Anders R. skrev:
Varför dessa löjliga betygssättningar som är typ: "på en skala, typ 1-10"
Däremot klart intressant att få kommentarer om sina bilder från andra, helt utan färdiga mallar eller tio-i-toppliste-stuket.
Skippa tävlandet! Foto klarar sig utmärkt utan denna rest från fotoklubbsvärlden tycker en foto och filmintresserad ordf. i en fotoklubb.
En del gillar betyg, andra inte. Varför inte tillfredsställa båda grupperna?
Fixa följande valmöjligheter under "Personliga inställningar":
1. Röstning på mina bilder ska tillåtas/ska ej tillåtas.
2. Jag vill se/vill inte se hur folk har röstat när jag tittar på bilder i galleriet.
Då borde väl alla bli glada och nöjda...?
Åsså mina åsikter om Miras befogade frågor:
1. Ska man låta bli att rösta på bilder man inte gillar?
Nä, då skulle det ju bara bli betygen 3-5 på alla bilder. Jag brukar rösta om jag känner att jag har ett underlag att jämföra med. Annars avstår jag röstning och kommenterar bara.
2. Hur ska man ge konstruktiv kritik utan att folk uppfattar en som negativ?
Ett tips kan vara att försöka hitta både något positivt och något negativt om bilden. De flesta har lättare att ta en snyting om de samtidigt får lite beröm. Och nåt positivt brukar det alltid finnas.
3. Vad får påverka ens röstning?
Så gott som allt får påverka. Dock (som jag har sagt tidigare) brukar jag försöka bortse från mina personliga motivintressen. Jag försöker också bedöma utifrån de intentioner jag tror att fotografen har haft. Allt i syfte att försöka hjälpa fotografen att ta bättre bilder på det motiv som fotografen vill ta bilder på.
4. Får man inte bedöma om man är ny i ämnet?
Självklart får man det. Vem är ny förresten och vem är inte ny? En del personer går från noll till proffsnivå på ett år, andra kan fotografera på en blygsam nivå i ett helt liv. Beroende på ambitioner, lust, tid,... Men bilder berör oss alla och alla har vi rätt att tycka.
5. Får man inte kritisera andras bilder om man tar dåliga bilder själv?
Jodå. Vem avgör vad som är dåligt? Vad är det som säger att det samlade tyckandet på fotosidan bildar en allsmäktig norm för rätt och fel? Trots allt är fotosidans medlemmar en ganska obetydlig del av jordens befolkning...
6. Ska antalet bedömningar matcha antalet inlagda foton?
Nej, jag ser inga orsaker till detta. Ett sånt system skulle säkert missbrukas. Antalet nonsenskommentarer skulle öka ännu mer.
Personligt tyckande signerat
Acke