Annons

Bevara livslängd på batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventileit

Aktiv medlem
Hejsan,
Hur gör man bäst för att bevara livslängden på ett kamerabatteri? Jag är periodare och fotar mycket vissa perioder men ibland kan också kameran stå orörd ett par månader. Är det bäst att plocka ur batteriet ur kameran då man vet att den kommer stå en längre period eller hur skall man göra?

//D.

OOOPS .. såg nu att jag lade denna tråd i fel forum, skulle ju givetvis hamnat under "DIGITALT" men det kan väl knappast spela någon roll för svaren antar jag. Men sorry i alla fall.
 
Att plocka ut batteriet brukar ju rekommenderas i instruktionsböckerna för att eventuella batteriläckor inte ska skada kameran.
 
Sval förvaring?

Fyller på med en följdfråga. :)

Har hört en del åsikter om att batterier håller längre om de förvaras svalt när de ej används, bara man kommer ihåg att plocka fram dem i god tid innan nästa användning. Kan tänka mig att det stämmer. I batterier sker väl en kemisk process där elektroner vandrar och ligger det svalt minimeras effekten av att batteriet dras ur när det inte brukas.

Skillnader mellan Lithium, alkaliska, NiCd, NiMh i denna fråga?
 
Mitt bästa tips rent generellt är att alltid köra helt slut på batteriet före det laddas, och att sedan ladda det fullt men inte längre tid än vad som behövs. Är det fulladdat på 3 timmar, ta då bort batteriet ur laddaren efter 3 timmar.

Vad som är bäst vid förvaring, tomt, fulladdat eller någonstans däremellan, har jag ingen aning om.

Blybatterier som t ex. bilbatterier, mår däremot bara bra av att småladdas stup i ett och användas lite då och då.
 
Re: Sval förvaring?

danneman skrev:
Fyller på med en följdfråga. :)

Har hört en del åsikter om att batterier håller längre om de förvaras svalt när de ej används, bara man kommer ihåg att plocka fram dem i god tid innan nästa användning. Kan tänka mig att det stämmer. I batterier sker väl en kemisk process där elektroner vandrar och ligger det svalt minimeras effekten av att batteriet dras ur när det inte brukas.

Skillnader mellan Lithium, alkaliska, NiCd, NiMh i denna fråga?

Tror vi kör NiCd celler i våra ra i hemvärnet... accarna laddar vi upp full, och sen in i frysen.Då håller de 1 år, ta ut tina upp ett par timmar innan användning, använd... med full kräm :)
 
Jag har fått det förklarat för mig att litiumjonbatterier inte har någon minneseffekt alls -- man kan alltså ladda dem precis hur man vill. Tyvärr är det så att de har en begränsad livslängd på 1-2 år beroende på kvalitet.
 
Magnus Stålnacke: "Ditt bästa tips" är bra, men ENDAST på batterier med Nicd teknik.

Litium batterier har ingen minneseffekt,väldigt låg självurladdning samt skall tas bort direkt när grön lampa tänds, finns ingen "trickle" laddning för dem.

Långtidsförvaring för litium celler är laddade 40% i kylskåp. Generellt så stämmer det att alla batterier mår bra i kylskåp vid förvaring.

Självurladdningen blir mycket lägre i svalt tillstånd, gäller Nicd och Nimh, dessa två har självurladdning samt "minneseffekt", Nimh har väldigt liten "minneseffekt". desto högre självurladdning.

Nimh celler 2500mAh och mer har stor självurladdning, tål färre laddcykler, tar ofta slut efter 40-50 cykler särskilt om de laddas med sk, Ultrasnabba laddare. Köp hellre Nimhceller av typen Eneloop så räcker de längre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.