Annons

Betala skatt när man handlar i USA??

Produkter
(logga in för att koppla)

Coppe

Medlem
Unrar om någon har erfarenhet av att handla i USA.
Jag vet att om man beställer därifrån så får man betala 25% i skatt(har själva beställt).
Men om man handlar direkt från butiken...blir det då några x-tra avgifter?? Har hört något om 10%...i så fall vad är det för avgift??

Vore tacksam för svar

/Jens

Coppe skrev:
Unrar om någon har erfarenhet av att handla i USA.
Jag vet att om man beställer därifrån så får man betala 25% i skatt(har själva beställt).
Men om man handlar direkt från butiken...blir det då några x-tra avgifter?? Har hört något om 10%...i så fall vad är det för avgift??

Vore tacksam för svar

/Jens

Det beror på i vilken delstat du handlar i, vilken försäljningsskatt eller som vi uttrycker det i Sverige momssats de tillämpar. Vissa stater har inte denna typ av skatt medans andra ar det. Det kan innebära att försäljning över delstasgränser i vissa fall blir skattefri.

Om du handlar på plats i en butik läggs det på en lokal skatt, som i New York är 8%, andra stater kan ha andra nivåer.

Det gäller på nästan allt du köper, första gången jag köpte ett modemagasin i New York blev jag paff, när säljaren ville ha mer än vad som stod på prislappen.
Han förklarade dock, på klassiskt buttert NY-maner, att även dumma turister skall betala skatt som vanligt hederlig folk...

Sedan finns det undantag för vissa varor i vissa delstater. När jag var i Miami, Florida var matvaror och mediciner momsfria.
Så köper du en tomat i Orlando betalar du det priset som står på den...

Jag har läst någonstans och haft uppfattningen om skatt i USA att försäljningsskatt bara läggs på om det stället man handlar från har en filial i den delstaten man beställer ifrån. Alltså, om man beställer en kamera från B&H i New York och får den skickad till Florida (som uppenbart saknar B&H butik) så ska man inte behöva betala skatt. Har jag fel? Kanske sällan spelar någon större roll prismässigt med 8% påslag iofs...

mvh

Johan

Antag att du besöker NYC och av ekonomiska skäl väljer ett hotell på New Jersey sidan. Då spar du 8% på att beställa B&H grejorna och få de skickade till ditt hotell. Fraktkostnaden är försumbar.

aolsson skrev:
Antag att du besöker NYC och av ekonomiska skäl väljer ett hotell på New Jersey sidan. Då spar du 8% på att beställa B&H grejorna och få de skickade till ditt hotell. Fraktkostnaden är försumbar.
Fast jag har hört att de inte gärna skickar till hotell?

Nej, dom skickar inte till hotell, åtminstone enligt deras offentliga policy. Jag har frågat både per email och över disk. Kanske om man ber snällt...? : )

Som på alla andra ställen i världen (även sverige) kan människor bosatta utanför landsgränsen be att få köpa taxfree och få en plomberad förpackning och ett kvitto som man lämnar in vid utresa ur landet där man får tillbaka momsen. Använder du den här möjligheten är momsen du betalar i USA bara en temporär avgift som du får tillbaka vid utresa ur landet.

Allt sånt här kan man läsa sig till i forum på den här sidan och på officiella myndigheters hemsidor, är övertygad om att många såndana här förfrågningar skulle kunna få sig ett svar betydligt snabbare om trådstartare först läste den information som finns att tillgå på internet.

//Erik

[Allt sånt här kan man läsa sig till i forum på den här sidan och på officiella myndigheters hemsidor, är övertygad om att många såndana här förfrågningar skulle kunna få sig ett svar betydligt snabbare om trådstartare först läste den information som finns att tillgå på internet.

//Erik

Jag trodde att det var lite av poängen...att man vid undringar kan få lite snabb hjälp av sina kollegor här på forumet??
Ibland vet man kan inte riktigt var man ska leta...då kan det ta tid att hitta informationen vilket kan vara jobbigt om man behöver få ett snabbt svar.
Är det då fel att fråga någon som redan vet??

Bara undrar...

/Jari

Nej, det är inget fel att fråga om man har en fundering som inte finns lättillgängligt på internet, genom sunt förnuft/normal allmänbildning, eller på detta forum. Kritiken var inte riktad specifikt till den här tråden (även om den också i högsta grad berör även den här tråden) utan alla de trådar som startas och som gör att detta forum tidvis har onödigt många ogenomtänkta och onödiga trådar därför att de redan finns på ett eller annat sätt genom kriterierna ovan.

Så mitt svar är: Ja det är fel o starta onödiga trådar!

xdork skrev:
Nej, det är inget fel att fråga om man har en fundering som inte finns lättillgängligt på internet, genom sunt förnuft/normal allmänbildning, eller på detta forum. Kritiken var inte riktad specifikt till den här tråden (även om den också i högsta grad berör även den här tråden) utan alla de trådar som startas och som gör att detta forum tidvis har onödigt många ogenomtänkta och onödiga trådar därför att de redan finns på ett eller annat sätt genom kriterierna ovan.

Så mitt svar är: Ja det är fel o starta onödiga trådar!

Ok...förstår lite vad du menar. Men var drar man gränsen för vad som är "acceptabelt" att fråga om?? Det finns ju väldiga skillnader på kunskapsnivån här på forumet.
Vad som är väsentligt skiftar ju också från person till person...vilket jag också tycker det ska göra.
Hårddrar man det så behöver man inte ställa frågor om bländare, slutartider o.s.v heller... för det kan man läsa sig till på nätet... bara man söker tillräckligt...

/Jari

p.s det brukar ju heta att det inte finns några dumma frågor..

ANNONS