ANNONS
Annons

Bil bilder vs studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
La det här pga att det är en sportbil, flytta den om det är fel.

Jag har tagit dessa bilder här om veckan med Innovatronix batteri och 2 st 300ws blixtar (utan reflektorer på).

Kan ni ge kritik på ljussättningen (jag kan för övrigt inget om ljussättning mer än det som kanske kan tänkas fungera). Jag har fått kritik att dessa bilder är alldeles för mörka, och bland annat att bilen nästan på gränsen bör överexponeras. Nu ser det knappt ut som jag användt blixt har jag fått som kritik. Hur kan jag göra detta bättre ljusmässigt. Många av bilderna är flera exponeringar som är ihoplagda till en. Så blixtarna är mer begränsade än vad som uppgfattas på bilderna. Det va mörkt ute när bilderna togs. Jag kör för övrigt nikon D200 med en sb800 som jag synkar som upplättningsblixt i skuggpartier.

Jag har beställ reflektorer till blixtarna, kan detta stärka blixtarna lite ?

Tack för all kritik.

evo3frontlr.jpg

evo3frontsidelr.jpg

evo3sidelr.jpg

evo3backlr.jpg

evo3winglr.jpg

evo3taillightlr.jpg

evo3enginebaylr.jpg

Jag personligen tycker det är väldigt fint. Gav lite mystik i och med att det var lite mörkt. Tror din ljussättning passar väldigt bra på just den bilen med den färgen. Men ska du fota en annan bil som kanske är gul till exempel så tror jag det hade sett bättre ut med lite mer ljus som du skrev.

Jag tycker som helt oproffsig amatör att bilderna är:

För mörka.
För få ljuskällor.
För små ljuskällor.(för skarpa skuggor)

Jag personligen skulle även ha önskat mindre bakgrund i bilden.

Men jag är inte proffs så gå din egen väg:)

bEPH skrev:
Jag tycker som helt oproffsig amatör att bilderna är:

För mörka.
För få ljuskällor.
För små ljuskällor.(för skarpa skuggor)

Jag personligen skulle även ha önskat mindre bakgrund i bilden.

Men jag är inte proffs så gå din egen väg:)

Tänkte inte på det du skrev om små ljuskällor och skarpa skuggor. Ville bara säga att jag håller med på den punkten.

Jag tror att du måste sätta ngn blixt som slår snett bakom bilen mot kameran. Detta för att skapa lite konturer på bilen.

Dock kommer det krävas rejält med blixtar för ett så stort föremål.

Alternativt så jobbar du i ett mörkt rum, med öppen slutare och går runt bilen med blixten nära och slår flera blixten upprepade gånger. Jag såg en film om en kille som gjorde så och det blev riktigt bra. Kommer inte ihåg var jag såg den dock.

Jag skulle nog önskat en stor ljuskälla precis rakt ovanför bilen för att ge lite konturer, precis som David skriver. Effekten på denna behöver ju inte vara så hög att den förtar den mystik som du kanske vill uppnå. Större ljuskällor är nog också att föredra. Annars snyggt tycker jag.

Mvh /Peter

bahh!! sportbil?? det är ju en liten japansk-tant bil :D

Bra bilder, om något mörka. SB800:an räcker inte långt om man inte kör lightpaint-teknik (som iofs är skitfränt).
Jag rekomenderar att köpa något billigt beggat studioblixtkit där, där finns det mycket störrem öjligheter att ösa på mer ljus, forma ljuset mha olika tillbehör.
Vad är det för location/bakgrund du har? Det svåra när man skall fota bil med blixt är ju location, helst vill man ju ha ett stort mörkt rum med 5 m i tak typ.

Kan bidra med lite inspirationsbilder, tagna av dallas2 här på FS. http://www.focusphoto.se

Lycka till

Niclas: för att kontra din kommentar om sportbil, så med lite extra laddtryck kör denna bil jämnt med en halv miljon kronors bilar på bana. Jag dömmer inte bilen efter pris, utseende eller storlek, utan prestanda. Gammelevos är helt enkelt brutala.

Jag använder 2 st 300ws blixtar från starfoto i dagsläget. Sb800 kan jag säga inte skulle räcka till någonting i detta mörker.

location är utomhus mot en 10 meter hög vägg.

Tack för länken, mkt snygga bilder. Men att fota en bil och mc är 2 olika saker. Storleken på bilen gör det ganska komplicerat med ljus. En mc hade man med flera exponeringar kunna få ett någorlunda bra ljus. Dock snygga bilder måste jag säga.

David: Öppen slutare, pratar du om Bulb då ? Enda problemet jag ser är att nikon har ingen funktion där man kan öppna med ett knapptryck och stänga med ett, man måste hålla ner den konstant.
Kan man ändra detta i en Nikon D200.

Provade lite lätt på föremål här hemma och kan säga att det är bra resultat, skall prova detta hemma. //Varro

aahh, andreas. nu ser jag...

Det skall finnas nån sladdfjärr till nikkon som du kan låsa i bulbläget så kan du lightpainta iväg.

Jodå, gamla evos är hårda, jag kunde bara inte låt bli.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar