Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning då man själv har frågat om man får fotografera

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått lov att fotografera några dansare på medborgarskolan och jag får tillgång till lokal. Nu är dem lite nyfikna på att köpa en bild som de kan ha i deras katalog. Jag vet inte alls vad upplagan är eller vad man kan ta för en sådan bild.

Självklart vill man ju ha betalt för den, men samtidigt känns det som jag är lite i underläge då jag är överlycklig över att fota dessa dansare.

/ Marcus

Jag gör ett försök.

Jag hade nog skrivit en faktura där mina vanliga priser står (jag brukar lägga på 400% på vad kopian kostar) och sen skriva en rabatt på det. i ditt fall skulle jag nog ta ut materialkostnad + 100% + ev porto.

Men det beror lite också på vad du har för relation till dem. Jag plåtade ett kårspex för ett tag sedan för att en som var inblandad hade bett mig ta lite bilder på hans tjej på scen. Sen visade det sig att spexet ville ha en utav bilderna som reklam för sig och då resonerade jag som så att det är bra reklam för mig och bjöd på det. Det är en avvägning man får göra.

Greven

Greve Nickon skrev:
Jag gör ett försök.

Jag hade nog skrivit en faktura där mina vanliga priser står (jag brukar lägga på 400% på vad kopian kostar) och sen skriva en rabatt på det. i ditt fall skulle jag nog ta ut materialkostnad + 100% + ev porto.

Men det beror lite också på vad du har för relation till dem. Jag plåtade ett kårspex för ett tag sedan för att en som var inblandad hade bett mig ta lite bilder på hans tjej på scen. Sen visade det sig att spexet ville ha en utav bilderna som reklam för sig och då resonerade jag som så att det är bra reklam för mig och bjöd på det. Det är en avvägning man får göra.

Greven

Det var du som tog bruden på framsidan-bilden till spexet på KTH, karnevalen va?

// Jocke

Jag fick den här informationen av någon:
Enligt BLF 2005 kostar mindre bild i katalog med en upplaga på upp till 2000 ex 1390 kronor + moms

Jag känner dock att det är väldigt mycket pengar för något som jag nästan skulle kunna betala för :)

Jag har drömt om det här tillfället jättelänge och då blir man kanske lite mjuk när man ska förhandla pris :)

/ Marcus

Jag har plåtat deras danslärare förra året, deras nuvarnde broschyr är mina bilder.
Allt var en salig röra med ge och ta, slutade med att dom fick bilderna med en bra rabatt.

Alltid svårt att ta betalt av sådana som man själv får hjälp av.

hasse lundberg skrev:
Jag har plåtat deras danslärare förra året, deras nuvarnde broschyr är mina bilder.
Allt var en salig röra med ge och ta, slutade med att dom fick bilderna med en bra rabatt.

Alltid svårt att ta betalt av sådana som man själv får hjälp av.

Jag kan tänka mig att det inte är lätt med "företag" i den branschen :)

Jag sa i alla fall en siffra och sen får jag se om det slutar med att jag får tio balettlektioner gratis :)

/ Marcus

ANNONS