Annons

Bild på avhugget huvud...

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
...på löpsedel. Nej, det handlar inte om Irak utan om Finland.

Förra veckan uppdagades ett styckmord här. Den mördade kvinnans huvud hittades i en soptunna. Polisen viste inte vem den mördade kvinnan var och hade uppenbarligen problem med att identifiera henne och hade kört fast i förundersökningen. En bild på det avhuggna huvudet gavs till pressen varpå våra kvällstidningar publicerade bilden. Bilden var i profil, ansiktet putsat, ögonen öppna och inget blod eller otäckt per se. Bilden förekom också på löpsedlarna.

Som en följd av publiceringen kunde polisen identifiera den mördades kvinnan. Det visade sej att hennes ex-man precis kommit ut från fängelset efter 11 år - han hade avtjänat ett straff för, just det, ett styckmord. Han är nu häktad på sannolika skäl misstänkt.

Men publiceringen av bilden väckte mycket reaktioner. Det har debatterats i radions pratprogram, etc. Folk blev mycket upprörda när de insåg att bilden de såg var av huvudet på en död person.

Publiceringen av just den här bilden kan ju anses vara en ytterst delikat fråga - skulle vara intressant att hör FS-synpunkter...

...vad tycker ni? Var det rätt att publicera bilden?

/Andreas
 
En svår fråga naturligtvis, men om polisen bedömmer det nödvändigt för att identifiera kvinnan och binda en person till brottet så anser jag det vara rätt.
 
Vad är det man säger, nöden har ingen lag.

Nej jag tycker det är rätt, likadant att publicera bilder på folk som begått brott (och givetvis blivit dömda för dom) som man gjorde i USA när dom tagit fast LKAB chefen som köpte sex av minderåriga. I Sverige kunde man dock varken publicera bild eller namn.
 
Jag kan kanske tillägga att den aspekt som kanske mest har diskuterats här är om det var nödvändigt att publicera bilderna på löpsedlarna. Kvällstidningarna menar att det var den viktigaste delen i identifieringen - att hennes bild hängde på 36,000 löpsedlar runt om i landet. Andra menar att om den måste publiceras så borde de ha gjorts enbart inne i tidningen och att tillräkligt många ser den ändå.
 
Det måste ha varit ett fruktansvärt beslut för både poliser och ansvariga utgivare att ta. Och visst kan man tycka att det är på gränsen. Men samtidigt, om det nu var helt nödvändigt för att identifiera offret så var det nog ändå acceptabelt. Fast det känns ju som det är den absolut sista utvägen som bara bör användas när alla andra alternativ är uttömda. Kanske inget man bör göra till rutin och praxis.

Mycket intressant frågeställning.

/Joakim
 
Highweiss skrev:
Jag kan kanske tillägga att den aspekt som kanske mest har diskuterats här är om det var nödvändigt att publicera bilderna på löpsedlarna. Kvällstidningarna menar att det var den viktigaste delen i identifieringen - att hennes bild hängde på 36,000 löpsedlar runt om i landet. Andra menar att om den måste publiceras så borde de ha gjorts enbart inne i tidningen och att tillräkligt många ser den ändå.

Ja på löpsedlarna får ju bilden en mycket större spridning än inne i tidningen. Har man väl bestämt sig för att gå ut med bilden i syfte att lyckas identifiera kvinnan är det lika bra att göra det ordentligt. Värre hade varit om man publicerat bilden till ingen nytta.
 
Om bilden är så "tillsnyggad" att man inte omedelbart uppfattar det som en bild på en död person ser jag inte riktigt vad problemet är. Men det var kanske inte så bilden såg ut?

Anta att hon haft en bild på sig själv i väskan, då hade man väl knappast tvekat att publicera den?
 
Utan att ha sett bilden så är min spontana reaktion att det var rätt, under förutsätning att polisen ansåg det vara absolut nödvändigt.

Ang löp eller inte så är det så att löpen når ut till fler än en bild i tidningen och därför anser jag att även det var helt rätt så länge inte bilden väcker anstöt.

Du har ingen länk till bilden? Blir mycket lättare att bilda sig en uppfattning huruvida det var rätt eller ej.
 
törnan skrev:
Du har ingen länk till bilden? Blir mycket lättare att bilda sig en uppfattning huruvida det var rätt eller ej.

Tyvärr - våra kvällstidningar verkar inte riktigt tro på att internet är här för att stanna. Det är bara en fluga... de har faktiskt helt usla sidor jämfört med Aftonbladet/Expressen. Har bilden hemma, kan plåta den och lägga upp den. Men först om sju timmar eller så...
 
janc skrev:
Om bilden är så "tillsnyggad" att man inte omedelbart uppfattar det som en bild på en död person ser jag inte riktigt vad problemet är. Men det var kanske inte så bilden såg ut?

Man uppfattade inte omedelbart att det var ett avhugget huvud - ingen halsstump eller så... Bilden var alltså i profil, beskuren vid hakan och bakom öronen.

EDIT: Men det framgick alltså av helheten ganska klart vad det var frågan om. Överrubrik "Familjemoders hemska fynd" och huvudsaklig rubrik "Hittade huvud i soptunnan". Och direkt under det bilden som alltså inte såg ut som en "normal" bild. Tror inte att någon undgått vad det var frågan om. Löpsedeltexten kommer jag tyvärr inte ihåg.


Anta att hon haft en bild på sig själv i väskan, då hade man väl knappast tvekat att publicera den?

Poäng. Teoretiskt visserligen, men dock. I det här fallet hade hon ju ingen arm som kunde hålla i väskan... :-/

Har f.ö det förekommit liknande fall i Sverige? Alltså inte nödvändigtvis styckmord, men döingar som inte kunnat identifieras?
 
Senast ändrad:
hade polisen haft ett annat sätt att ta till för identifiering så är jag övertygad om att de hade testat detta först.

Att tidningen sedan lägger bilden på löpsedeln är ett marknadsekomomiskt säljbeslut.
 
Erik Schalin skrev:
hade polisen haft ett annat sätt att ta till för identifiering så är jag övertygad om att de hade testat detta först.

Jo. Det som förvånar i efterhand är att polisen inte lyckades koppla den ny häktade mannen till mordet. Han var alltså var dömd till livstids fängelse för ett styckmord i början av 90-talet och kom ut från fängelset några veckor/månader innan det aktuella mordet. Man kunde ju tänka sig att polisen som en del av förundersökningen i ett så här speciellt fall bl.a kollar vilka dömda mördare som nyligen blivit utsläppta. Till saken hör att den mördade själv suttit drygt ett år i fängelse för medhjälp till styckmordet på 90-talet. Hon friades senare. Men vi får väl anta att polisen kört fast helt och hållet.

Att tidningen sedan lägger bilden på löpsedeln är ett marknadsekomomiskt säljbeslut.

Jo, dessvärre tror jag att kvällstidningarna fnittrade hysteriskt när polisen knackade på att gav bilden. Avhuggna huvuden säljer...
 
Om man hade huvudet hade det väl vart väldigt enkelt att göra en naturtrogen skiss. Typ sådana man publicerar när man bara har vittnesmål att gå på. En sån kunde dom ju tryckt. Bättre det än ett avhugget huvud.
 
Liax skrev:
Tror du ska avstå från det. Så tillvida du inte vet att bilden är fri för publicering.

/Joakim

*host*... just det. :-/ Men hur är det rent juridiskt med fotograferade tidningssidor då...? :)

EDIT: ja fri för publicering måste den ju rimligtvis vara eftersom polisen gett den till media... eller tänker jag fel? Tror däremot att den bara gick till kvällspressen, här på mitt jobb (Rundradion) har jag inte sett av den.
 
Aftonbladet har ju vid några tillfällen fotograferat av andra tidningar som haft bilder de inte fått köpa. Vad jag vet har de kommit undan bara för att de inte enbart fotograferat av bilden i sig utan hela tidningen som sådan i handen på någon reporter. Och då har liksom Aftonbladets bild varit en egen bild och inte en avfotografering...eeeeeh...eller hur det nu var! :)

/Joakim
 
Liax skrev:
Aftonbladet har ju vid några tillfällen fotograferat av andra tidningar som haft bilder de inte fått köpa. Vad jag vet har de kommit undan bara för att de inte enbart fotograferat av bilden i sig utan hela tidningen som sådan i handen på någon reporter. Och då har liksom Aftonbladets bild varit en egen bild och inte en avfotografering...eeeeeh...eller hur det nu var! :)

/Joakim

Vi hade ett fall nyligen där vi behövde en bild på en (tländsk, välkänd) person som var inblandad i olika ekonomiska affärer (inget olagligt, mer kuriosa). Via Lehtikuva (motsvarar typ Pressen Bild?) skulle vi ha fått den, men för en rejäl summa pengar (typ 3000 kronor). Det kändes onödigt. Slutresultatet var att vi filmade en datorskärm där en internetsida med hans bild var uppe. Enligt våra grafiker, som känner till copyright och rättigheter och skylldigheter och sånt, var det helt ok... Att däremot ladda ner bilden och lägga in den i en grafik hade varit lagvidrigt, sa dom. Som nyhetschef utan detaljerad juridisk kunskap litade jag givetvis på dem... Hoppas de hade rätt... :-/
 
Highweiss skrev:
...[klipp]...Har f.ö det förekommit liknande fall i Sverige? Alltså inte nödvändigtvis styckmord, men döingar som inte kunnat identifieras?

Visst visade väl nyheterna upp en bild på en man man hittade i Karlbergskanalen i Stockholm för ett tag sedan?
 
Can you handle life?

Har inte bilden på kvinnan i fråga, men om du inte var helt ironisk/sarkastisk i din fråga så kan du ju alltid glutta in på följande sida;

http://www.ogrish.com

....där har du "grejor" så det räcker och blir över för hela helgen (ironi)...

OBS! Varning! Denna sida länkar till bilder på diverse jävelskap som folk har råkat ut för...krig, olyckor, terror, sjukdomar...titta INTE om ni vet med er att ni inte pallar det, vissa bilder försvinner aldrig från näthinnan...jag lovar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.