Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild idé

Produkter
(logga in för att koppla)

Busfredrik

Medlem
ja vad rubriken säger är ju enkelt just nu har jag en bild idé som har legat och gnagat i min hjärna rätt så länge.

I mitt huvud ser jag mig själv sittandes på en lövstjälk omringandes av andra löv jag sitter som i ett hålrum och solljuset bryter igenom löverket och lyser varmt upp detta lilla rum som jag är i. Det jag vill få är effekten av att jag är som en del av bilden och inte att hela bilden ser ut att vara dåligt ihopklippt i photoshop. Btw jag har photoshop CS5

jag har alla bilder som jag vill ha till denna idé. Tyvärr tycker jag att det är svårt att få just denna effekt som jag pratar om att funka. Att få denna känslan att man är verkligen i bilden och att man är som liten gämfört med den miljö man är i.

Skulle vara väldigt tacksam för svar :) hälsningar BusFredrik
 
ja vad rubriken säger är ju enkelt just nu har jag en bild idé som har legat och gnagat i min hjärna rätt så länge.

I mitt huvud ser jag mig själv sittandes på en lövstjälk omringandes av andra löv jag sitter som i ett hålrum och solljuset bryter igenom löverket och lyser varmt upp detta lilla rum som jag är i. Det jag vill få är effekten av att jag är som en del av bilden och inte att hela bilden ser ut att vara dåligt ihopklippt i photoshop. Btw jag har photoshop CS5

jag har alla bilder som jag vill ha till denna idé. Tyvärr tycker jag att det är svårt att få just denna effekt som jag pratar om att funka. Att få denna känslan att man är verkligen i bilden och att man är som liten gämfört med den miljö man är i.

Skulle vara väldigt tacksam för svar :) hälsningar BusFredrik

Att göra snygga och verklighetstrogna montage i photoshop är inget man bara gör sådär rakt upp och ner. Det krävs en del träning. Du får nog lära dig den hårda vägen - Trial and error.

Jag skulle nog börja med att göra en slarvig bild av vad du tänker dig, när du har klart för dig hur du vill ha allting är det väl bara att börja med den riktiga och sakta men säkert gå framåt. Kolla på Moderskeppet dom har några bra guider om hur man frilägger.
 
Några orsaker varför det kan se inklippt ut ....

- olika färgscheman i bilderna
- ljuset kommer inte från samma håll
- det är olika ljus mellan bilderna ( sol, moln etc )
- bilderna är tagna med olika objektiv
- bilderna har inte samma skärpa
- friläggningen är undermålig
 
Några orsaker varför det kan se inklippt ut ....

- olika färgscheman i bilderna
- ljuset kommer inte från samma håll
- det är olika ljus mellan bilderna ( sol, moln etc )
- bilderna är tagna med olika objektiv
- bilderna har inte samma skärpa
- friläggningen är undermålig

Tillägg:
Skärpedjupet bör vara lika. Dvs. det (från början) stora föremålet på stor bländare och lilla med liten.
 
Att göra snygga och verklighetstrogna montage i photoshop är inget man bara gör sådär rakt upp och ner. Det krävs en del träning. Du får nog lära dig den hårda vägen - Trial and error.

Jag skulle nog börja med att göra en slarvig bild av vad du tänker dig, när du har klart för dig hur du vill ha allting är det väl bara att börja med den riktiga och sakta men säkert gå framåt. Kolla på Moderskeppet dom har några bra guider om hur man frilägger.



jag har kollat runt i moderskeppets hemsida men det ända jag hittade var att man kunde blanda in ett färg lager för att få det inklippta och resten av bilden att se ut att ha samma
färgton.
Det funkade delvis. Än så länge är jag inte nöjd har även mixtrat med refine edge och lyckats få en snygg inklippning. ljuset är fortfarande ett problem jag får det inte helt enkelt att falla rätt.
just nu på min bild så sitter jag på kvisten och det ser rätt bra ut men jag har strö ljus från solen
vilket gör saken inte lättare
 
jag har kollat runt i moderskeppets hemsida men det ända jag hittade var att man kunde blanda in ett färg lager för att få det inklippta och resten av bilden att se ut att ha samma
färgton.
Det funkade delvis. Än så länge är jag inte nöjd har även mixtrat med refine edge och lyckats få en snygg inklippning. ljuset är fortfarande ett problem jag får det inte helt enkelt att falla rätt.
just nu på min bild så sitter jag på kvisten och det ser rätt bra ut men jag har strö ljus från solen
vilket gör saken inte lättare

Ska man lyckas göra bra montage bör man ha stenkoll på ljuset i alla bilder. I studiobelysning är det givetvis enklare, är man utomhus i befintligt ljus gäller det att ha tungan rätt i mun. Först bör man nog veta exakt vad man vill ha för slutbild så man verkligen vet att man får rätt. Det finns dom som gör snygga fotomontage som får vänta månader till och med år innan dom dyker på rätt förutsättningar för att lyckas få ihop det. Alltså att ljuset faller från en väldigt specifik riktning osv.
 
Ska man lyckas göra bra montage bör man ha stenkoll på ljuset i alla bilder. I studiobelysning är det givetvis enklare, är man utomhus i befintligt ljus gäller det att ha tungan rätt i mun. Först bör man nog veta exakt vad man vill ha för slutbild så man verkligen vet att man får rätt. Det finns dom som gör snygga fotomontage som får vänta månader till och med år innan dom dyker på rätt förutsättningar för att lyckas få ihop det. Alltså att ljuset faller från en väldigt specifik riktning osv.

ja fast jag kan nog ta om bilden om jag är inte nöjd när som helst så jag behöver inte vänta det är bara så svårt att få rätt ljus jag har lyckats att exponera båda bilderna likadant så att kurvan har varit kusligt lika men att få in mig i bilden och att få det att se naturligt ut.Nästan som om jag var där är grymt svårt. fast tackr för inlägget uppskattar det :)
 
Om bilderna bara skiljer sig lite grann vad gäller ljusstyrkan så funkar det bra med lite "trial and error" att ha båda bilderna öppna sida vid sida och pilla lite i ljusinställningar tills det blir rätt.

Vad gäller knepet du läst om, att lägga över ett färgfilter, kan det vara helt värdelöst om ljuset är olikt i de olika bilderna. Då måste du isf komma på olika toner av samma färg till vardera bild och det är ju ganska mycket krångligare än att finjustera ljus och kontrast.
Om du först justerar ljus och kontrast tills du får det så nära som möjligt kan du däremot därefter lägga t ex ett ett mjukt skimmer över hela bilden (när montaget är klart) som döljer de sista detaljerna som inte riktigt stämmer.
Det funkar ju här då du vill ha en drömlik stämning.

Till sist vill jag be om ursäkt i förväg!
Man särstavar inte i svenska, man skriver BILDIDÉ. ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.