Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild på döden - OK att publicera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Döden, en del av livet.

Att kremeras är inte onaturligt och det är märkligt att vi tar så mycket avstånd till det som kommer drabba oss själva.

Vi försvarar bilder på svältande barn och krigsoffer liggande längst gatorna. För det är viktigt. Och visst väcks empati, en stor klump i magen, och... maktlöshet. För hur mycket kan vi göra igentligen? Det är långt borta, vi kan sätta in pengar på ett konto om det ens erbjuds. Vi kan vara glada för att vi har en ny soffa, en partner och ett välbetalt jobb. Så kan vi strunta i grannen som går på blödande knän för att köpa filmjölk till frukostbordet och fortsätta i vårt vardagshjul, fortsätta att ignorera sådant som finns alldeles nära.

Att vi ska dö, det är en verklighet. Vad säger bilden igentligen. Här brinner ett lik, en människa som gått här i vårt genomsvenska samhälle. Kanske din granne, kanske den närstående som dog för två veckor sedan, och någon gång är det jag som ligger sådär. Bilden är väldigt anonym och det kunde varit vem som helst.

Kan det inte vara så att om vi påminns lite mer om att vi faktiskt, trots vårt ädla blod, också dör. Kanske redan idag. Att livet räknas lite mer, att vi lever lite djupare?

/ Carolina
 
Jag har besökt ett kreamtorie och är tacksam över att nu veta vad som händer efter döden.
Visst kan det vara skrämmande att se (live eller på bild), men jag tror det är värre att vara ovetande och kanske börja fundera på hur det kommer att bli.
 
Fler bilder till detta dödenreportage finns nu utlagda på min hemsida. Gå till www.adamhaglund.se, och klicka på länken nere till höger där det står om reportaget.

Utifrån dessa bilder kan man ställa sig frågan om den borttagna bilden verkligen skulle ha tillfört reportaget något.
 
Jag upplevde inte bilderna på ungnen störande på något vis. Så för min personliga del kan ribban sättas högre./Kenneth
 
Jag har också besökt krematorier och bårhus och tagit bilder till två projekt i skolan. Startade en tråd innan och har några bilder uppe här på FS. Jag har fått bra kritik för bilderna och fast många har sagt att det får en att tänka på sin egen död tycker dom att det är en bra tankeställare. Har varit riktigt intressant och alla som har jobbat där har varit trevliga och sammarbetat bra, dom var glada att nån visade intresse för dom vet hur mycket fördomar som följer med deras arbete.

Tog bilder både i Finland och England, och dom senaste kan ses här: http://www.flickr.com/photos/32466467@N00/

Laddade precis upp en till här också:
http://www.fotosidan.se/pools/view/94/874918.htm
 
Jag tyckte reportaget var väldigt bra, och om bilden hade varit med hade jag inte reagerat, med tanke på att döden var en ofrånkomlig tanke om man läste texten.

Det känns faktiskt bra att döden är lite närvarande i vardagen, och inte bara något man kan låta bli att tänka på. Men samtidigt *saknas* inte bilden i reportaget. Den behövdes inte för att föra fram något budskap utöver vad som redan gjordes.

Kan tilläggas att jag aldrig läser Två dagar till frukosten (jag hinner inte!), så någon aptit kan inte rubbas för min del. :)
 
millimeter skrev:
Jag tyckte reportaget var väldigt bra, och om bilden hade varit med hade jag inte reagerat, med tanke på att döden var en ofrånkomlig tanke om man läste texten.

...
Men samtidigt *saknas* inte bilden i reportaget. Den behövdes inte för att föra fram något budskap utöver vad som redan gjordes.

...

Kul att du tyckte om reportaget!
Vad gäller den borttagna bilden, och huruvida den saknades eller inte, har jag också funderat en hel del. Jag håller med dig om att den inte innehåller någon information, eller något budskap, som inte kommer fram på annat sätt.

Å andra sidan har jag märkt hur många upplever bilden som den klart starkaste av krematoriebilderna. En stark bild har lättare att nå fram till läsaren. Och alltså, reportaget vore bättre om bilden hade fått vara med, tror jag.

/Adam
 
Vi skola alla den vägen vandra. Och skärselden kommer vi inte undan heller så det är lika bra att vänja sig direkt vid att Lif's a bitch, och det som kommer efteråt är inte ett dugg bättre...
 
Har själv tagit en liknande bild då vi gjorde ett reportage om döden. Jag tänkte precis som dig att bilden inte kommer att publiceras. Och där stannade det eftersom jag inte heller var så påstridig, det var för tjugo år sedan. Hade jag tagit samma bild i dag hade jag nog propsat för att den skule publiceras. Jag tycker att din bild har något att säga, hur många har sett hur det går till med kremering i Sverige? Kanske inte så många och då har bilden ett syfte.

Varför är något så natruligt som döden så anstötande? Kan inte förstå alla rädslor för att se verkligheten. Det publiceras betydligt värre bilder än din kremeringsbild var och varannan dag. Dessutom var din bild en vidvinkelbild och inte så påträngande.

Jag har fått en bra påminnelse om att jag INTE vill bli kremerad, tack för det! Inte pga att min kropp inte vill bli fotograferad, utan är av andra skäl.

/Berit
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.