Annons

Betala 1900kr för tre pinnar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-B

Aktiv medlem
Ska ned till skåne nu nästa vecka till havet och funderar på om jag inte skulle köpa mig ett stativ samt ett halvtonat gråfilter för att kunna få till lite fina bilder på solnedgången etc. Vart dock lite bekymrad när jag fick se priserna...

Är det rimligt att betala 1900kr för tre pinnar? Tittade på detta kit från cyber:

Manfrotto 190 XB + Kulled Manfrotto 486RC2 + Stativväska Soligor Classic Line L.

Alla billigare stativ verkar främst vara ämnade för kompaktkameror? Fotar med en Pentax K10D + DA* 16-50mm f2.8. Min fråga är såklart; finns det någon billigare variant som funkar bra med min utrustning och är det stativ jag tittar på värd pengarna? Kommer inte använda stativet så värst mycket.

Sedan till filtret, funderade på denna:

B+W Halvtonat gråfilter 77mm (502) 25% (0.6-4X )

Denna finns i en annan variant B+W Halvtonat gråfilter 77mm (501) 50% (0.3-2X )

Vilken funkar bäst generellt för solnedgång/uppgång över vatten?
 
Ner till skåne? Du är måne inte en gnidig smålänning? Hosta upp de där 1900:- nu och var glad, Manfrotto gör bra grejer och smakar det så kostar det, samt att du kan trösta dig med att ett stativ i kolfiber går lös på det tredubbla!

/Otto
 
Ett billigare stativ tror jag du tröttnar på snart och då får du betala igen. 190 stativet är inte så högt och passar därför bäst om du själv inte hör till de längre.

Avtonande gråfilter av Cokintyp funkar bättre eftersom du då kan flytta avtoningen där du vill ha den. Med fast filter blir avtoningen alltid i mitten med risk för tråkiga kompositioner.

http://www.cokin.fr/filtres2.html?=#121S
 
Jag har ett Velbon Delta. Kostar kring tusenlappen och funkar finfint så länge man inte har väääldigt stora objektiv.
 
Säkert hälften av de där 1900 betalar du för märket.... Manfrotto säljer säkert bra, det finns många märkesbögar som gärna vill visa omvärlden att de har pengar. Tycker du ska kika på andra stativ innan du betalar en tusenlapp extra för "märket".
 
Mattsen skrev:
Säkert hälften av de där 1900 betalar du för märket.... Manfrotto säljer säkert bra, det finns många märkesbögar som gärna vill visa omvärlden att de har pengar. Tycker du ska kika på andra stativ innan du betalar en tusenlapp extra för "märket".

Så dom som kör Mercedes, dom kunde lika gärna ha köpt en Skoda då menar du ?

Man får vad man betalar för !
 
Martin-B skrev:
Ska ned till skåne nu nästa vecka till havet och funderar på om jag inte skulle köpa mig ett stativ samt ett halvtonat gråfilter för att kunna få till lite fina bilder på solnedgången etc. Vart dock lite bekymrad när jag fick se priserna...

Är det rimligt att betala 1900kr för tre pinnar? Tittade på detta kit från cyber:

Manfrotto 190 XB + Kulled Manfrotto 486RC2 + Stativväska Soligor Classic Line L.

Alla billigare stativ verkar främst vara ämnade för kompaktkameror? Fotar med en Pentax K10D + DA* 16-50mm f2.8. Min fråga är såklart; finns det någon billigare variant som funkar bra med min utrustning och är det stativ jag tittar på värd pengarna? Kommer inte använda stativet så värst mycket.

Sedan till filtret, funderade på denna:

B+W Halvtonat gråfilter 77mm (502) 25% (0.6-4X )

Denna finns i en annan variant B+W Halvtonat gråfilter 77mm (501) 50% (0.3-2X )

Vilken funkar bäst generellt för solnedgång/uppgång över vatten?

När jag köpte stativ i början av mitt forograferande så tyckte jag att det dög med någon billig budgetvariant. Men efter att ha lagt en rejäl sudd på kvalitetsgrejor (gitzo) så ångrar jag mig inte ett smack.
Det är stabilt, klarar mina kommande behov och det finns såväl eftermarknad som reservdelar.
Visst det svider när ett stativ kan kosta hälften av vad kamerhuset gör. Men kvalitetsstativ överlever ofta i decenier. Inte många digitala hus som gör det....
Sedan märkligt nog är det som så att ett bra stativ använder man mycket mer än man tänkt...
 
Tack för alla svar! Har tittat runt lite extra nu och hittat två billigare alternativ:

Velbon Stativkit Sherpa 803 R/F med QHD-62Q (B) (1300kr)

Manfrotto Stativkit 728B med 390 (1400kr)

Velbon kan bära upp till 4 kg vilket är mer än nog för min utrustning, men stativet väger 2.3kg. Manfrotton väger in på 1.7kg med en maxbelastning på 3,5kg.

Vad säger ni stativ-gurus på fs?

(Nej jag är ingen gniden smålänning, dock en fattig student) =)

Angående tipset om cokin-filter, förstår inte riktigt vad jag behöver köpa för att få det att fungera? Kommer handla på scandinavian photo, vore snällt om någon kunde peka ut det jag behöver inklusive filter. Tycker det är förvirrande information på SPs hemsida om de olika halvtonade gråfilterna från cokin.
 
Ahh fattig student med DA* 16-50 för 7200:- ;)

Jag köpte nyligen Manfrotto 055 XPROB + 488RC2 och rekommenderar den varmt. Riktigt bra stativ som klarar tunga last.
 
Fast du kanske också ska fundera hur mycket du kommer använda ditt stativ. Du kanske tillhör de som nästan alltid kör utan stativ därför det passar dig bäst att arbeta så. Stativet kommer du endast att plocka ut någon enstaka gång då och då. Kanske kan man då klara sig med något billigare stativ.

Men som sagt, ett billigare blir ofta dyrare. Inte kul att behöva använda långa slutartider tillsammans med ett rangligt stativ som skakar för den minsta vindpust.

/Gunnar
 
Det du "behöver" för att använda Cokinfilter är en filterhållare en adapterring för den filtergänga du har på ditt objektiv och slutligen filter av lämplig typ (P120 och 121 är graduerade gråfilter). Själv har jag P121S, P121M och P121L (ND2, 4 och 8) vilket ger mycket stora variationsmöjligheter.
Systemet är tyvärr ganska dyrt men väl värt skillnaden mot vanliga tonade filter som skruvas i vilket någon tidigare påpekade.

Med dagens dollarkurs är det troligen helt klart värt besväret att beställa från USA, för något år sen då jag skickade efter mina filter var det säkert hälften av kostnaden mot att köpa i Sverige. Det lär knappast vara mindre skillnad idag.
 
Mattsen skrev:
Säkert hälften av de där 1900 betalar du för märket.... Manfrotto säljer säkert bra, det finns många märkesbögar som gärna vill visa omvärlden att de har pengar. Tycker du ska kika på andra stativ innan du betalar en tusenlapp extra för "märket".

Du blandar ihop manfrotto med något annat, det är knappast ett märke någon använder för att visa att de har pengar! :)
 
Per_tissen skrev:
Det du "behöver" för att använda Cokinfilter är en filterhållare en adapterring för den filtergänga du har på ditt objektiv och slutligen filter av lämplig typ (P120 och 121 är graduerade gråfilter). Själv har jag P121S, P121M och P121L (ND2, 4 och 8) vilket ger mycket stora variationsmöjligheter.
Systemet är tyvärr ganska dyrt men väl värt skillnaden mot vanliga tonade filter som skruvas i vilket någon tidigare påpekade.

Med dagens dollarkurs är det troligen helt klart värt besväret att beställa från USA, för något år sen då jag skickade efter mina filter var det säkert hälften av kostnaden mot att köpa i Sverige. Det lär knappast vara mindre skillnad idag.

Tack för hjälpen! Om du bara fick ta med ett utav dina filter, vilket skulle du välja? ND2, 4 eller 8? Börjar nog med att köpa ett filter för att sedan bygga på om jag skulle vilja. Känns som om ND4 är mer allround. Som sagt, kommer främst vara kvällsbilder som jag är ute efter över vatten.
 
Martin-B skrev:
Min fråga är såklart; finns det någon billigare variant som funkar bra med min utrustning
Jag använder inte stativ så ofta och har en 350D och det tyngsta objektiv jag haft är Sigmas 150-makro och det fungerade att använda på mitt billiga stativ, som är ett Velbon CX660 som kostade runt 400 kr. Det gör sitt jobb trots att det är väldigt plastigt och lätt. Jag har också ett enbensstativ från Manfrotto som är stabiliteten själv, särskilt då jämfört med Velbon-stativet. När jag använder stativ så använder jag hellre enbensstativet eftersom det är smidigt att ha med sig och stabilare och lättare att ställa in. När jag fotar makro så kör jag med min hemmagjorda "bönpåse" (två plastpåsar med frigolit) och det fungerar bra det också! ;o)

Photax har intressanta stativ som jag kommer att kolla in om och när det blir dags för ett rejälare stativ. Kolla gärna deras stativtabell. De har bl a ett WeiFeng för under tusenlappen som verkar vettigt där både makropelare och krok att hänga upp stabiliseringspåsar ingår.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.