Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild-data

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hur kan andra se vilka bild-data det är på kritikbilderna man laddar upp på fotosidan?

Mvh Agneta

Menar du data som du själv matar in om bilden vid uppladdningen eller inbäddad data (EXIF)?

Om du avser det senare så är det väl inte svårare än att spara bilden på den egna datorn och öppna den i något program som kan läsa ut såna data (typ Photoshop).

Jag laddade upp en bild på min hund och uppgav inga som helst bild-data. Någon kommenterade den och skrev att jag hade använt bländare f3,5 + 150mm enligt bildata. Men det är väl inga som kan ladda ner bilderna och lägga på deras datorer för att där kunna läsa av data från bilden.

Nu tror jag det blev lite rörigt!

Tacksam för svar.

Agneta

EXIF (Bild-data) finns bevarad i jpeg-bilderna du laddar ner från kameran. EXIF fortsätter att bevaras om du sparar med "Spara som..." i Photoshop. Sparar du med "Spara för webb" försvinner däremot EXIF-infon.

agge28 skrev:
Jag laddade upp en bild på min hund och uppgav inga som helst bild-data. Men det är väl inga som kan ladda ner bilderna och lägga på deras datorer för att där kunna läsa av data från bilden.

Jo, om du laddar upp bilden så går den att ladda ner. När någon tittar på bilden så har den redan laddats ner till den personens dator. Annars skulle inte han/hon kunna se bilden. En dator kan bara visa saker som finns i den.

När man tittar på saker i Internet Explorer så laddas bilderna normalt ner till mappen "Temporary Internet Files".

I Windows XP kan man se bilddata genom att högerklicka på bildfilen och välja egenskaper, fliken sammanfattning och avancerat. På din första hundbild finns följande information:

Bredd: 900 bildpunkter
Höjd: 675 bildpunkter
Vågrät upplösning: 180 punkter per tum
Lodrät upplösning: 180 punkter per tum
Bitdjup: 24
Antal bildrutor: 1
Enhetens tillverkare: Canon
Kameramodell: Canon PowerShot G5
Skapat i: Adobe Photoshop Elements 2.0
Färgrepresentation: sRGB
Slutarhastighet: 1/40 sekund
Objektivets bländare: F/2,8
Brännvidd: 21 mm
F-stop: F/2,8
Exponeringstid: 1/40 sekund
Mätarläge: Mönster
Exponeringskompensatioin: 0 steg
Datum som bilden togs: 2003-09-20 18:01

Själv använder jag en liten plugin till IE så jag högerklickar på en bild och väljer view EXIF så poppar det upp i ett fönster.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar