör lång tid att lösa det. Det kommer även bli en heldel bilder på stillasittande saker som Musikinstrument men då går det ju bra med stativ.hmmmmm
ljuststarka objektiv med inbygd stabb typ 25-80 ca vad går det på troo..

holmgrenstefan skrev:
Tja det är ju fint att den fungerar . men Det serut att vara viktigast med liten slutartid då det främta skälet till investeringen är bilder på min unge. Skulle ta bilder på släktingar med en masssa barn inga barn var möjliga att samla det tog göör lång tid att lösa det. Det kommer även bli en heldel bilder på stillasittande saker som Musikinstrument men då går det ju bra med stativ.hmmmmm
ljuststarka objektiv med inbygd stabb typ 25-80 ca vad går det på troo..

Nu får någon Canonkunnig gå in & korrigera mig om jag har fel men jag tror inte att det finns några ljusstarka korta Canonobjektiv med IS.

Börjar nog vid ljusstyrka 4 typ vilket i & för sig kanske kan räcka, speciellt ljusstarkt är det dock ej.

//Larsa

EDIT: kolla in på www.cyberphoto.se på objektiv/Canon så ser du ungefär vad som finns & vad det kostar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar