Annons

Betalningsätt för radannonser

Produkter
(logga in för att koppla)
Har också fråga om detta om köper något och säljaren har skickat bilder men när allt kommer hem så visar det sig att bilderna och varorna inte stämmer överrens och man kvar bilderna som säljarn skickat. Har man rätt att byta eller skicka till baka och få pengarna tillbaka? Har ej råkat ut för detta undrar bara!

//Sebastian

Konsumentköplagen gäller inte vi köp från privatperson, vilket kan göra det svårt att lämna tillbaks varan.
Dock kan det vara en bra säljare som erkäner felen och tar tillbaks varan.

Per-Olof Nordin

Re: Köp mellan privatpersoner

Alfons2 skrev:
Jag har köpt/sålt en hel del med privatperson som affärspartner (och jag själv som privatperson..).

Jag brukar gå tillväga så här vid försäljning då det rör sig om betydande belopp (typ mer än några tusenlappar):

1. Faxa ett köpeavtal.

2. Får tillbaka avtalet påskrivet (brev/fax).

3. Därefter vill jag halva köpesumman insatt på bankkonto.

4. Skickar varan med posten.

5. Mottagaren får klämma o känna på varan. (max en vecka).

6. Mottagaren betalar resterande belopp alt. skickar tillbaks varan o jag skickar tillbaks förbetalt belopp.

Lite krångligt kanske men guld värt om problem uppstår.

Ett skriftligt avtal där båda parter har skrivit under ska aldrig underskattas.

I och med avtal och förskotts-hantering kan jag lämna "öppet köp" i en vecka. Underlättar alltid att ett köp ska förverkligas då man ej har sett varan som man vill köpa.

/Thomas

Du råkar inte ha något köpeavtal som du kan visa oss? Eller någon annan kanske har det liggandes?

Numera så kan man ju portera om mobilnummer vid byte av abbonemang så det går ju inte att se om man har kontantkort längre. Jag själv har 0736 och vodafone.

Det där med var man har för telenummer är nog inte riktigt rätt sätt att avgöra vad det är för person

Bjelkengren skrev:
Numera så kan man ju portera om mobilnummer vid byte av abbonemang så det går ju inte att se om man har kontantkort längre. Jag själv har 0736 och vodafone.

Att 073-nummer skulle vara till kontantkort är bara en myt. Jag har haft mitt abbonnemang sen 1998 med 073-nummer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar