Annons

Betalning från kyrka

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobo_m

Aktiv medlem
Hej kära vänner!

Jag gjorde ett fotojobb i sommras där jag fotade ett dop i en kyrka. Detta mot betalning från familjen.

Nu ringde kyrkan och frågade ifall de fick använda en av mina bilder i deras informationsblad. Jag frågade ifall det var frågan om någon ersätting och det var det inte.

Jag blev lite kluven och bad att få höra av mig.

Vad brukar gälla när tex en kyrka vill använda sin bild? Bör jag säga nej ifall jag inte kommer att få ersättning... jag är övertygad om att kyrkan iallfall kommer att hitta någon annan bild. Bör jag vara glad att få bilden publicerad?

Som sagt, något kluven :)

Mvh Bobo
 
Har du någon hemsida som dom kan referera till isåfall kan det kanske leda till jobb i framtiden som kan betala sig.

Om de ändå kommer ta en bild och inte betala för den så är det bättra att ge bort en bild i utbyte mot reklam för dig. Jag har själv gjort något liknande och det har lönat sig för mig.
 
Jag skulle nog se det som gratis reklam. Svenska kykran har en egen "bildbyro" där församlingar kan hämta bilder gratis som dom kan använda sig av. Så om det inte var något speciellt med din bild (missförstå mig rätt) så kan dom lika gärna hämta en bild där.

Det jag hade gjort är:
Kolla med dopfamiljen och övriga synliga på bilden att det är OK att bilden används. Skriv ett kontrakt på det för att slippa tråkigheter i efterhand.

Skriv kontrakt på att församlingen får använda bilden i foldern, med ditt namn tydligt under bilden. Du har ju, precis som jag, ett ovanligt namn och borde vara rätt lätt att hitta i telefonboken.

Beroende på hur stor foldern är kan man även be att dom trycker kontaktuppgifter längst bak i liten stil.

Greven
 
Det är ju en vinstdrivande organisation med enorma rikedomar så varför göra det gratis?
 
Som glad amatör skulle jag utan vidare låta dem använda bilden och känna mig smickrad. Givetvis måste dom sätta ditt namn under bilden. Det ger ju PR för dig. (Vore jag yrkesfotograf skulle jag kanske resonera annorlunda.)
Tror inte heller dom är beredda att betala, utan då tigger dom nog en liknande bild av någon annan.
 
Många av sveriges församlingar har mycket dåligt med pengar. Dessa infoblad görs ofta av entusiastisk personal med praktiskt taget noll pengar. Självklart så brukar dom ju skriva vem fotografen är och det är väldigt mycket troligare att du kan få med ditt telenr och mailadress än att du får några stora pengar. Jag har bjussat på många bilder till kortedala församling här i göteborg. Och under åren har jag nog fått ca 500kr totalt för det men det har gett mig erfarenhet, publicitet och troligen även något litet småjobb. Men jag är ju glad amatör. Som yrkesfotograf hade man väl fått tänka en gång till. Men det är antagligen så enkelt att det är frågan om publicitet eller inte. Pengar finns antagligen inte. Så även om jag varit yrkesfotograf hade jag med största sannorlikhet låtit dem använda bilden. Fast då i utbyte mot en liten logga eller så på baksidan eller telefonnummer brevid mitt namn under bilden.
 
Tackar så mycket för alla svar. Jag har bestämt mig för att låta dem använda bilden och ta det som gratis reklam för min del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.