Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning för fotojobb under arbetstid

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag är anställd på en statlig myndighet som inte har någon som helst anknytning till foto. Jag har ny blivit tillfrågad om jag dels kan ta lite bilder i samband med ett jubileum på arbetsplatsen, dels ta porträttfoto av varje anställd.

De första bilderna skall förmodligen inte användas mer än på ett intranät och möjligen i en rikstäckande personaltidning. Porträttbilderna skall användas på två sätt, som en slags tavla med de som arbetar just denna dag, respektive arkivbilder att användas i massmediakontakter, på intranätet när någon gjort något speciellt (redovisar någon ny arbetsmetod eller dylikt) eller om personaltidningen skall skriva någon artikel där personer omtalas.

Bilderna kommer att tas under min ordinarie arbetstid (utom jubileumsbilderna som delvis kommer att ske på min fritid men jag har kommit så långt att jag blivit lovad övertidsersättning för denna tid (!). Arbetsgivaren räknar nog med att jag skall använda min privata fotoutrustning men de verkar inte ha någon tanke på att betala något för detta. Alternativet som jag ser det är då att använda den superenkla kompaktkameran som finns och som har fem, sex år på nacken.

Min fråga är om det finns några normer eller riktlinjer för ersättning för ett sådant här jobb. Kan jag begära något arvode utöver min ordinarie lön samt ersättning för användning av privat utrustning och släpp av bildrättigheter. Jag vill ju helst inte göra ett sådant här jobb med en gammal, mycket simpel kompaktkamera som saknar alla möjligheter till manuella inställningar utan bara har ett par olika "program".
 
Får du inte betalt använder du förstås företagets kamera för ändamålet. Vill din arbetsgivare att du fotograferar med din systemkamera ska det förstås kosta.
 
Låt bli då!

Ingen tvingar dig att fota. Skulle du ändå göra det är bilderna dina eftersom det inte ingår i dina arbetsuppgifter. Din arbetsgivare har ingen rätt till dina bilder men du kanske gör dig omöjlig om du strular.
 
Fast om du blir ombedd att ta bilderna så och du gör det på din arbetstid så gör du det väl som "anställd" och inte som "inhyrd fotograf"?

Vilka andra "bonus uppgifter" skulle man annars kunna ta extra betalt för?
 
Är det bara en engångshändelse så skulle jag inte be om ersättning för egen utrustning utan vara nöjd med övertidsersättningen och förtroendet. Men om man löpande har fotouppgifter får jobbet lösa kamerafrågan på något sätt, antingen genom att köpa en ny eller ge dig kameraersättning.

Om ni har en fackklubb så kan du kolla med den.

Sen finns även den ideella upphovsrätten att ta hänsyn till. Du har rätt att få ditt namn angivet i eventuella publikationer och bilderna får inte användas för helt andra ändamål utan att du tillfrågas.
 
Jag tänker så här:

Arbetsgivaren har två (eller tre) alternativ:

  1. De hyr in en extern fotograf som då tar betalt enligt eget gottfinnande och kanske baserat på de prislistor fotografiska intresseorganisationer ger ut.
  2. De anlitar mig och betalar inte något utöver min vanliga lön och i ena fallet två timmars okvalificerad övertid (50% utöver grundlönen vilket torde bli i storleksordningen 200:- totalt) och utgår från att jag använder min privata utrustning som då kommer att ligga på ett inköpsvärde storleksordningen 50 000:-.
  3. (Samma som punkt två men med kompaktkameran och enbart ganska små jpg-filer).
Det känns som att jag kommer att dumpa priserna på fotografmarknaden om jag går på linje 2, men vill inte figurera med mitt namn om jag väljer alternativ 3 eftersom jag inte tycker att jag kan prestera tillräckligt bra bildresultat med myndighetens kompaktkamera.

Mitt dilemma är att jag inte har en susning om vad jag skulle kunna begära i en kommande diskussion om eventuell ersättning. det är här jag ställer mitt hopp till läsarna om lite råd och dåd.
 
Jag skulle gjort det och nöjt mig med lönen och förmånen att ha lite extra kul på betald arbetstid.

Vad skulle du ha för kostnader? Förmodligen så tappar bilen mer värde varje dag när du åker till och från jobbet än kameran skulle göra på detta.
 
Jag tänker så här:

Arbetsgivaren har två (eller tre) alternativ.

- - -

Det känns som att jag kommer att dumpa priserna på fotografmarknaden om jag går på linje 2

Jag har nästan alltid jobbat på små företag och därför är det lite svårt med det tankesättet för mig. På ett mindre företag får man då och då göra sådant som inte ingår i de ordinarie arbetsuppgifterna.

När det är Fotomässa så kör jag prylar och bygger monter. Det är säkert någon hantverkare som hade kunnat göra det jobbat, men även om jag fick en slant extra så hade jag knappast undergrävt fotografmarknaden.

Andra kollegor på andra arbetsplatser har ställt upp och bakat tårtor när det varit jubileum. Hon fick kanske någon timma för det, fick säkert betalt för ingredienserna, men jag har svårt att se hur detta haft någon större negativ effekt på konditorimarknaden.

Jag ska säga att jag i princip är för att man får extra betalt för extra ansvar, men här rör det sig om ett enskilt tillfälle och jag antar att andra kollegor får andra uppdrag i samband med jubileet.
 
Jag tänker såhär:

(1) Antingen tycker du att det är roligt (både förtroendet och att få göra det du tycker är roligt på arbetstid) och då är det väl inte hela världen om du använder din egen kamera (det blir väl aningen roligare då?). Se till att du också får avsätta den tid som behövs för att redigera bilderna i efterhand.

(2) Eller så tycker du inte att det är särskilt roligt (och vill därmed inte göra det om du inte får extra betalt) och då är det troligen bättre att avstå helt eftersom arbetsgivaren med mycket stor sannolikhet kommer att tycka att du är gniden och besvärlig. Du kommer hamna i dålig dager.

Bara mina 5 cent.

Fredrik
 
Jag tackar för många bra synpunkter.

Det är ju klart att det är en stor ära att få fotografera under arbetstid med sin egna fotoutrustning. Ungefär som att få åka på tjänsteresa med den egna bilen och inte skriva reseräkning.
 
Jag tackar för många bra synpunkter.

Det är ju klart att det är en stor ära att få fotografera under arbetstid med sin egna fotoutrustning. Ungefär som att få åka på tjänsteresa med den egna bilen och inte skriva reseräkning.

Jämförelsen haltar. Tjänsteresor är knappast undantag i verksamheten, det är knappast fråga om mätbart slitage och den kostnad du har (tiden) får du ersättning för.

Jag säger inte att du inte har rätt till ersättning, men din chef kan mycket väl tänka "Suck. Jag frågar någon annan istället".

Själv har jag inte fått en krona i övertid på tio år och använder regelbundet mina egna fotoprylar i jobbet. Jag är naturligtvis en dålig utgångspunkt, men jag säger det för att du ska veta att man kan ha olika perspektiv.
 
Ett tips!

Företaget betalar nog inte gärna lön för din fotoinsats eftersom det kan leda till att andra "insatser" också skall ersättas med lön.
Be om en fotopryl i stället. Det är mycket lättare för företaget att motivera och billigare för båda parter. Det måste finns en rad fotoprylar som du kan ha användning av.
 
Använd din egna utrustning och ta igen det på tiden du deklarerar för bildhanteringen.
Du får väl betalt för detta?
 
Jag fotade på arbetstid på mitt jobb med egna prylar. Det enklaste lösningen vi kom fram till var att ta betalt övertid i X antal timmar utöver min vanliga lön som jag ändå får. Så fotade jag 2 timmar så tog jag 2 timmars övertid med. Det blev mkt billigare för företaget, det blev enkelt att administrera och det blev vitt.

/Stefan
 
Många bra synpunkter här. Betänk bara att vi talar om en statligt myndighet. Här kommer det inte på fråga att dribbla med någon ersättning i form av en fotopryl eller övertidstimmar som kompensation. Här är alla livrädda för att något sådant skulle komma till massmedias kännedom. En allmän paranoia skulle man kunna säga.

Jag tror mig ha fått svar på min ursprungsfråga och tackar för ert engagemang. Nu skall jag ta mig en funderare på hur jag skall gå vidare. En stor fråga är hur jag skall öra med efterbehandlingen. Här finns inga datorer som går att använda för detta (låg upplösning, liten färgrymd, inga programvaror) och att jag skulle kunna sitta hemma och få betalt för arbetet är troligen uteslutet. Hur skulle arbetsgivaren kunna kontrollera att min uppgivna arbetstid stämmer?
 
Jag är anställd på en statlig myndighet som inte har någon som helst anknytning till foto. Jag har ny blivit tillfrågad om jag dels kan ta lite bilder i samband med ett jubileum på arbetsplatsen, dels ta porträttfoto av varje anställd.

De första bilderna skall förmodligen inte användas mer än på ett intranät och möjligen i en rikstäckande personaltidning. Porträttbilderna skall användas på två sätt, som en slags tavla med de som arbetar just denna dag, respektive arkivbilder att användas i massmediakontakter, på intranätet när någon gjort något speciellt (redovisar någon ny arbetsmetod eller dylikt) eller om personaltidningen skall skriva någon artikel där personer omtalas.

Bilderna kommer att tas under min ordinarie arbetstid (utom jubileumsbilderna som delvis kommer att ske på min fritid men jag har kommit så långt att jag blivit lovad övertidsersättning för denna tid (!). Arbetsgivaren räknar nog med att jag skall använda min privata fotoutrustning men de verkar inte ha någon tanke på att betala något för detta. Alternativet som jag ser det är då att använda den superenkla kompaktkameran som finns och som har fem, sex år på nacken.

Min fråga är om det finns några normer eller riktlinjer för ersättning för ett sådant här jobb. Kan jag begära något arvode utöver min ordinarie lön samt ersättning för användning av privat utrustning och släpp av bildrättigheter. Jag vill ju helst inte göra ett sådant här jobb med en gammal, mycket simpel kompaktkamera som saknar alla möjligheter till manuella inställningar utan bara har ett par olika "program".

Har du frågat din arbetsgivare angående ersättning för uppgiften eller antar du bara hur arbetsgivaren tänker?

Jag skulle börja med att fråga: Hur tänker du/ni kring ersättning för det här arbetet?

När du fått svar på den frågan kan du gå vidare.
 
Vet inte om det är sagt, men ett alternativ är om du vill ha betalt, stämpla ut och kom som fotografen... ta bilderna redigera hemma på kvällarna och fakturera som brukligt ex 1500:- tim + moms...
Nä det kommer ju dom inte gå med på eller hur, tror som några sa, du har ju betalt så spelar det nån roll om du fotograferar och redigerar bilderna på din arbetstid...
 
Under min tid som "förvärvsarbetare" hände det då och då att jag tog en del bilder åt min(a) arbetsgivare. Det var inga "stora" fotouppdrag utan som regel för "internt bruk". Någon gång användes bilderna till reklammaterial. Jag använde alltid egen utrustning och slogs aldrig av tanken på att ta "extra betalt" för att jag fotograferade eller använde egna kameran. Att fotografera har inte ingått i mina arbetsuppgifter. Förmodligen var det jäkligt naivt av mig, trots att jag tyckte det var kul både att fota och att hjälpa till. Men jag förstod nog inte bättre.

Å andra sidan kunde jag, utan att be om lov, låna grejer på jobbet när det behövdes. Jag kunde gå till tandläkaren eller uträtta andra privata ärenden utan att någon jiddrade om löneavdrag. Och jag kunde i stor utsträckning styra min egen kompetensutveckling. Men så var det på de arbetsplatser där jag har varit och jag vet att det ser annorlunda ut på andra ställen.

Om jag hade varit på en arbetsplats där man normalt begär extra ersättning för arbetsuppgifter som inte omfattades av anställningsavtalet skulle jag tackat nej på frågan att ta lite bilder åt företaget. Hellre det än att tjafsa om några kronor i ersättning för kameraslitage.
Anders W
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.