Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild redigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

karisa

Aktiv medlem
Har funderingar på ett redigeringsprogram. men är villrådig vad jag ska välja?

Har titta på DxO opticspro 10 Elit. 990 Kr.
Lightroom 6. 1250 Kr engångs summa tror jag.
Eller Creativ Cloud Photography 107,50/ mån.

Då kommer frågan vilket?
Eller finns det något bättre?

Carl-Erik.

Capture One Pro som precis har kommit ut med version 9 kanske kan det vara ytterligare ett alternativ. Påminner om LR men har lite mer avancerade verktyg för att styra färg och lokala justeringar än LR.

Enligt många bättre än LR men det kan nog till stor del bero på vem som sitter bakom spakarna, man får bra resultat med LR också om man jobbar lite på det.

Du kan ladda ned en 30 dagars fullt fungerande demo från Phase Ones website.

Vad förväntar du dig av programmet? Skall du ägna dig åt avancerad redigering eller är det mer grundläggande justeringar? Vill du kunna organisera dina bilder via programmet eller räcker det med bara redigering?

Även kameran bör påverka valet. LR är inte bäst för Fuji x-trans filer och Capture One har versioner speciellt för Sony. Creative Cloud skulle jag inte välja om det inte är själva Photoshop du är ute efter. På två år blir det dyrare än att köpa LR. Även Capture One Pro är i jämförelse mycket dyrare och definitivt krångligare än LR.

Även kameran bör påverka valet. LR är inte bäst för Fuji x-trans filer och Capture One har versioner speciellt för Sony. Creative Cloud skulle jag inte välja om det inte är själva Photoshop du är ute efter. På två år blir det dyrare än att köpa LR. Även Capture One Pro är i jämförelse mycket dyrare och definitivt krångligare än LR.

Vet inte om jag vill hålla med om att C1 är krångligare än LR. Det är snarare så att det är annorlunda.
Vad jag gillar med det, är att användargränssnittet är konfigurerbart, så att man kan stänga av sådant som man inte behöver för tillfället så att man får mer plats för bilden man redigerar.

Bästa sättet att bilda sig en uppfattning om både LR och C1 är titta på de tutorials som finns på nätet och ladda ned testversioner och prova.

Vet inte om jag vill hålla med om att C1 är krångligare än LR. Det är snarare så att det är annorlunda.
Vad jag gillar med det, är att användargränssnittet är konfigurerbart, så att man kan stänga av sådant som man inte behöver för tillfället så att man får mer plats för bilden man redigerar.

Stänga ner paneler för att få mer plats för bilden kan man göra i LR också. Däremot kan man i CO arrangera om en massa olika funktioner och för någon som inte ens vet vilket bildbehandlingsprogram som ska väljas kan man nog anse det krångligare ju fler alternativ som står till buds.

Vad förväntar du dig av programmet? Skall du ägna dig åt avancerad redigering eller är det mer grundläggande justeringar? Vill du kunna organisera dina bilder via programmet eller räcker det med bara redigering?

Jag har blivit petig och provat LR, men kunde inte förlita mig med programvaran.
Jag vill ha en vettig katalog.
Brusredigering med kvalitet är ett krav.

För övrigt så vill jag kunna redigera färg, skuggor ,högdagar räta upp bilden horisonten mm
Beskära, ta bort damm och andra störande partiklar i bilden.
Alla övrig verktyg, att det stöder mina objektiv och kameror (Canon).

Med andra ord jag vill ha rubbet, och det är nog som en del säger här. Beror på vem som sitter bakom spakarna.

Carl-Erik.

Vad menar du med att du inte kan "förlita" dig på Lightroom i dessa avseenden? Det programmet gör allt du beskriver (liksom en del andra).

Vad menar du med att du inte kan "förlita" dig på Lightroom i dessa avseenden? Det programmet gör allt du beskriver (liksom en del andra).

Det var lite dålig svenska ( Förlika)
Jag menar att jag tyckte det var svårarbetat.

Men det är nog så att man måste jobba med det ett tag för att få till det.
Jag ska nog ladda hem versionen och prova en gång till.

Carl-Erik.

Det var lite dålig svenska ( Förlika)
Jag menar att jag tyckte det var svårarbetat.

Men det är nog så att man måste jobba med det ett tag för att få till det.
Jag ska nog ladda hem versionen och prova en gång till.

Carl-Erik.

Jag gick från AcdSEE till Lightroom när det kom ut. De första dagarna var frustrerande men jag gav inte upp och efter en tid fattade jag hur programmet är uppbyggt. Jag har aldrig ångrat mitt byte. Visst har Lighroom sina nackdelar men det är en väldigt komplett lösning. En stor fördel är att det har blivit så populärt, det gör att det är lätt att hitta tips och videos på nätet och ställa frågor i forum som detta.

Jag gick från AcdSEE till Lightroom när det kom ut. De första dagarna var frustrerande men jag gav inte upp och efter en tid fattade jag hur programmet är uppbyggt. Jag har aldrig ångrat mitt byte. Visst har Lighroom sina nackdelar men det är en väldigt komplett lösning. En stor fördel är att det har blivit så populärt, det gör att det är lätt att hitta tips och videos på nätet och ställa frågor i forum som detta.

Ska man prenumerera på CC, eller köpa 6:an ?

Carl-Erik.

Ska man prenumerera på CC, eller köpa 6:an ?

Carl-Erik.

Jag köper.

Personligen gillar jag inte prenumerationsmodellen och som jag ser det är detta den enda större nackdelen med Lightroom, det är en uppenbar risk att det traditionella licensförfarandet försvinner i framtiden.

Jag gillar prenumerant modellen då jag alltid sitter med den senaste versionen utan att behöva betala dyrt.

Jag använder både LR och PS i mitt flöde beroende på vad jag vill ha ut. Även Iridient (Mac) vissa tillfällen för grund arbetet.

Jag gillar prenumerant modellen då jag alltid sitter med den senaste versionen utan att behöva betala dyrt.

Jag kan förstå att prenumeration passar många - speciellt om man vill ha PS också.

Så dyrt att ha senaste version har det dock inte varit med Lighroom och traditionella köp och uppgraderingar..

Jag köpte version 1 år 2007. Åtta år senare sitter jag med version 6. Har inte koll på hur mycket jag betalat totalt men gissar att den första versionen kostade runt 1.500 och uppgraderingarna har väl kostat under tusenlappen styck, kanske 6.000 totalt - prisvärt! Faktiskt den av mina foto-investeringar som var mest "lönsam" om jag ser till nytta kontra pris! :)

En fördel med köpversionen är att om mitt fotointresse går på sparlåga och jag slutar köpa nya kameror så kan jag ändå använda LR fullt ut i "oändlighet".

Båda varianterna har sina fördelar låt oss hoppas att valmöjligheten finns kvar även i framtiden.

Håller med om att uppgradera sitt bildbehandlingsorogram för 500-600 eller 1000 kr per år är en relativt prisvärd investering med tanke på hur mycket det används och vilken nytta det gör. Själv använder jag ACDSee Pro 9, vilket också kan rekommenderas trådstartaren att prova på!

Jag kan förstå att prenumeration passar många - speciellt om man vill ha PS också.

Så dyrt att ha senaste version har det dock inte varit med Lighroom och traditionella köp och uppgraderingar..

Jag köpte version 1 år 2007. Åtta år senare sitter jag med version 6. Har inte koll på hur mycket jag betalat totalt men gissar att den första versionen kostade runt 1.500 och uppgraderingarna har väl kostat under tusenlappen styck, kanske 6.000 totalt - prisvärt! Faktiskt den av mina foto-investeringar som var mest "lönsam" om jag ser till nytta kontra pris! :)

En fördel med köpversionen är att om mitt fotointresse går på sparlåga och jag slutar köpa nya kameror så kan jag ändå använda LR fullt ut i "oändlighet".

Båda varianterna har sina fördelar låt oss hoppas att valmöjligheten finns kvar även i framtiden.

Stänga ner paneler för att få mer plats för bilden kan man göra i LR också. Däremot kan man i CO arrangera om en massa olika funktioner och för någon som inte ens vet vilket bildbehandlingsprogram som ska väljas kan man nog anse det krångligare ju fler alternativ som står till buds.

Oavsett hur många paneler du stänger ned i framkallningsmodulen i LR kommer de fortfarande att ta upp hela högerpanelen. I C1 kan du dra ut de paletter du behöver just för tillfället över bilden. Vilket tar mycket mindre plats. Du kan lägga verktygen var som helst på skärmen. Vad det gäller krånglighet så är inte C1 så är det inte krångligare än att man kan lära sig det mesta på en dag eller två om man är normalbegåvad, detsamma gäller LR. Båda programmen har utmärkta videotutorials på youtube.

Ska vi se till skillnader mellan programmen
För C1 och DXO gäller att bilderna ser hyfsat bra ut direkt efter import eftersom programmen lägger på diverse filter automatiskt, medan LR inte pillar så mycket utan förväntar sig att användaren drar i spakarna lite mer. Ska det bli riktigt bra kommer man dock inte undan att spaka oavsett vilket program man än väljer. Det finns ju inget program i världen som kan veta hur just du vill ha dina bilder. De lite platta bilderna man ser efter import i LR kan nog dock skrämma en nybörjare som är van vid en JPEG direkt från kameran.

Själv använder jag idag LR5, men har slagit blickar på C1 sedan version 7 och provat deras demo versioner. Jag upplever det som att C1 är det bättre programmet vad det gäller bildhantering medan LR är bättre på katalogfunktionalitet. I version 9 verkar dock skillnaderna vara mindre än tidigare. Så hade jag valt idag hade det nog blivit C1 och fortsätter C1 att utvecklas i nuvarande takt lär det bli C1 nästa gång jag byter kamera och behöver uppdatera mitt bildbehandlingsprogram om jag inte får något energiryck och byter tidigare.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto