** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bild publicerad på Aftonbladet utan tillstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

Isak Katto

Ny medlem
Hej,

Visste inte riktigt var jag skulle ställa frågan, men ställer den här.

Fotade ett sportevenemang för ett antal år sen, publicerade sedan bilderna på en supportersajt där mitt namn framgår som fotograf. Läste en känd kvällstidning häromdan och lade märke till att min bild använts i en artikel.

Denna publicering har skett utan att tidningen tagit kontakt med mig (Fotografen och ägare till rättigheterna av bilden), eller nämnt mitt namn i fotot.

Detta är inte okej, vad kan jag göra?

Tacksam för hjälp och helst snabb sådan!

Hej,

Fotade ett sportevenemang för ett antal år sen, publicerade sedan bilderna på en supportersajt där mitt namn framgår som fotograf. Läste en känd kvällstidning häromdan och lade märke till att min bild använts i en artikel.

Denna publicering har skett utan att tidningen tagit kontakt med mig (Fotografen och ägare till rättigheterna av bilden), eller nämnt mitt namn i fotot.

Klassiskt. Kontakta bildredaktören på tidningen och be om ersättning. Är de snäsiga så får du dessvärre dra en faktura till dem.

Hej,

Just denna tidning är enligt fotosidans forum extra dålig på att betala för de bilder de använder.

Du bör skicka en faktura på mångdubbla (åtta?) normala beloppet, (publicering, olovlig publicering, utelämnande av byline).

Tvistar de, mot förmodan, har du ett lätt case :)

Fakturera minst 2x summan + % för bildstöld. Lämna över ärendet till Bildombudsmannen så fixar han det :)

Det här är inte alls lika enkelt som en del tycks tro. Först måste man ta reda på vad fotografen har för avtal med supportersajten (det skulle kunna finnas ett villkor som innebär att alla som laddar upp bilder samtidigt ger sajten fullständiga rättigheter till bilderna) och sedan vilket avtal som finns mellan sajten och Aftonbladet.

Men jag håller med om att en bra start är att ta kontakt med bildchefen på Aftonbladet.

@ErlandH

Jag har inget avtal med siten utan varit aktiv där som administratör osv. Vad innebär detta? Om man inte skrivit avtal med någon borde det naturligt ge mig äganderätten till fotot?

Vilken skittidning Aftonbladet är, dom har uppenbarligen satt i system att inte betala för bildanvändning, det är alltför ofta just dom figurerar med sånt här. Skicka en ordentligt saltad räkning, dom behöver lära sig att respektera andras rättigheter.

Hade ett liknande ärende där Expressen hade använt 6 st bilder utan tillstånd. En på första sidan och ytterligare 5 st inne i tidningen. Det var inte i huvudtidningen utan i en av deras veckobilagor. Mitt dilemma var att jag inte ägde dessa bilder utan det gjorde min uppdragsgivare och de förde talan mot tidningen. Hur som helst blev jag ersatt ändå, tack vare min hyggliga uppdragsgivare.

Jag tog kontakt med juristen på SFF och som jag förstår det kan man ta "katalogpris" x 3. Bildens pris sett till användningsområde (spridning m.m.), samt det dubbla för utebliven fotobyline och ytterligare en gång för själva stölden. Kämpa på och låt dig inte manipuleras av deras snack!

Jag har inget avtal med siten utan varit aktiv där som administratör osv. Vad innebär detta? Om man inte skrivit avtal med någon borde det naturligt ge mig äganderätten till fotot?
Jag vet ju inte vad det är för sajt och hur den fungerar.

Det jag syftar på är sajter som t ex Blocket, där alla som laddar upp bilder överlåter rättigheterna till Blocket. Och Aftonbladet i sin tur har ett avtal med Blocket som ger dem rätt att (utan ersättning) publicera bilder som finns på Blocket.

Det här är inte alls lika enkelt som en del tycks tro. Först måste man ta reda på vad fotografen har för avtal med supportersajten (det skulle kunna finnas ett villkor som innebär att alla som laddar upp bilder samtidigt ger sajten fullständiga rättigheter till bilderna) och sedan vilket avtal som finns mellan sajten och Aftonbladet.

Men jag håller med om att en bra start är att ta kontakt med bildchefen på Aftonbladet.

Förvisso en gammal tråd.

Men bäste Erland.
Det du skriver stämmer inte.

Är publiceringen olovlig så är den som publicerat bilden skyldig att betala.
Även om den som publicerat fått "tillstånd" att publicera av en "mellanhand".

Skulle "siten" ha lovat bort bilden till Aftonbladet i det här fallet, så får Aftonbladet i sin tur skicka en faktura till "siten"/stämma dem.
Finns prejudikat på detta.

Förvisso en gammal tråd.

Men bäste Erland.
Det du skriver stämmer inte.

Är publiceringen olovlig så är den som publicerat bilden skyldig att betala.
Även om den som publicerat fått "tillstånd" att publicera av en "mellanhand".

Skulle "siten" ha lovat bort bilden till Aftonbladet i det här fallet, så får Aftonbladet i sin tur skicka en faktura till "siten"/stämma dem.
Finns prejudikat på detta.

Du läser uppenbarligen ett annat inlägg än det jag läser. Jag ser ingenting felaktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar