Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild på villovägar

Produkter
(logga in för att koppla)

fltman

Ny medlem
Hej,
en god vän till mig har en fråga kring bilder som används i marknadsmaterial och var kan man väl bättre ställa en sådan fråga än här på gt-labbet?

Allt började för fyra år sedan då min vän, vi kan kall honom för kalle, sommarjobbade på en liten svensk kommun. Kommunen skulel göra nytt marknadsmaterial och ett kort togs på kalle. Inga papper skrevs och ingen extra betalning gavs men eftersom kalle fick intrycket att bilden skulle användas till en broschyr som skulle tryckas det året så tyckte han att det inte var så farligt. Broschyren trycktes och allt var frid och fröjd.

Året därpå så dyker bilden upp igen, i en ny broschyr och kalle blir fundersam, ytterligare en vecka senare så dyker den upp en annons i lokaltidningen.

Och så var det nu dags igen förra veckan. Bilden dyker nu upp i en trycksak från en privat näringsidkare som visserligen driver sion verksamhet i den lokala kommunen men inte mer än så. Nu börjar kalle undra på allvar. Var kommer bilden att dyka upp nästa gång? Vem har rätt och vem har fel? Får bilden på kalle användas i mer markansdföringsmaterial från kommunen? Får kommunen sälja eller ge bilden vidare till andra bolag? Eller är det helt enkelt så att kalle skulle ha tänkt sig för från början?

Bilden föreställer kalle med ansiktet i fokus så det är inga som helst tveksamheter om vem det är på bilden.

Vad säger ni?

Som jag ser det så är det inget snack om saken. Enligt Lagen om namn och bild i reklam 1978:800 så ska reklambyrån eller annan ansvarig för publiceringen fråga personen om lov inför varje användning av bilden. Så jag håller med föregående talare: Sue them!

Läs gärna mer i Mikael Pertmans artikel "Vad får man fotografera" här på Fs.

Min kommentar gällde alltså näringsidkaren.

Lagen om namn och bild i reklam gäller bara näringsidkares marknadsföring (av vara, tjänst eller annan nyttighet). Så länge det inte är ett kommunalt bolag kan man inget göra åt kommunens publicering.

Vem låg bakom bilden i annonsen i lokaltidningen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar