Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningsätt för radannonser

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Vet inte om jag hamnade i rätt forum, men here goes:

Om man bor i Ystad och hittar en radannons på någonting man vill ha här på sidan, men säljaren bor i Kiruna, hur gör man då transaktionen på bästa och säkraste sätt för båda parter?

Postförskott är ju bra, men det kräver att säljaren har postgirokonto och är inte helt säkert ändå. Att förskottsbetala till någons konto känns lite osäkert även om motparten verkar seriös.

Åka till Kiruna går ju bra, men kan vara omständligt. Ska man skriva något slags köpekontrakt som säljaren skriver på innan köparen förskottsbetalar?

Någon som har några kloka råd att förmedla?

/Pontus

Tja... Jag brukar betala innan jag fått varan, inga problem där. Skickat vara, innan jag fått pengar. Har inte blivit bränd ännu. Men så är jag oxå godtrogen av mig :)

Köpte t.ex. en EOS 1N HS från Tyskland där jag slängde upp en massa tusenlappar i förväg. Inga problem...

Jag tror de flesta är vänligt sinnade och hederliga. Visst finns det rötägg, men om man är uppmärksam så lär man undvika dessa.

Jo, det är nog sant. Trogna medlemmar på fotosidan har väl heller inget intresse av att blåsa folk. Dessutom kan man ju se om de ser hederliga ut på medlemsprofilen! ;-)

/Pontus

Har handlat massor av saker begagnat via nätet, både fotosidan-annonser och andra ställen.. alltid betalat i förväg och aldrig blivit blåst..
Men en dag sitter man där med skägget i brevlådan..

Det bra är ju att om du har ett konotonummer, så måste det disponeras av personen som står på det... annars får dom ju inte ut några pengar från det..
Och har du kontonummer så har du ju också namn på personen..

Jar brukar chansa..

Jag har köpt saker både genom att förskottsbetala och köpt mot postförskott och det har då gått bra alla gånger. Kanske har jag bara haft tur men än har det då funkat. Man får väl försöka göra sig en uppfattning om vad det är för en person man har att göra med, får man bara ett mobilnummer som är hemligt kan man ju vara lite mer restriktiv än om man får namn, adress, personnumer och allt möjligt.

Då brorsan köpte en radiopryl av en kille för ett tag sen undrade han samma sak, "hur ska vi göra med betalningen?". På detta svarde säljaren "Äh, jag skickar grejerna så kan du betala då du har fått dom om du är nöjd. Vi är inte så många som sysslar med sånt här i landet så det skulle väl vara själve fan om vi gjorde ovänner av varandra". Härlig inställning som det ligger ganska mycket i tycker jag.

har du betalat till en privatperson så har du betalat.

Om den personen ger ngt tillbaka, det är upp till den personen.

Om man betalar när man hämtar ut det på posten så kan du begära att kassörskan skall vara vittne vär du öppnar paketet. Är det en överraskande tegelsten så kommer du att få jobba lite för att få tillbaka pengarna. Om det överhuvudtaget går.

Förskottsbetalar du till ett postorderföretag så kan posten/företaget följa paketet för att se om du har fått det eller det har fastnat någonstans. Givetvis vill inte ett företag som scandinavian, ac-foto hamna på TV-nyheternas förstainslag för att de lurar kunder.

Blev det enklare? Nä säkert inte.

Jo förresten

Om man använder kreditkort (kommmer en räkning hem i slutet av månaden) så kan du bestrida räkningen till kreditkortsföretaget.

Och helt plötsligt är bekymmret ngn annans och det är ju bra för dig.

Köp mellan privatpersoner

Jag har köpt/sålt en hel del med privatperson som affärspartner (och jag själv som privatperson..).

Jag brukar gå tillväga så här vid försäljning då det rör sig om betydande belopp (typ mer än några tusenlappar):

1. Faxa ett köpeavtal.

2. Får tillbaka avtalet påskrivet (brev/fax).

3. Därefter vill jag halva köpesumman insatt på bankkonto.

4. Skickar varan med posten.

5. Mottagaren får klämma o känna på varan. (max en vecka).

6. Mottagaren betalar resterande belopp alt. skickar tillbaks varan o jag skickar tillbaks förbetalt belopp.

Lite krångligt kanske men guld värt om problem uppstår.

Ett skriftligt avtal där båda parter har skrivit under ska aldrig underskattas.

I och med avtal och förskotts-hantering kan jag lämna "öppet köp" i en vecka. Underlättar alltid att ett köp ska förverkligas då man ej har sett varan som man vill köpa.

/Thomas

Har både köpt och sålt via annons.
Föredrar att betala till personkonto/bankkonto eller postgiro då dessa är kopplade till en person. Du slipper då även postförskottsavgiften.
Betalar man på banken kan man kontrollera att det är rätt person (namn) som har kontot.
Se till att du kan ringa till säljaren, inga 073 eller hemliga nummer.
Begär öppet köp, du förlorar frakt i båda riktningarna men det är det värt.
Be säljaren skicka bilder för att bekräfta varan och dess skick.

Känns det tveksamt, avstå.

Tack för alla bra tankar. Det där med att skicka kontrakt har jag gjort en gång när jag köpte utomlands. Men i det aktuella fallet kände jag som beskrevs ovan: Det här verkar vara en seriös fotograf och det vore ju illa om vi inte ens kunde lita på varandra här på sidan! Så jag satte in pengarna, det var inte en extremt stor summa ändå. Men tack igen för tipsen, de kommer nog till användning någon gång!

/Pontus

Jag kanske är blåögd, men efter emailväxling och telefonkontakt och där jag kollat med 118118 att namn och adress stämmer har jag skickat varan först och sedan fått betalt med pengar insatt på mitt person konto utan några problem.

Ett problem med att kringgå postförskottet är ju vad som händer om försändelsen kommer bort på vägen. Vem har ansvaret? Det är nog viktigt att avtala det i förväg.

jimh skrev:
Ett problem med att kringgå postförskottet är ju vad som händer om försändelsen kommer bort på vägen. Vem har ansvaret? Det är nog viktigt att avtala det i förväg.

Paket, då är försändelsen försäkrad.
Brev, då är du oförsäkrad.
Postförskott (40:), endast betalning för varan.

Erik Schalin skrev:

Förskottsbetalar du till ett postorderföretag så kan posten/företaget följa paketet för att se om du har fått det eller det har fastnat någonstans. Givetvis vill inte ett företag som scandinavian, ac-foto hamna på TV-nyheternas förstainslag för att de lurar kunder.

Denna möjlighet finns även mellan två privatpersoner under förutsättning att man använder sig av postförskottstjänsten. Annars tycker jag att man ofta får en bra bild av säljaren om man ringer och pratar med honom, det brukar vara ganska lätt att avgöra om han är seriös eller ej...men det är klart, det finns väl rötägg som låter trevliga också..

jjern skrev:
Denna möjlighet finns även mellan två privatpersoner under förutsättning att man använder sig av postförskottstjänsten.

Det går att kontrollera vad som händer med en försändelse på vägen bara man får kollinumret av avsändaren. Man behöver inte använda postförskott för detta.

En lite annan fråga, vad gör man om man upptäcker att prylens skick inte stämmer överens med beskrivningen? Gäller öppet köp även mellan privatpersoner om inget annat avtalats?

/Pontus

Jag tror inte det, öppet köp regleras väl av konsumentköplagen, och den är väl inte användbar mellan två privatpersoner. Tror den är avsedd för förhållandet näringsidkare-konsument/privatperson.

Hej Pontus

Om skicket inte stämmer så har köparen gjort en dålig affär. Alla typer av överenskommelser måste du ha skriftliga om du skall kunna bestrida på ngt sätt via domstol.

Oftast om man köper vi en internetauktion kan man kolla upp säljarens profil innan man bestämmer sig...
Håller med att förskottsbetalning inte känns säker, jag gjord dock ett undan tag nyligen och det gick riktigt bra:)

Per-Olof Nordin

Pongu skrev:
Postförskott är ju bra, men det kräver att säljaren har postgirokonto och är inte helt säkert ändå.
Vet inte om reglerna har ändrats, men nog har det i alla fall tidigare gått att sända mot postförskott utan postgirokonto. Jag har själv gjort det. Nackdelen var att det var betydligt dyrare än om jag hade haft ett konto.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar