Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild på Nikon D3x!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Adam Z

Medlem
Nikon Rumours visar upp en bild på vad dom tror är en d3x i full upplösning. Tydligen har sidan fått så mycket information som pekar på att kameran kommer att släppas snart.

"Based on the information I have received from multiple sources from around the world, I am now 90% certain that we will see the new Nikon D3x by the end of this month."

Om ryktet verkar det vara en dröm kamera för mig som kombinerar hög upplösning med snabbhet.

http://nikonrumors.com/

http://farm4.static.flickr.com/3212/3022479852_7733e83565_o.jpg
 
Bilden är fejk, men det behöver inte betyda att kameran inte kommer. Nikon har redan ett bra kamerahus. Det är ju världens enklaste grej att istället för 12MP sensorn ploppa i en 24MP eller liknande. Lite ny mjukvara och intrimmning så är den redo för lansering. Presskonferans den 20:e november.
 
Tror ni att nikonfolket kommer att inkludera videofunktionen i den kommande D3X eller D4 eller vad den kommer att heta, just för att konkurrera med canon 5D mkII?

eller är nikons filosofi att videofunktionen bara är till för avancerade amatörer?
 
Det är ju världens enklaste grej att istället för 12MP sensorn ploppa i en 24MP eller liknande.

Jepp! Busenkelt... Jag snodde en Sonysensor och ploppade in i frugans D70, hehe... Skämt åtsido, ska bli (om...) kul att se specarna på sensorn och hur mycket sensor och mjukvara skiljer sig från Sonys A900. (piska mig med en hoprullad FOTO om jag misstog mig på modellen).
 
Jo nu skriver tom forumvärden att bilden är fejk - "Update: this one got busted, clearly a fake as many readers have pointed out."

Men d3x bör likna d3an utseendemässigt. Enda orosmomentet är sensorn - om det använder sonysensorn från a900an hoppas ja att det lyckas fixa till problemen vid högre iso.
 
jag känner nog både och med bruset, eller jo visst vill man att de ska få ner den, men ändå, D3 har ju mindre pixlar, men mindre brus. Inte fixar de en D3x som har dubbelt antal pixlar med samma brus? Men men, med Nikon kan man aldrig vara riktigt säker längre, men jag tror inte att man kan räkna med samma bruskvalitét som i vanliga D3 som i nya D3x.. Användningsområdena skiljer enligt mig..
 
Det är väl ingen konferens 20e november, det var väl bara någon skröna i danmark eller nåt?
 
kul att se specarna på sensorn och hur mycket sensor och mjukvara skiljer sig från Sonys A900. (piska mig med en hoprullad FOTO om jag misstog mig på modellen).


Tja, för det första så är A900-sensorn 12-bitars och D3:an har en 14-bitars. Så jag tror inte att Nikon tar Sony-sensorn rakt av. Dessutom är det inte uttalat att det är just en Sony-sensor som sitter i D3:an
 
Tja, för det första så är A900-sensorn 12-bitars och D3:an har en 14-bitars. Så jag tror inte att Nikon tar Sony-sensorn rakt av. Dessutom är det inte uttalat att det är just en Sony-sensor som sitter i D3:an

Precis, så visst skall det bli spännande att se vad som kommer... Mycket verkar ju tala för att det kommer att skilja sig en del från det som sitter i A900an.
 
Precis, så visst skall det bli spännande att se vad som kommer... Mycket verkar ju tala för att det kommer att skilja sig en del från det som sitter i A900an.

Jahapp, så var presskonferensen i vecka dementerad. Då får vi hoppas att di små ingenjörerna borta i morgonrodnadens land har meckat ordentligt med sensorspecar och mjukvara, för nu blir jag genast ganska otålig på nåt nytt (av nån märklig anledning, jag sparar som bäst till en DX-kamera). Känns som om bildbyråerna kommer öka pixelkraven rätt var det är, bara för att det börjar finnas sådana kameror på marknaden. Det har ju surrats bra länge om "dräparkameran" och ryktet om ett mellanformat är ju inte heller helt färskt, så ju längre det dröjer, ju mer skruvas förväntningarna upp. De måste ju svara på Canons 5DMkII och liksom sätta ner foten, tycker man. D700 är ju en både robust och prestandamässigt kompetent kamera, men 5DMkII känns ju inte som kattskit heller... Rätt var det är så kommer väl en ny Canon EOS1MkIV med ny processor, förbättrad brusreducering och galet högupplöst sensor?
 
Det har ju surrats bra länge om "dräparkameran" ..De måste ju svara på Canons 5DMkII och liksom sätta ner foten..


Grejjen med "dräpare" i kameravärlden är ju att de har så ruggigt kort bäst-före-datum bara..

Man kan undra (eller inte..) varför Utvecklingen inte klappade sig nöjt på magen och gick hem när den hade hostat upp kameran som är everything the professional photographer could need, and a whole lot more" - det låter väl perfekt? ;)

Per
 
jag skulle tippa att den kommer att ligga mellan canon 1ds mark III o nikon d3 i pris...gissningsvis runt 50-55 000 här i sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.