Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Besviken på diascanner

Produkter
(logga in för att koppla)

flojohan

Aktiv medlem
Hej

Jag testade en diascanner idag av märket HP model 4477. Det blev ju super dåligt. Grovkornit och superdålig skärpa.

Det vore roligt om någon på fotosidan kunde lägga upp någon bild och tala om vilken scanner som ni har använt. Eller hänvisa till något album. Det bästa vore om bilderna inte var påverkade av något bildbehandlingsprogram t.ex photoshop.

/Johan

Då är det något som är fel. Jag vet inte vad det är för typ av scanner men film+negativscanner ger otroligt bra resultat med rätt inställningar. Du kanske kan lägga upp någon bild och berätta lite hur du gör?

Jag känner inte till HP:n, men bilder skannade med Canon FS4000US ger jätte bra bilder, även om de är skannade med 2000 dpi. Visst kan vissa bilder bli korniga, men det beror mer på negativet/diabilden än på skannern.

Bör tillägga att kvaliteten blev märkbart förbättrad med den senaste versionen av programvaran (1.03). Detta främst när det gäller färgbalansen.

flojohan skrev:
Hej

Jag testade en diascanner idag av märket HP model 4477. Det blev ju super dåligt. Grovkornit och superdålig skärpa.

Det vore roligt om någon på fotosidan kunde lägga upp någon bild och tala om vilken scanner som ni har använt. Eller hänvisa till något album. Det bästa vore om bilderna inte var påverkade av något bildbehandlingsprogram t.ex photoshop.

/Johan

Hej

www.motljus.com

samtliga bilder skannade med en Nikon Coolscan IVED.

Mvh
Johan
www.motljus.com

Bilderna i mitt Stockholms album är skannade med en Nikon Coolscan IV ED (LS-40).

Jag har även provat en Canon FS4000US men gillade den inte. Det blev ofta för kornigt för min smak.

Jag har en HP-skanner som kan skanna både dia, neg och mindre pappersbilder. Den heter PhotoSmart S20.

Det är ju inte den bästa skannern på marknaden, men med tanke på att den bara kostar 5000 bagare och dessutom är så mångsidig så ger den jättebra resultat. Har dessutom fått riktigt bra betyg i flera tester.

/Joakim

Jag är också besviken. Efter fotomässan gick jag och köpte en HP Scanjet 4470c, som nog är samma som du talar om. Dia blev direkt dåligt. Mörkt och oskarpt. Neg blev bra tycker jag. Kolla:
http://se.photos.yahoo.com/hvhnn

De tre första är dia. De övriga neg Kodak Supra 400.

Två av mina bilder (Gullviva och ulagapskärret är scannade med en HP 5470c Gullviva har pålagd oskarp mask, ulagapskärret rakt av..testbilder..

Niklas H:

Det säger inte så mycket när man inte kan förstora upp dem!;)

Svårt att se skärpan på dina minibilder!
(En liten pik för att jag tycker bilderna ser kanonbra ut men jag blir frustrerad när jag inte kan förstora dem):p

Var det inte??

Har försökat igen utan att lyckas. Man kan klicka på vissa men då kommer det upp andra bilder som bara är en aning större!

Det finns en bild på den sidan på senast insatsbilder! Det är en bild från 020317 (den till vänster) som verkligen ser för jävlig ut! Tror inte originalbilden ser ut så hur blir det så?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar