Annons

bilagorna

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
När jag laddar över bilder till Bridge får jag också med en massa små filer som har nummer och har ctg som filändelse. Vad har de för funktion, och framför allt: Kan jag ta bort dem?

Över 80 personer som kollat frågan men inte givit något svar. Hoppas det är någon här som vet hur det förhåller sig.

Tack för länken. Men vad specifikt tänkte du på med din fråga?

Nåt jag har hört vid ett tillfälle med bara ett halvt öra är att de här ctg-filerna är någon slags stödfiler, och tar man bort dem försvinner viss information från bildfilen, alltså då inte pixlar utan annan information. Någon som kan bekräfta det, eller ännu hellre dementera påståendet?

Tack för länken. Men vad specifikt tänkte du på med din fråga?

Nåt jag har hört vid ett tillfälle med bara ett halvt öra är att de här ctg-filerna är någon slags stödfiler, och tar man bort dem försvinner viss information från bildfilen, alltså då inte pixlar utan annan information. Någon som kan bekräfta det, eller ännu hellre dementera påståendet?

Det är nog mer .xmp du menar, dom skapas när en rawfil öppnas.

När jag läste länken ovan så så ctg-filerna meningslösa ut för datorn och du behöver inte ta med dom när du för över dina bilder ens.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto