Martin-B
Aktiv medlem
Ska ned till skåne nu nästa vecka till havet och funderar på om jag inte skulle köpa mig ett stativ samt ett halvtonat gråfilter för att kunna få till lite fina bilder på solnedgången etc. Vart dock lite bekymrad när jag fick se priserna...
Är det rimligt att betala 1900kr för tre pinnar? Tittade på detta kit från cyber:
Manfrotto 190 XB + Kulled Manfrotto 486RC2 + Stativväska Soligor Classic Line L.
Alla billigare stativ verkar främst vara ämnade för kompaktkameror? Fotar med en Pentax K10D + DA* 16-50mm f2.8. Min fråga är såklart; finns det någon billigare variant som funkar bra med min utrustning och är det stativ jag tittar på värd pengarna? Kommer inte använda stativet så värst mycket.
Sedan till filtret, funderade på denna:
B+W Halvtonat gråfilter 77mm (502) 25% (0.6-4X )
Denna finns i en annan variant B+W Halvtonat gråfilter 77mm (501) 50% (0.3-2X )
Vilken funkar bäst generellt för solnedgång/uppgång över vatten?
Är det rimligt att betala 1900kr för tre pinnar? Tittade på detta kit från cyber:
Manfrotto 190 XB + Kulled Manfrotto 486RC2 + Stativväska Soligor Classic Line L.
Alla billigare stativ verkar främst vara ämnade för kompaktkameror? Fotar med en Pentax K10D + DA* 16-50mm f2.8. Min fråga är såklart; finns det någon billigare variant som funkar bra med min utrustning och är det stativ jag tittar på värd pengarna? Kommer inte använda stativet så värst mycket.
Sedan till filtret, funderade på denna:
B+W Halvtonat gråfilter 77mm (502) 25% (0.6-4X )
Denna finns i en annan variant B+W Halvtonat gråfilter 77mm (501) 50% (0.3-2X )
Vilken funkar bäst generellt för solnedgång/uppgång över vatten?