Annons

bild ändrar färg när man drar den mellan två skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

JackoH

Medlem
hej!

har en powerbook som jag kopplat en crt monitor till. använder dubbla skärmar och blir något förbryllad när jag öppnar bilder.

när jag öppnar en vanlig jpeg i Förhandsvisning så visas den korrekt på crt-skärmen. när jag drar över den till lcd-skärmen så verkar det precis som om den bearbetar bilden och sen grar ner färgmättnaden i den så att den nästan blir svartvit(obs inte helt svartvit).

när jag öppnar samma bild i photoshop så blir det överdriven färgmättnad på crt-skärmen och normal när jag drar över fönstret till lcd-skärmen.

tilläggas kan att jag har en bakgrundsbild på båda skärmarna som ser likadana ut, m a o lagom färgmättnad.

har kalibrerat båda skärmarna individuellt dessutom.

HJÄLP?

tack på förhand...
 
Inget konstigt egentligen. Det har med skärmen att göra, alltså hur skärmen visar innehållet som datorn skickar till skärmen.

Det är därför det förhållandevis viktigt att ha samma lika skärmar, speciellt då skillnaden mellan CRT och TFT-LCD är så pass stor.

Sån här stor skillnad kan det vara på exakt samma bild, därför det är viktigt att ha rätt kalibrerad skärm!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.