Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning av moms EU.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Funderar på att köpa från Tyskland. Ta detta på mitt firma och enligt reglerna skall då ingen tysk moms (16%) påföras på varans pris, utan denna skall påföras i Sverige. Är det någon som vet NÄR denna moms skall redovisas till skattekontot. Jag har momsredovisning en gång/år, är det då detta skall redovisas?

Har letat på skattemyndighetens hemsida, men inte hittat något bra svar ännu, tänkte att det finns säkert flera här på FS som har koll.

Ja, det skall redovisas när du betalar all din andra moms. Gör du det en gång per år är det då, eller som mig varje månad.

Sedan tycker jag att du borde kolla upp om du inte kan betala momsen varje månad i stället. Jag gör det och tycker det är värt den halvtimman det tar att göra redovisningen.

Gör du ett större inköp så har du tillbaka momsen efter två månader i stället för om ett år i värsta fall. Samma om du skall betala moms, då gäller det att lägga undan pengar tills du skall betala den efter ett antal månader, men det är högst personligt hur man gör.

Hoppas det hjälpte/Stergios

Nu har jag momsredovisning månadsvis, men själva principen är densamma om man redovisar årsvis.

Glöm inte att du måste åberopa ditt VAT-nr för att säljaren ska kunna debitera momsfritt. (Exempelvis AC-foto har en ruta man kan fylla i direkt vid beställningen.) Debiterad utländsk moms återbetalas ej.

Köpesumman (omräknad till svenska kronor) ska sedan redovisas under rubriken Förvärv av varor från annat EG-land. (Ex. 100EUR=900SEK)

Under rubriken Utgående moms på varuförvärv från annat EG-land redovisar du den svenska momsen på inköpet. (Ex. 0,25*900=225 kr)

Om sen inköpet är avdragsgillt (vilket det ju bör vara) räknar du in momsbeloppet i totalsumman för Avdragsgill ingående moms, därmed tar de två posterna ut varandra.

Tack för svaren. "Fördelen" då, med köp från annat EU-land och att man har redovisning / år är ju att man då "slipper" betala in momsen just nu (naturligtvis skall den in/kvittas mot utgående moms. Köper man i Sverige måste man ju lägga ut momsen medetsamma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar