Annons

Besviken på D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående Sigmat, 10-20 kan vara sjukt oskarpt, typ som min skolas, betyder inte att det är något fel på kameran, även om det verkar så.
Åker du till Stockholm kan du ta med dig kameraväskan till Lasses Kameraservice så ordnar de allt medan du väntar och du behöver nog inte betala något.
 
Fråna om felfokus dyker upp då och då. Kan inte FS skapa ett eget forum för det :)

Så här ligger det till. All info kommer från Nikons egna verkstäder inkl Lasses kameraservice:

Så kallade skruv objektiv, dvs AF-D och AF varianter går inte att justera för felfokus. De styrs helt och hållet från och av kameran. Självklart kan ett sådant objektiv fortfarande vara defekt men oftast är det inte där felet ligger. Fokuserar ett av dessa objektiv korrekt på din kamera så kommer de andra också att göra det. Jag har provat och det stämmer med mina egna erfarenheter.

AF-S och AF-I har en egen motor som driver AF. Den går att justera. Kameran gör beräkningarna tillsammans med cpun i objektivet. Dessa objektiv kan även frontfokusera på en brännvidd och bakfokusera på en annan. Tom bete sig olika på olika avstånd men samma brännvidd. Verkstaden kan åtgärda detta men det går inte via menyerna i kameran. Om du endast har en felfokusering som är mindre och den är likadan över hela brännviddsområdet och avstånd så går det oftast att fixa till via menyerna i kameran.

Sen kommer nästa faktor in. Kameran! Med skruvAF så är det alltså alltid kameran som är boven men med AF-S och AF-I så kan det vara både kameran OCH objektivet. Bara för att ett AF-S14-24 fokuserar korrekt på din kompis kamera så betyder det INTE att det gör så på din kamera. För att ta ett exempel så hade jag mycket problem med att få till fokus med min förra kamera, en D2X. Till slut så gick det men först efter massor av besök hos Nikon. Alla mina objektiv var tillslut perfekta. Gissa vad som hände när jag bytte D2X mot D300? Fullständigt kaos. Inte en glugg var skarp längre. Så bara för att de fungerade på D2X så betyder det inte att de gör så på en annan kamera. Observera att allt var injusterat till prefektion av en auktoriserad verkstad efter alla konstens regler.
 
Fråna om felfokus dyker upp då och då. Kan inte FS skapa ett eget forum för det :)

Så här ligger det till. All info kommer från Nikons egna verkstäder inkl Lasses kameraservice:

Så kallade skruv objektiv, dvs AF-D och AF varianter går inte att justera för felfokus. De styrs helt och hållet från och av kameran. Självklart kan ett sådant objektiv fortfarande vara defekt men oftast är det inte där felet ligger. Fokuserar ett av dessa objektiv korrekt på din kamera så kommer de andra också att göra det. Jag har provat och det stämmer med mina egna erfarenheter.

AF-S och AF-I har en egen motor som driver AF. Den går att justera. Kameran gör beräkningarna tillsammans med cpun i objektivet. Dessa objektiv kan även frontfokusera på en brännvidd och bakfokusera på en annan. Tom bete sig olika på olika avstånd men samma brännvidd. Verkstaden kan åtgärda detta men det går inte via menyerna i kameran. Om du endast har en felfokusering som är mindre och den är likadan över hela brännviddsområdet och avstånd så går det oftast att fixa till via menyerna i kameran.

Sen kommer nästa faktor in. Kameran! Med skruvAF så är det alltså alltid kameran som är boven men med AF-S och AF-I så kan det vara både kameran OCH objektivet. Bara för att ett AF-S14-24 fokuserar korrekt på din kompis kamera så betyder det INTE att det gör så på din kamera. För att ta ett exempel så hade jag mycket problem med att få till fokus med min förra kamera, en D2X. Till slut så gick det men först efter massor av besök hos Nikon. Alla mina objektiv var tillslut perfekta. Gissa vad som hände när jag bytte D2X mot D300? Fullständigt kaos. Inte en glugg var skarp längre. Så bara för att de fungerade på D2X så betyder det inte att de gör så på en annan kamera. Observera att allt var injusterat till prefektion av en auktoriserad verkstad efter alla konstens regler.

Tack så mycket för det utförliga svaret. Har bokat tåg för en visit i Stockholm om drygt en månad. Ska lämna in kameran hos Lasse. Hoppas att jag äntligen kommer bli nöjd.
 
Din beskrivning påminner om vad jag upplevde när jag gick från D50 till D80 för ett par år sedan
Då blev jag också besviken på skärpan, ända tills jag insåg att 10 MP kräver mer av fotografen än 6 MP.
Det jag upplevde var skakningsoskärpa helt enkelt.

Kan det vara så i ditt fall?
Du säger att du fick skarpa bilder med 18-200 - den har VR.

Vad händer om du testar din D300+50/1.8 på stativ?
(Det kanske du har gjort redan.)
Fortfarande samma problem?



/ Jan
 
Din beskrivning påminner om vad jag upplevde när jag gick från D50 till D80 för ett par år sedan
Då blev jag också besviken på skärpan, ända tills jag insåg att 10 MP kräver mer av fotografen än 6 MP.
Det jag upplevde var skakningsoskärpa helt enkelt.

Kan det vara så i ditt fall?
Du säger att du fick skarpa bilder med 18-200 - den har VR.

Vad händer om du testar din D300+50/1.8 på stativ?
(Det kanske du har gjort redan.)
Fortfarande samma problem?



/ Jan

Ja, jag har prövat att ha min D300+50/1.8 på stativ, och jag prövade så sent som nu att kolla om skakningsoskärpa var felet (vilket jag trots allt var säker på att det inte var), och mycket sant så var det inte någon skakningsoskärpa, detta kan konstateras efter att jag tog 2 bilder med följande inställningar:

1/1600 - f/1.8
1/400 - f/3.2

...ni kan ju bara gissa vilken som blev skarpare.
 
jag tog 2 bilder med följande inställningar:

1/1600 - f/1.8
1/400 - f/3.2

...ni kan ju bara gissa vilken som blev skarpare.
Vad vill du få sagt, att 50:an är skarpare och konstrastrikare nedbländad än den är vidöppen?

Det kan i så fall inte komma som en överraskning för någon, se exempelvis här eller här. Om du vill använda dig av bilder tagna på f/1.8 och dessutom har höga krav, säger det sig självt att du blir tvungen att lägga mer tid på bearbetning i PS eller motsvarande.
 
Vad vill du få sagt, att 50:an är skarpare och konstrastrikare nedbländad än den är vidöppen?

Det kan i så fall inte komma som en överraskning för någon, se exempelvis här eller här. Om du vill använda dig av bilder tagna på f/1.8 och dessutom har höga krav, säger det sig självt att du blir tvungen att lägga mer tid på bearbetning i PS eller motsvarande.

Hej Viktigpetter! :)

Hade du läst inlägget jag svarade på så frågade JanV om de oskarpa bilderna kunde bero på rörelseoskärpa, vilket de inte gör.
 
Jag tyckte 50mm-optiken såg helt normal ut på bl. 1.8.. Måste vara det ökade antalet megapixlar i D300, dvs förstoringsgraden och att dina krav har ökat.

Sådär luddig var min är min 50mm/1.4 som jag hade en gång i tiden också på största öppning.

Du kanske hade din D50 inställd på jättehög skärpa i bildkontrollen medans nu så använder du D300:ans default inställning på skärpan?

Kan inte vara så att du fotat jpeg innan och fotar i Raw nu och använder dig av Adobe Camera Raw? Jpegs direkt ur kameran blir alltid skarpare och bättre iomed Nikons egna programvara.
 
Ok, men skarpare än sådär blir det inte på största bländare, speciellt inte med ett så billigt objektiv. Det ser helt normalt ut.

Kan vara så att dina förhoppningar var så höga. Men istället så kom du dubbelt så nära när du tittade i 100% på d300:ans filer och upptäckte hur dåligt objektivet var.

Jag kan ha fel. Önskar jag kunde få testa objektivet på min D3:a..
 
En fråga ang. Lasses kameraservice;

Reparerar de Tamron-objektiv med Nikon-fattning?

Nix! och de kommer inte heller ens att försöka justera fokus på ett icke Nikon objektiv....

Jag kommer aldrig att köpa ett tredjepartsobjektiv av denna enkla anledning. Vill endast ha en enda spelare att anlita och inte ge dem möjligheten att "skylla" på någon annan.....
 
Hoppar in lite i tråden.

Fillip:
Hur har det gått har du fått ordning på kameran?

Mankan:
Jag läste i nån annan tråd att du hade focus problem i början med din D300. Jag har precis bytt från en D80 till en D300, och tycker att man inte alltid får till det. Jag har just nu ett fast 50mm 1,8 och ett 18-200mm med VR. Det blir en del suddiga bilder utan att jag direkt förstår varför. Har inte hunnit tagit mer än ca 300 bilder, så lite beror det nog på mig också samt vissa inställningar. På D80 kunde man ju "slöfota" med auto-läget och bilderna vart nästan alltid bra. Fast jag upplever att det är svårare att få "bra" bilder med D300 i läget P. Jag har nu kört en del S & A nu.

Har ni några bra tips, så är jag intresserad av dom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.