Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BG-E3 batteritid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wretborn

Medlem
Hej! Mitt första (och definitivt inte sista) inlägg på den här eminenta mötesplatsen!

Har en EOS400D som jag skaffade batterigrepp till nyligen men blev lite besviken när batteristolpen lade sig till "halvfullt" efter bara liten stund, trots 6st nyladdade 2700mAh AA-batterier??

Dessa batterier ger ju 6x1,2volt=7,2volt och med 2700mAh borde kameran hålla nästan fyra gånger längre än med ett orginalbatteri på 720mAh??

Någon som förstår varför det blir så här?

Har förvisso ett ganska nyinköpt 70-300 IS USM som jag antar drar lite extra kräm, men batteriet borde inte ta slut så här fort...

Tacksam för svar!

Mvh
Johan

Tyvärr så är batteri tiden med vanlig AA batterier betydligt sämre än den med kamerans egna batterier.

handlar nog inte bara om ampere timmar, skulle kunna vara så att batterierna snabbare tappar i spänning när de börjar bli utladdade och kommer under något tröskelvärde, eller så har de kanske högre inre resistans.

Vill du att batterierna ska räcka länge så köp ett till kamera batteri och sätt bägge i greppet. Jag har ett GP motsv NB2-LH från Kjell o Company för 299 kr och originalbatteriet till kameran (350d). Det räcker länge ! AA-batterier har jag bara som reserv.

Wretborn skrev:
Hej! Mitt första (och definitivt inte sista) inlägg på den här eminenta mötesplatsen!

Har en EOS400D som jag skaffade batterigrepp till nyligen men blev lite besviken när batteristolpen lade sig till "halvfullt" efter bara liten stund, trots 6st nyladdade 2700mAh AA-batterier??

Dessa batterier ger ju 6x1,2volt=7,2volt och med 2700mAh borde kameran hålla nästan fyra gånger längre än med ett orginalbatteri på 720mAh??

Någon som förstår varför det blir så här?

Har förvisso ett ganska nyinköpt 70-300 IS USM som jag antar drar lite extra kräm, men batteriet borde inte ta slut så här fort...

Tacksam för svar!

Mvh
Johan

6 x 1,5volt = 9 volt (Om de nu seriekopplar alla batterier.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar