Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild redigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska vi se till skillnader mellan programmen
[...]
Själv använder jag idag LR5, men har slagit blickar på C1 sedan version 7 och provat deras demo versioner.

Själv har jag ägt och använt CO sedan 2003, då version 1.2 och jag tycker fortfarande att det är krångligare att jobba i än LR.

Jag gillar prenumerant modellen då jag alltid sitter med den senaste versionen utan att behöva betala dyrt.

Men för den som inte använder PS blir det definitivt dyrare, det är enkel matematik. De ytterligare funktioner vi fick med LR6 och senare 6.1 kan man både ha och mista.

Jag valde Lightroom av framför allt en anledning. Det finns hur mycket material som helst för LR.

Moderskeppets kurser
Youtube
Alla tidningar fokuserar på LR och PS i sina guider

Jag valde CC trots att jag bara använder PS ett tiotal ggr per år. Alternativet hade varit att ha PS elements och då skulle kostnaden bli högre och jag skulle tappa funktionalitet.

Det är tråkigt att välja det vanligaste programmet men det har också sina fördelar.

Jag valde Lightroom av framför allt en anledning. Det finns hur mycket material som helst för LR.

Moderskeppets kurser
Youtube
Alla tidningar fokuserar på LR och PS i sina guider

Jag valde CC trots att jag bara använder PS ett tiotal ggr per år. Alternativet hade varit att ha PS elements och då skulle kostnaden bli högre och jag skulle tappa funktionalitet.

Det är tråkigt att välja det vanligaste programmet men det har också sina fördelar.

Jag använder DPP i dag, och det fungera bra men saknar en del verktyg.
Brusreducering har jag inte hitta eller förstått mig på.

Kostnaden är en viktig fråga eftersom jag är pensioner.
Troligtvis så är jag inte ensam om problemet kostnad för ett redigeringsprogam.

Jag har fått många tips på den här tråden, som jag drar nytta av.
Det som jag har förstått och in sett så är förståelsen och handhavandet för den valda programvaran viktigt.

Ingen programvara är bättre än användarens förståelsen eller förmåga att utnyttja programmet fullt ut. Handhavandet är avgörande för resultatet.

Carl-Erik.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto