Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bestulen på bilder -hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

hugo

Aktiv medlem
Hej allihopa, jag har ett problem med stulna bilder...

jag gav ett företag tillåtelse om att använda ett par av mina surfbilder gentemot att dom skrev ut vem som hade tagit bilderna osv. Nu är katalogen tryckt och jag ser till min förvåning att dom inte har skrivit ut 'foto:..' eller '©' på någon av bilderna överhuvudtaget.

Vad skall jag göra?, hörde från en vän att man kan få ersättning ca ett par tusenlappar per bild, någon som har erfarenhet av detta?

Mvh Hugo

Hoppas du har det på papper. Annars kan det nog bli segt..Jaja nu har de ju tryckt upp broscyren så då får de väl slanta upp om de inte tryckt dit ditt namn någonstans i foldern..

har rätt många vittnen, gick via en god vän som skrev specifikt i mailet att dom skulle printa ut mitt namn. All kommunikation finns loggad.

dessutom är bilderna välkända inom surfsverige.

Prata med dom och ifall inte det hjälper så kan du ju alltid hota med media. Det är aldrig populärt när företag utnyjar enskilda människor så det kan kanske hjälpa.

MVH
Greve Nickon:cool:

Att hota med polisanmälan är nog effektiva. Trots allt handlar det om brott mot upphovsrätten. Fast det är alltid bättre att komma överrens i godo.

Tala med BLF bildleverantörernas förbund, dom kan ge dig goda råd i dom festa fall. Dom har hjälpt mig många gånger,du kan bli medlem i förbundet och får då en katalog med dom priser du kan ta ut vid bildförsäljning. Jag tror du kan kontakta dom via nätet.

japp, glömmer/skiter kunden i att sätta ut fotografens namn debiteras dubbel taxa. fast om de fått använda bilderna gratis är det förstås svårt att dubbla taxan... Men kolla med BLF vad du egentligen skulle debiterat dem och skicka sen en räkning på det beloppet. De kan inte vägra och gör det förmodligen inte heller. Krånglar de=polisanmäl. Det brukar bita.

I den här lilla copyright-häftet jag har står det; att om inget annat överenskommet så SKA namnet på fotografen nämnas i tidsskrifter och BÖR nämnas i reklamsammanhang.

Men i detta fall säger du att ni kommit överens, alltså gäller det.

Hoppas det löser sig :(

Aftonbladet råkade blanda ihop namnen och skrev ett annat namn under en av mina bilder. Jag ringde upp bildredaktionen, informerade dem om deras misstag och hänvisade till SFF:s riktlinjer om att ta dubbelt betalt. Det var inget problem.
Om du håller korrekt stil och hänvisar till generella avtal, så bör det inte skada din relation till kunden. Det är ju kunden som har gjort fel och han/hon uppskattar säkert att du kan lösa problemet på ett korrekt och enkelt sätt.

Om bilderna var gratis, så borde du kunna ta ordinarie pris från prislistan.

Som fotograf bör man väll hellre vara ansluten till SFF än BLF.

http://www.sfoto.se/

:cool:

ringde o pratade med dem idag, begärde kompensation och sa att dom hade begått ett brott. Får se vad som händer dom skulle återkomma.

katalogen är tryckt i 25000 ex dessutom

keeping you posted...
:confused:

Tjena allt har löst sig utan några brända broar. fick 3000:- i ersättning, vilket jag tyckte var okej utan att bråka allt för mkt.

Mvh Hugo :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar