Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FS Annat Betala medlemskap utan mobilt bank-id

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Pihl

Aktiv medlem
Ni borde uppdatera sidan och förklara att det inte går att betala varken med faktura/kort eller Paypal (dessutom är det inte längre företaget Klarna som sköter det, utan White Balance), och det enda sättet att betala är med mobilt bank-id.
Vi är många som saknar möjligheten att betala med mobilt bank-id, och blir därför uteslutna som betalande medlemmar. Man riskerar dessutom att få en betalningsanmärkning, då man betalar i efterskott (man har en månad på sig att betala). Saknar man då möjligheten att betala med mobilt bank-id, så blir det problem, och det kan gå så långt att ens ärende hamnar hos kronofogden.

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    82.8 KB · Visningar: 9
Det går bra att betala med klassiska BG/OCR-nr via Billogram. När man klickar på Betala-länken så får man valet Referensnummer.

Väljer man spåret med Paypal så går det också att betala där med klassiskt kort (kredit/betalkort). Här finns info https://whitebalance.zendesk.com/hc...Betala-från-utlandet-pay-from-outside-Sweden-
Jag provade igår, fick inget OCR-nr, bara ett organisationsnummer.
Fanns heller ingen möjlighet till att välja spåret med Paypal.
Jag använde den länk jag fick av White Balance via min mejl, då jag hade automatisk förnyelse aktiverat.
Kan vara nytt, för att det gick bra att betala med faktura och OCR-nr via Billogram, för ett år sedan, då jag senast förnyade mitt medlemskap.

Kort kan dock kräva (mobilt) BankID över nätet om inte banken tillhandahåller en alternativ lösning för att säkerställa att rätt person använder kortet. Detta är dock inte något som Fotosidan har kontroll över och något som skruvades åt i och med PSD2.

Det kanske bör påpekas att White Balance är företaget som äger/driver Fotosidan och inte någon leverantör. Mobilt BankID är inte heller någon betalningslösning i sig, men kan krävas för att nytta flera sådana.

Ang. Kronofogden är det knappast god inkassosed att skicka ett ärende dit utan att först ha skickat ett inkassokrav till folkbokföringsadressen.

Apropå det här med betalning, elmfeldt : jag har noterat att flera plötsligt fått väldigt långa namn, dvs inklusive mellannamn, vilket får mig att tro att ni hämtar/läcker över fullständiga namn från folkbokföringen vid någon av betalningslösningarna eller om det är ihop med tidningsprenumeration. Det ser inte särskilt bra ut och jag vet inte om alla blir så glada heller.

Johan Pihl
Jag kommer då till Paypal-inloggningen om jag lyckas klicka på rätt ställen. Nu vill jag liksom inte pröva att faktiskt beställa något, men kommer man så långt lär det fungera. Betalade senast i december via Paypal f.ö. Om det sedan krävs verifikation av ditt registrerade kort e dyl hos Paypal är dock inget som FS styr över.

Kör man löpande prenumeration så är det Billogram som gäller. Där kan man betala med Swish, Bankkonto och Referensnummer. Jag klickade på en faktura idag och när man väljer Betala så får man de valen (den bifogade bilden ovan). Man kan däremot inte betala med kort hos Billogram vilket är en stor nackdel. VI har frågat om de tänker lägga till det men det hade de inga planer på.

Kör man klassisk prenumeration som tar slut så skickar vi mail om att det är dags att förlänga och då kommer man in till en sida där man kan betala med Paypal (där kort kan användas men med största säkerhet kommer man mötas av BankID för att verifiera).

Det är vi som påminner om sena fakturor och först kommer flera mail, sen kommer SMS och sist ett pappersbrev till folkbokföringsadressen. Först efter det så kan inkasso etc övervägas.

Och lite bakgrund:
För att kunna erbjuda löpande prenumerationer (ngt som är mer eller mindre standard nu hos digitala plattformar och digitala medlemskap) så hade vi tidigare en lösning med Klarna. Den fungerade inte för oss efter att de uppdaterade sin plattform 2021-01 (tror jag det var), och vi hittade då Billogram som är en plattform för att distribuera fakturor (digitalt eller papper).

Billogram är väldigt kompetent med riktigt bra API men har inget bra stöd för utlandsbetalningar (mest pga av att de inte accepterar kortbetalningar), så därför behövs utcheckning via Paypal.

Klarna finns också för vissa korta löpande prenumerationer för svenska kunder.

Senast ändrad:
Apropå det här med betalning, elmfeldt : jag har noterat att flera plötsligt fått väldigt långa namn, dvs inklusive mellannamn, vilket får mig att tro att ni hämtar/läcker över fullständiga namn från folkbokföringen vid någon av betalningslösningarna eller om det är ihop med tidningsprenumeration. Det ser inte särskilt bra ut och jag vet inte om alla blir så glada heller.

Skall kika. Det är i samband med beställning av prenumeration av papperstidning som vi gör en slagning för att få korrekt adressuppgifter som det kanske sker ngn onödig uppdatering av namnet där. Vi har även bytt till egenbyggd prenumerationsplattform under Q1 i år så kanske det är något vid migreringen av data från förra leverantören Flowy.

Tack för era svar!
Som sagt, när jag provade igår att betala via den digitala fakturan jag fick på mejlen av Billogram, så fanns det varken möjlighet till Paypal, eller något ORC-nummer (bara ett ordernummer).
Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag hade gärna betalt en ny prenumeration via Paypal här på fotosidan, som man kan göra då man t ex befinner sig utomlands eller tecknar nytt abonemang. Men eftersom jag haft automatisk förnyelse aktiverat, så har jag redan hamnat hos Billogram, och måste betala den faktura jag fick av dem via min mejl (annras riskerar det hamna hos fogden). Men hur det ska gå till vet jag ej, då jag inte fått nått ORC-nummer (bara ett ordernummer) på fakturan de sänt mig på mejlen.
Jag tycker att det är märkligt att ett så stort företag inte förstår att de ska skicka med ett ORC-nummer på fakturan, så att man kan betala den.
Vi får se vad som händer. Jag sade upp mitt plusmedlemskap igår, vet inte om det meddelandet hann komma in innan månads/års/perioden var slut. Och då skulle jag sen kunna teckna ett nytt plusmedlemskap här på fotosidan och betala med Paypal.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar