Annons

(bi)effekt av skylightfilter etc??

Produkter
(logga in för att koppla)

bjoben

Aktiv medlem
Kom igen någon måste sitta inne med svaret på min fråga... :)
(skriver samma inlägg med ett annat topic så kanske fler klickar på länken)
det jag undrar är om, eller hur mycket, filtret påverkar vitbalans och exponeringssteg och om linsen och kamerans mätningar blir lurade av denna, eller om det kompensaras för filtret i ljusmätning och vitbalansmätning?

Hur ska man ställain kameran för att kompensera mot detta?
 
Om jag förstått det hela rätt så måste du köra manuell vitbalans med alla filter (utom UV då). Annars "nollar" kamerans auto-vitbalans filtrets effekt - eller kanske inte nollar men minskar effekten avsevärt i alla fall.

Hur många exponeringssteg filtret "stjäl" beror förstås på vilket filter det är frågan om, men med ett polariserande filter t.ex är det frågan om ett eller två steg (på en höft så där, har inte gjort jämförelser själv).

Filter lurar inte kameran eftersom de allra flesta kameror använder sig av TTL, through the lens. Så den tar alltså i beaktande filter.

Nu är det bara att vänta en stund tills nån expert korrigerar mina påståenden ;-)

Andreas
 
Jag vet inte om jag förstod frågan rätt, men du bör väl inte kompensera för filtret.

Du använder ju skylight just för att inte få blåstick i de bilder där du har himlen som främsta ljuskälla. Om du då kompenserar tillbaka så mister du hela effekten.
 
Fattar inte riktigt vitsen med varmtnsfilter, som skylight är med tanke påa tt diogitalkameran kan kalibreras för rätt färgbalans utan filter och därmed korrigera för färgsticket som filtret ska korrigera. Men om man promt ska ha ett filter bör kameran stå i dagljusläge, vlket brukar vara symbolen med en sol. Filter brukar i regel stjäla 0,5 EV av ljuset vilket lättt kan mätas genom att ställa kametran på en fast bländare och sedan vilken slutartid det blir med respektive utan filter.

Polfilter kan vara befogat att använda med tanke på att det släcker reflexer. Gråfilter kan fixas med hjälp av RAW-filen som framkallas med två olika eponeringskopensationer och sedan sammanfoga valda delar.
 
Ett skylightfilter stjäl nästan inget ljus alls, prova själv. Och vad det gäller färgbalansen är ju skylight till för undiva ett sådant fel pga den blå himlen, du behöver inte tänka på filtret alls så länge som det inte sticker ut och fysiskt blockerar ljus på tex vidvinkelzoomen,
 
Ett bra skyfilter är ett skydd för den dyra linsen... för övrigt behöver det inte göra nånting. Så ser jag det...
 
Jag var "tvungen" att köpa ett skylightfilter istället för ett uv eftersom uv var slut. (jag vill ha ett skydd för linsen i de flesta situationer).
Därför undrar jag hur mycket detta påverkar så att jag kan nolla effekten. :)
 
Frågan är varför du skulle vilja nolla effekten?

Effekten är såpass liten i dom flesta situationer att det troligen inte spelar någon roll, beror på vilket skylight du kör med, och om du vill ha blåstick.

Själv skulle jag köra normalt, och bara ta den lilla effekten skylighten gör, då slipper du ta bort den i photoshop sedan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.