Annons

Besviken på D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Är, som rubriken lyder, besviken på min D300 som jag har haft sedan juli, och innan den hade jag en D50. Jag behöll ett Nikon 50/1.8 som numera alltid sitter på min kamera (eftersom att det är det enda objektivet jag har - bortsett från ett Nikon 28-80/3.5-5.6 som jag köpte igår)

På D50:n fokuserade 50/1.8 sinnessjukt bra på full öppning, men på D300:n blir bilderna en aning luddiga, och man måste blända ner några steg för att få samma resultat som jag fick på D50:n med full öppning.

Och det jag märkte direkt när jag köpte det nya objektivet igår (efter tips om att det fanns väldigt billigt på MediaMarkt i Göteborg) var att bilderna blev VÄLDIGT luddiga. Vet inte hur jag bäst ska beskriva fenomenet (och jag kan inte visa någon bild förrän i eftermiddag). Detta resultat (väldigt luddiga bilder) har även uppkommit när jag har plåtat med min skolas Sigma 10-20.

Dock så blev bilderna VÄLDIGT skarpaa när jag lånade ett 18-200. Utan tvekan dee skarpaste jag tagit med min D300.

Jag är som sagt väldigt besviken, och vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Har hört att Lasses kameraservice ska vara bra, men det känns en aning riskabelt att skicka utrustning värd ett femsiffrigt belopp på posten.

Nåväl, har ni några tips på vad jag bör ta mig till?

PS. Postar senare idag bilder tagna med de två objektiven jag nu har i min ägo (Nikon 50/1.8 samt Nikon 28-80/3.5-5.6) så får ni se om ni kan hjälpa mig att bli lite klokare.

Tack.
 
Det låter rent spontant som att ditt kamerahus är i behov av en liten justering. Just Lasses kameraservice som du nämner har jag mycket goda erfarenheter av. Väljer du att skicka med posten finns ju möjligheten att lägga till diverse försäkringar på paketet så är du skyddad om något skulle hända.
 
Meny > Inställningsmeny > AF-finjustering.

Felfokuserar objektiven bara lite grann så går det oftast att kompensera för med kamerans inbyggda fokusjustering.
 
I ditt fall verkar alla AF-gluggar med skruv-AF felfokusera vilket tyder på att kameran behöver justeras. Att 18-200 upplevdes som bra i fokus beror förmodligen på att AF-S motorn sitter i gluggen och således nyttjas inte AF-skruven i detta fall. Skicka till Lasses och bli nöjd!

// Maxe
 
Meny > Inställningsmeny > AF-finjustering.

Felfokuserar objektiven bara lite grann så går det oftast att kompensera för med kamerans inbyggda fokusjustering.

Har redan finjusterat båda objektiven, men det blir fortfarande inte speciellt bra, dock bättre än om jag hade struntat i att finjustera dem. Här får ni tre exempel;

http://api.photoshop.com/home_149e7...be-px-assets/0c16cc5cb8d04dedb69682f472a2886f

http://api.photoshop.com/home_149e7...be-px-assets/3cbd44cdcc774da688e467bd5774f12a

http://api.photoshop.com/home_149e7...be-px-assets/a049f1ffe8094719a3d49a9ba5fe6795
 
Snarare fel på optiken!

Om man tittar på bilderna med samma brännvidd men olika bländartal så ser man att du får nåt optiskt fel, snarare än focusfel. Detta skulle i så fall tyda på att du har nåt strul med ditt 50mm på full öppning, kanske lamellerna inte är bra synkade eller att du inte får helt öppet,,
Gör ett fokustest, ställ en bok på högkant,fota snett 45grader, fokusera på mitt i sidan. ta 3 bilder med olika bländare och sedan ändra du avståndet från boken och tar 3 till. Jämför sedan bilderna! Har du fokus fel så hamnar fokus antingen bakom eller framför!!
Sitter fokus rätt, men det ser luddigt ut? Då har du nåt fel på optiken, linser, bländare, skit imellan glasen eller nått. Ta då och prova ett annat 50mm, samma fel igen? prova en 50mm 1.4, samma fel igen? Ta kontakt med nikon..

Mvh
David
 
Sandbergs: Hur kan du säga att det är fel på optiken när 50/1.8 funkade hur bra som helst på full öppning när den satt på min gamla kamera.

Jag har som sagt även prövat andra objektiv på denna kameran, och dessa har haft samma problem - dvs luddig fokus eller vad ni nu vill kalla det (förutom det 18-200 som jag nämnde tidigare i tråden).

Jag har å andra sidan inte prövat mitt 50/1.8 (eller 28-80/3.5-5.6 för den delen heller) på någon annan kamera, så jag kanske inte bör skriva att det INTE är fel på optiken, för det kan det mycket väl vara.

Sigmas 10-20 som jag lånar hem från skolan då och då har funkade jättebra på min gamla D50, och nu ger den bara ifrån sig lika luddiga bilder som de övriga objektiven jag har prövat (bortsätt från redan nämnda 18-200).

Tack.
 
Nej nej Filip. Det är som det tidigare nämnts i tråden fel på din kameras "skärpeskruv". De objektiv du har som missar skärpan är alla av den typ att dom inte har inbyggd fokusmotor utan kameran ändrar skärpan. Det är alltså din kamera som du måste in och få justerad. Den typen av fel kan man inte avhjälpa med den inbyggda justeringen i kameran.
Mvh
JB
 
Nej nej Filip. Det är som det tidigare nämnts i tråden fel på din kameras "skärpeskruv". De objektiv du har som missar skärpan är alla av den typ att dom inte har inbyggd fokusmotor utan kameran ändrar skärpan. Det är alltså din kamera som du måste in och få justerad. Den typen av fel kan man inte avhjälpa med den inbyggda justeringen i kameran.
Mvh
JB

Ok, hehe. Tack så mycket.

Någon som vet ungefär hur mycket det skulle kosta, samt hur lång tid det skulle ta att få den justerad.

Har en syster som bor i Stockholm, och vore ett smart att besöka Lasses kameraservice i samband med visiten i Sthlm.

Tack igen.
 
Jag tycker att 50-millimeterbilderna ser ganska normala ut. Du får tänka på att du har dubbelt så många pixlar i D300:an, så vid 100% förstoringsgrad så kommer det naturligtvis inte se lika bra ut som med D50:n.
28-80-objektivet är ju inget som är direkt rekommendabelt på en D300, om jag får göra en gissning.

Du har ju liveview på kameran, så prova att fokusera med den och se om det blir skarpare. Blir det det, så är det autofokusen som knasar. Blir det inte skarpare, så är det antingen dina krav som är för höga, eller så måste bajonetten vara skev eller något liknande. Men då skulle ju inte 18-200 kunna ge skarpa bilder, så det tror jag inte.

Angående objektivjustering så kan 50/1,8 inte justeras eftersom det inte har någon fokusmotor. Det är kameran som ska justeras, om det nu visar sig att den fokuserar fel.

Tillägg: Förresten måste du räkna med att ett objektiv som 50/1,8 är ganska uselt på riktigt nära håll, eftersom det inte har några flytande linser eller annan närbildskorrigering. Det är optimerat för bra skärpa vid oändligt, och vid stora bländaröppningar på nära håll så blir det helt enkelt inte skarpt. Detta är helt normalt.
 
Sandbergs: Hur kan du säga att det är fel på optiken när 50/1.8 funkade hur bra som helst på full öppning när den satt på min gamla kamera.

Jag har som sagt även prövat andra objektiv på denna kameran, och dessa har haft samma problem - dvs luddig fokus eller vad ni nu vill kalla det (förutom det 18-200 som jag nämnde tidigare i tråden).

Jag har å andra sidan inte prövat mitt 50/1.8 (eller 28-80/3.5-5.6 för den delen heller) på någon annan kamera, så jag kanske inte bör skriva att det INTE är fel på optiken, för det kan det mycket väl vara.

Sigmas 10-20 som jag lånar hem från skolan då och då har funkade jättebra på min gamla D50, och nu ger den bara ifrån sig lika luddiga bilder som de övriga objektiven jag har prövat (bortsätt från redan nämnda 18-200).

Tack.

Om jag inte missninner mig så har väl sigmas en HSM motor och således inte använder sig av Fokusskruven?

Hur som helst, gör mitt fokustest enligt tidigare beskrivning och posta bilderna i tråden så kan vi bedömma dem!!
din optik har en närgräns på 0,45m så börja på 1m och ta sedan 2,5m,, då slipper du problem med CRC korrigering.
Mvh
David
 
Bara en tanke.

Skala ner bilderna till samma storlek som du fick från din D50, ser det fortfarande "luddiga" ut?
 
Om jag inte missninner mig så har väl sigmas en HSM motor och således inte använder sig av Fokusskruven?

Hur som helst, gör mitt fokustest enligt tidigare beskrivning och posta bilderna i tråden så kan vi bedömma dem!!
din optik har en närgräns på 0,45m så börja på 1m och ta sedan 2,5m,, då slipper du problem med CRC korrigering.
Mvh
David

Gjorde ett fokustest med 50/1.8 när jag skulle finjustera AF precis när jag köpte kameran, resultatet blev verkligen inte optimalt, men bättre än om jag hade skippat att finjustera AF.

Dock så tror jag inte att felet ligger i optiken, som någon nämnde tidigare. I somras fick jag låna ett... eh... Nikon 14-24/2.8 (?) av en vän, men lika fort som objektivet sattes på kameran, plockades det bort. Gissa varför? Jo, luddiga & oskarpa bilder.
 
Jag tycker att 50-millimeterbilderna ser ganska normala ut. Du får tänka på att du har dubbelt så många pixlar i D300:an, så vid 100% förstoringsgrad så kommer det naturligtvis inte se lika bra ut som med D50:n.

Har dock inte alls förstorat upp 50-millimeterbilderna. Utan de är i den storleken som de var när de togs.
 
På tal om ingenting så tycker jag att det känns en aning vilseledande då hälften av er säger att det är fel på kameran, medan den andra hälften säger att det är fel på mina objektiv.

Ni som säger att det är fel på objektiven; då måste väl ni även anse att det är fel på t.ex. min skolas objektiv (och varför i hela friden skulle de i så fall ha kvar optik som inte ger optimala bilder? - Bara en tanke.)
 
Åk till Nikon

Om du ändå ska till Stockholm kan du ju lämna in kameran direkt till Nikon och strunta i Lasse eller vad han nu hette.

De brukar vara snälla, iaf mot mig.
 
Har dock inte alls förstorat upp 50-millimeterbilderna. Utan de är i den storleken som de var när de togs.
Du får knappast en kapsyl att fylla hela bildrutan utan att sätta på en drös mellanringar, så jag misstänker att du menar att de visas i 100% förstoring (en pixel i bilden är en pixel på skärmen). Och då är det precis som jag säger; nämligen att bilderna kommer att vara oskarpare ju fler pixlar sensorn har.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.