Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning

Produkter
(logga in för att koppla)

Monolithic

Aktiv medlem
Jag är en glad amatör när det gäller att fotografera och har inga egentliga ambitioner att tjäna pengar på mitt fotande.
Men... Jag har nu blivit erbjuden att göra ett fotojobb och få betalt för det.
Jobbet går ut på att åka land och rike runt och fota ett antal fabriker, tillverknings linjer, personal och försäljnings ställen åt ett företag inom träindustrin.
Jag kommer att göra detta på min fritid, som inte är några problem då jag jobbar 5 skift.
Bensinpengar och ev hotellboende betalas av företaget jag ska göra jobbet åt och nu undrar dom vad jag vill ha i betalning för själva fotojobbet. Det undrar jag med!

Så nu till själva frågan:
Är det någon som vet hur mycket man skulle kunna ta i betalning för ett sådant jobb. För jag har inte den blekaste aning.

Jag har kikat på andra trådar i detta forum, men har svårt att bilda mig en uppfattning på priser ändå.

Senast ändrad:
Minst hundra kronor i timmen för din egen tid. Kanske mer om du tror att du får igenom det. Börja med 150 och se vad dom säger! Sen måste du lägga till dina omkostnader, kamera, efterbearbetning osv.

"Hundra kronor i timmen"???
Då skulle nog antalet proffsfotografer snabbt decimeras.

BLF ligger betydligt högre än så.

Monolithic skrev:
Så nu till själva frågan:
Är det någon som vet hur mycket man skulle kunna ta i betalning för ett sådant jobb. För jag har inte den blekaste aning.

För att kunna besvara frågan måste man veta hur du ska få betalt. Kommer de att betala ut det som lön eller kommer du att fakturera dem som näringsidkare (t.ex. egen firma eller frilansfinans)?

Re: Re: Betalning

Olsin skrev:
För att kunna besvara frågan måste man veta hur du ska få betalt. Kommer de att betala ut det som lön eller kommer du att fakturera dem som näringsidkare (t.ex. egen firma eller frilansfinans)?
Slipper dom betala lön till mig så tror jag dom blir glada, och jag har inget företag.
Jag funderar på att ta ut betalningen i prylar exempelvis objektiv till kameran eller dyligt. Jag har pratat lite löst med dom om det och det verkar inte vara något problem, annars så funderar jag på att ta ca 20000:- för hela jobbet. Jag ska ju kuska runt till 16 ställen i halva Sverige.

Erfarenhetsmässigt - och utan att vilja gå in på detaljer - så är dina 20kSEK sjukt billigt. Jag har egen erfarenhet av att utan problem kunna ta ut mer än dubbelt så mycket för ungefär lika många fototillfällen och då handlar det dessutom inte om så mycket förberedelser som de du kommer att uppleva på ditt gig.

I andra diskussioner på samma tema har jag sett uppgifter på att folk lyckats ta ut ca 10 kSEK/dag, naturligtvis inkl moms och sociala avgifter, men även om du räknar av det (vilket du ju egentliogen inte behöver göra eftersom det är kundens problem) så landar du på ca 5 kSEK/dag. Att ta ut i grejor är väl ok för din del men det är också en stor fördel för kunden och alltså inte ett skäl att pruta, direkt..

Lycka till, och grattis till giget!

Varför inte låta dom betala motsvarande din lön som du har för ditt skiftjobb.
Sedan kan du arbeta gratis där istället.
Ironi.

Re: Re: Re: Betalning

Monolithic skrev:
Slipper dom betala lön till mig så tror jag dom blir glada, och jag har inget företag.
Jag funderar på att ta ut betalningen i prylar exempelvis objektiv till kameran eller dyligt. Jag har pratat lite löst med dom om det och det verkar inte vara något problem, annars så funderar jag på att ta ca 20000:- för hela jobbet. Jag ska ju kuska runt till 16 ställen i halva Sverige.

Som jag tolkar det hela så kommer du att få inkomst av tjänst (=lön) och betalning i antingen pengar eller natura (=saker). Enklast är att du begär samma timlön som du har för ditt ordinarie arbete, eventuellt högre om du har ett låglöneyrke. Timlönen ska du ha för all tid som du lägger ner på arbetet, dvs även restid och efterbehandling.

Arbetar man åt företag ska man ta riktigt betalt. Det finns inga förmildrande omständigheter eftersom de existerar på en marknad och själva inte ger bort något billig eller gratis. Att vara schysst är bara dumt eftersom det leder till en dumping av ditt eget och andra fotografers anseende.

Är det ett arbete som omfattar riktigt många dagar - en månad eller mer - så tycker jag de ska projektanställa dig. Då tycker jag en lämplig nivå är vad journlister/pressfotografer tjänar i din region. Kolla med journalistförbundet.

Är det enstaka dagar ska du ta enligt BLF:s rekommendation (eller marginellt under, om jag ska lära som jag levt). Jag har inte aktuell BLF-lista men 2003 låg priset på 6400 för en heldag (8 timmar) Det ger ett hum om vilka summor det rör sig om. Jag hade en vän som tog ut sådana hutlösa priser att jag inte trodde det var sant för skrivuppdrag, trots att jag inte ansåg henne vara en särdeles bra skribent. Så var inte blyg. Vill de inte betala marknadspris så behåll din stolthet och ge dem fingret.

Att de betalar rejält för arbetet betyder inte att de har rätt att använda bilderna hur mycket de vill. Ni kommer överens om ett användningsområde och vill de sedan använda bilderna till annat så debitera enligt BLF:s arkivbildsprislista.

Jag har haft kunder som tyckt jag skulle vara billig eftersom jag syns med namn i deras tidning. Men man får inga uppdrag genom att synas i tidningar, däremot kan man någon enstaka gång få sälja någon arkivbild. Det finns helt enkelt ingen anledning att inte ta marknadsmässigt betalt.

Har du sedan ingen firma utan företaget ska betala in sociala avgifter sänker du priset med runt 30 procent.(Kolla upp exakt siffra) Glöm sedan inte att du ska lägga på moms också - 25 procent.

Tack Magnus för ett mycket givande svar.
Nu har jag bra referenser att gå efter. Jag tänker definitivt ta betelt för mina tjänster då det är ett företag som har råd.
Och kommer dom med ockker förslag för att jag är "amatör" så får dom gå till ett proffs då.

Åter ett stor tack för alla givande svar till en som har noll koll på branschen.

16 ställen...
hmmm Det skulle i mitt fall inneburit 10-16 helger på ett år som har 52 st veckor.

Det är 20-30% av min "lediga" helgårstid.
Nä det hade inte lockat mig.

Erik Schalin skrev:
16 ställen...
hmmm Det skulle i mitt fall inneburit 10-16 helger på ett år som har 52 st veckor.

Det är 20-30% av min "lediga" helgårstid.
Nä det hade inte lockat mig.
Hehe... Jag jobbar 5 skift vilket betyder att jag är ledig 5 dagar i stöten och 7 dagar i stöten med en cykel på var 5:e vecka.
Och sen ger jobbet erfarenhet vilket man aldrig kan få förmycket av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar