Annons

Betalt för bröllopsfoto???

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Ska plåta en kompis bekantas bröllop i augusti men jag har ingen aning om vad jag ska ta betalt!

Det som ska plåtas är lite grann innan själva bröllopet, själva bröllopet och sedan de "obligatoriska" bilderna ute i det gröna :rolleyes:

Innan och under bröllopet tänkte jag plåta med småformat och efter med mellanformat.

Priset är för själva plåtningen och filmen. Priset för bilder och förstoringar tillkommer.

Frågan är nu; vad ska jag ta betalt?? :confused:

Vad tar en "yrkesfotograf" betalt för motsvarande?

Tacksam för svar!

//Niklas

Beror mycket på omständigheterna, tycker jag (som amatör)...

Känner du bröllopsparet överhuvudtaget?
Har de bett dig fotografera? Har de erbjudit betalning? Varför vill de inte anlita "yrkesfotografen"?
Kan du vänta dig gentjänster som "betalning"?
Hur säker är du på att kunna leverera bra bilder?
Känns det som ett roligt jobb eller gör du det för stålarnas skull?
Är du bjuden på bröllopsmiddagen?:D
osv.osv.

Känner du att du kan leverera bra bilder med gott resultat så kan du gott ta 500:- timmen för jobb "on location" detta gäller om du har F-skatt.. men vill de pröjsa dig rakt i handen så säg 350:- i timmen eller nått, + film & sånt. Det är ungefär vad jag brukar ta för att göra ett jobb.

Jag känner inte bröllopsparet över huvudtaget.
Bröllopsparet frågade min polare om han kunde fota dom eller om han kände nån som kunde.
Då han själv inte riktigt visste om han var kapabel att leverera bra bilder så frågade han mig.
Jag har absolut inte samma erfarenhet av bröllopsfoto som en yrkesfotograf eftersom detta är "mitt" första bröllop, men kvaliteten på bilderna kommer att hålla samma klass som en yrkesfotografs, i alla fall näst intill. :D

Jag vill ha betalt i $$$$ ej i gentjänster men jag gör det lika mycket förs skojs skull som för att tjäna lite extra pengar. :p

Tack David!

Har inte F-skatteseden (ännu) utan jag håller till på den svarta marknaden :D

350-500 spänn i timmen låter ju som en vettig summa. Var ju nåt sånt jag hade tänkt mig.

Nån som har nåt annat förslag?

Med tanke på kvaliteten på dina bilder så skulle en F-skattsedel sitta fint för dig. Känns jälvigt bra när man får lyfta momsen på allt man köper in å framkallar! Men ligger själv i gråzonen mellan svarta & vita fotomarknaden så jag vet hur det är.. oops så här ska man väl inte säga. nu blir man väl granskad vid nästa deklaration! Som sagt ta 350:- timmen plus alla omkostnader, med din utrustning och kunskap så är du en billig fotograf.

Lycka till!

Låter rimligt med 350-500 kr i timmen, eftersom du är säker på att leverera ett professionellt resultat. Det är säkert småpengar för bröllopsparet, att gifta sig kostar ju $$$$ har jag hört. Och bröllopsfotot blir ju bara mer och mer värdefullt med tiden.

Tar bara nån eller nåra veckor att få F-skatten. Sen är det bara att börja fakturera.. Gör du jobbet före du har F-skatten är det ju bara att fakturera senare. Tänk på att när du registrerar F-skatt så registrera hela 2002 som verksamhetsår. Då kan du plocka in inköpta varor och tjänster inhandlade under 2002 i firman och på så sätt få tillbaks momsen!

Ett talesätt finns som säger högmod går före fall alltid något att tänka på när man säger att resultatet blir likvärdigt med en yrkes man.

Vill du ha lite extra i plånboken så gör som min gamla fotolärare vid bröllopstillfällen, plåta dessutom alla gäster (S/V) innan efterfesten, cykla hem och dunka fram ett digert gäng med förstoringar, cykla tillbaks innan alla hunnit gått hem.
Jag kan garantera att de flesta vill köpa dina kopior. PS har du ingen cykel.. ta taxi.
/Lennart

Har man aldrig plåtat bröllop tidigare kanske det är svårt att plocka ut närmare 400kr i timmen.
Även om det är en rimlig betalning och man är duktig. Folk brukar inte riktigt ha samma förståelse när de ska betala en amatörfotograf som när de ska pröjsa ett proffs. Jag brukar ta betalt per rulle och i förväg komma överens om hur många rullar de vill att jag ska ta. Självklart föreslår jag ett antal rullar som är rimligt beroende på om det bara är vigseln eller en heldag. Priset blir material och en lagom summa för arbetet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar