Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bg-e2 för plastig, alternativ i metall?

Produkter
(logga in för att koppla)

tweakad

Aktiv medlem
Finns det inget batterigrepp med aluminium-legeringen för 30d?

canons "idiotiska" bg-e2 är ju gjord i plast och känns helt fel för kameran, 5d's batterigrepp är ju gjort i metall, varför canon, varför gjorde inte ni likadant på bg-e2an.
 
frågan är hur många 20D/30D ägare vill betala 700-800kr mer för ett batterigrepp än vad dom får göra idag? bättre kvalitet kostar (oftast) mer.
 
Jag hade gärna lagt till ett par hundralappar för ett bra batterigrepp, men du har nog rätt i att många hade reagerat på ett högre pris. Jag är dock inte säker på att det hade behövt bli 7-800kr dyrare, det finns nog en del marginal redan på det nuvarande. Det innehåller ju inte så värst mycket avancerad elektronik precis. Felet är att de inte gjorde ett rejält grepp från början. Har Bg E-2 som funkar bra tekniskt men är "sladdrigt" pga sina klena konstruktion. Men för mig blir det trots det än förbättring jämfört med att inte ha greppet så jag använder det ganska flitigt. Men...aldrig vid stativmontage, då är det kass att ha greppet på.

David, tyvärr finns det inte något bättre grepp i dagsläget så valet är inte mellan olika grepp utan grepp/inte grepp.
 
Varför finns batterigreppet?

Är det för att få in två batterier?

Är det för att kameran är felkonstruerad, med endast en knappsats för avtryck?

Är det för att det är på tillbehören Canon tjänar pengar?
 
RolandM skrev:
Varför finns batterigreppet?

en fråga jag har ställt mig själv - och jag har fått för mig att ett batterigrepp är något man ska ha för att kameran ska se ut som proffsmodellerna gör

enligt mitt tycke så är det ett plus att 30D är så pass smidig som den är och för pengarna som ett batterigrepp kostar köper jag istället extra batterier och lägger i väskan vilket dessutom ger bättre översikt över förbrukningen
 
30D är ju iofs något bättre ergonomiskt jmf med min 20D, men ändå.
Jag tror (och hoppas) inte att man slänger på ett grepp för 1000kr+ för att det "ska se fräckt ut", utan för att det skall ge en funktion man saknar.

Anledningen att det finns är nog densamma som att vi diskuterar greppets vara eller icke vara, att vi är olika. Vissa gillar att ha en litet mindre kamera eller vill för tillfället inte lägga ut massor med pengar på ett proffshus. Därför har Canon m.fl. hus i olika storlekar och i olika prisklass.

För de som så vill (t.ex. jag) finns det olika tillbehör som gör att man får en kompromisslösning, kalla det budgetalternativ. De är inte lika bra som proffshusen, men billigare. I fallet med BG E-2 kunde kompromissen vara bättre...

Jag skaffade greppet uteslutande av två skäl: Jag ville åt höjdavtrycket och mina stora händer behövde mer att greppa om. Batteritiden ökade förvisso, men det ser jag inte som avgörande. Det är lätt att kasta i ett nytt batteri om så behövs.

Jag kommer inom en snar framtid att skaffa ett större hus. Då kommer jag att behålla 20D som andrahus,ett hus som fru och barn då kan använda sig av. Då är det kanonbra att kunna ta av greppet eftersom huset blir för stort för dem annars.
 
Senast ändrad:
Jag chansar väl och skriver här med då... ;)

Jag har kollat en del på Hähnels batterigrepp till 30D, men jag har inte sett några recentioner eller hört nån som använder det! Om nu Canons eget grepp dessutom inte är helt okay så kan Hähnels grepp vara ett bra alternativ eftersom man för en lägre kostnad även får med två batterier. På bilderna verkar det vara väldigt likt Canons eget rent utseendemässigt och Cyberphoto har satt betyget "Bra köp" på det! Är det ingen som testat ett sådant som kan skriva några ord om hur det verkade?

Har skrivit och frågat om det här även i andra trådar, men inte fått nåt svar!
 
Berbo skrev:
och Cyberphoto har satt betyget "Bra köp" på det!

Naturligtvis, de lever ju på att sälja saker :)

För min del, så känner jag mig lite handikappad utan vertikalgrepp på kameran (nu har jag iofs det inbyggt på min), men när jag körde med 10D så kunde jag inte vara utan. Greppet på 10D var dessutom riktigt bra, konstruktionsmässigt. Bra materialval. Jag tar lika mycket (nästan mer) bilder i högformat och då är det lite småjobbigt att inte ha avtryckare och andra kontroller "rätt".
 
Jeppe skrev:
För min del, så känner jag mig lite handikappad utan vertikalgrepp på kameran...

Samma här. Tappar bara kameran när jag skruvar bort greppet. Inte helt säker på varför faktiskt. =)
Jag har inte speciellt stora händer heller... ganska små faktiskt.

Sen att greppet till 30D skulle "kännas helt fel" eller vara "sladdrigt" kan jag inte alls hålla med om. Fungerar utmärkt för mig. Det gör vad det ska.
 
blikstad skrev:
Samma här. Tappar bara kameran när jag skruvar bort greppet. Inte helt säker på varför faktiskt. =)
Jag har inte speciellt stora händer heller... ganska små faktiskt.

Sen att greppet till 30D skulle "kännas helt fel" eller vara "sladdrigt" kan jag inte alls hålla med om. Fungerar utmärkt för mig. Det gör vad det ska.
Instämmer , det är kanon vid höjdformat.

Det jag menar med "sladdrigt" (fel uttryck?) är vid användning på stativ. Om man då håller i gluggen för att komponera och sedan spänner åt kulan så "faller" kameran lite. Det beror på att det inte är en enhet utan det uppstår en rörelse mellan hus och grepp, i alla fall på min 20D+grepp. Det är därför jag inte använder greppet vid stativfoto, det blir inte stabilt.

Vid handhållet har jag inga problem med det.
 
hm. Inget jag märkt i alla fall, skruvar man i skruven ordentligt så sitter det som berget på min 30D. Men jag gillar i och för sig inte att använda stativ så gör det så sällan jag bara kan.
 
Glappet som ni upplever kommer inte från "skarven" mellan hus och vertikalgrepp. Det kommer sig av att bottnen på vetikalgreppet är mycket tunt. Testa att fästa på ditt stativ och öppna greppets batterilucka så ser du direkt att det är där det rör sig. Jag tror en lösning är att använda en av de större snabbfästena att anbringa mot greppet.
För övrigt tycker jag att greppet är bra, förutom på stativ där jag håller med om att det blir fladdrigt.
 
Med lite större och tyngre objektiv är greppet bra för att få balans på prylarna.

Min D200 är inte skön att hålla i utan greppet med Nikons 17-55'a tex.
/kent
 
Ser att BG-E2 greppet förvunnnit från Cyberphoto. Kan det vara ett nytt grepp på G som släpps i samband med Canons nya "40D"?

Ett grepp i metall vore onekligen fint. =)

/Christian
 
tweakad skrev:
Finns det inget batterigrepp med aluminium-legeringen för 30d?

canons "idiotiska" bg-e2 är ju gjord i plast och känns helt fel för kameran, 5d's batterigrepp är ju gjort i metall, varför canon, varför gjorde inte ni likadant på bg-e2an.

Ett sent inlägg i debatten... Om du inte har tänkt att slänga batterigreppet i marken, så lär det fungera i överskådlig framtid. Sedan att det går att tillverka i titan är en annan sak. Visst, jag menar batterigreppet till 5D är säkert bättre, men då kan man lika köpa en beggad MarkII i stället. Jag är toppen nöjd med mitt BG-E3 och det får hålla så länge det håller. Plast är rätt så stryktåligt. Att det flexar lite får man leva med.
 
Chrime skrev:
Ser att BG-E2 greppet förvunnnit från Cyberphoto. Kan det vara ett nytt grepp på G som släpps i samband med Canons nya "40D"?

Ett grepp i metall vore onekligen fint. =)

/Christian

Om du kollar på tex Fotokungen.com så ser du att det nya nu heter BG-E2N som då även passar 40D.
Detta är inte i metall.... :-(

/ Magnus
 
Jag har extra batterilåda på min 400D. Med kitobjektivet 18-55 känns den helt rätt utan, men när jag skaffade EF 70-300, och för den delen i viss mån även med EF-S 17-85, tycker jag kameran känns pluttig. Då blir hanterbarheten bättre med greppet på.

Att man sen kan bli av med det, om man ska bära kameran långt, är ju bara ett plus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.