Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställt skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

segerberg

Medlem
Ok, efter att ha läst en del i de olika forumen här på sidan så har jag nu beställt en Epson Perfection 4990 Photo skanner. Hoppas att den fungerar för mina diabilder på ett tillräckligt bra sätt så att jag kan skicka bilderna till min bildbyrå OCH att det inte tar hundra år att få in min väldiga mängd bilder! Jag återkommer med rapport om vad jag tycker när jag väl fått den. Dock kommer den tydligen inte att finnas kvar så länge till på marknaden. Det är Epson V700 som tar över. jag förstod inte riktigt vad förbättringen låg i, så jag valde 4990 som är billigare nu så länge den finns kvar.

Intressant var att trots att jag sökte efter billigast återförsäljaren inkl frakt på nätet genom pricerunner och försökte köpa av den hemsidan, så blev priset samma i slutänden som på Scandinavian Photo. Så jag köpte på Scandinavian i alla fall, för de vet jag är pålitliga.
Vad är er erfarenhet av detta fenomen? Jag tror att de kallade det för "Hanteringsavgift" fast det var fraktfritt...
 
Hej!

Jag tycker 4990 är en bra skanner, men jag skulle inte välja den för att skanna 35 mm film till bildbyråer (till skissbilder går den bra förstås). Där tycker jag den ger för låg skärpa. Om det är Mellis/storformat du kör räcker den skannern gott och väl för ändamål.

På det hela tycker jag 4990 är jättebra, är mycket nöjd med min.

Ett tips: använd inte Epsons skannerprogramvara. Du får förmodligen med en bantad version av SilverFast med skannern, använd den och du får mycket bättre resultat! :)
 
Har också just fått hem en Epson Perfection 4990 Photo.
Funderar på när man skannar foton så det inte blir dpi overkill. Jag förutsätter att man kan kalla upplösningen på bilden för dpi. Vilken är den största dpi som nya och gammla foton kan tänkas ha?
Vad har dia/neg för dpi?
Räcker det med 16 bitar eller ska man köra 24 för säkerhets skull?

Mvh
Fredrik
 
Du menar vilken maximal teoretisk upplösning ett småbildsdia har? Det mäts ofta i linjepar/millimeter, och jag tror inte det kan översättas till ppi direkt. Tyvärr kan jag inte svara på hur många lp/mm vi skackar om, men kanske 100?

Men 4990 leverar ca 1800 ppi, och då är det skarpt, mer än så är knappt idé att skanna i. Det räcker inte för att krama ur allt ur ett småbildsneg / dia.

Ett tips dock. Skanna alltid i 300, 600, 1200 eller 2400 ppi. Inte 320 eller nåt sånt. Behöver du en större bild än 300 men mindre än 600 ppi så skanna i 600 och minska i PS. Det går MYCKET snabbare och blir säkert bättre kvalitet med.

Jag skannar alltid i 16 eller 48 bitar (svartvitt/färg). Ser ingen anledning att låta skannern ta bort en massa dynamik i förtid. Jag skannar inga enorma mängder dock.
 
Tack för tipsen!
Den skannar bara med 1800 ppi? Så högre tal än så är bara interpolerade? Ingen ide att köra mer än 2400 då för att få ut maximal upplösning av bilden?
 
Om man vill få ut 10 Mpixel (3873x2582) ur 36x24mm så behövs alltså 3873/36 pixel/mm eller 3873*25.4/36 pixel/tum, dvs ungefär 2700 pixel/tum.

Huruvida detta teoretiska samband duger i praktiken vill jag dock vara osagt!

Per.
 
Enligt samplingsteoremet måste man sampla med dubbla frekvensen, för att behålla originalets upplösning i kopian.

Jag vet inte riktigt vad det innebär för flatbäddsskannrar, men 2700 pixel/tum ger inte 100 linjepar/mm i upplösning.
 
Står så här i manualen:
4 800 dpi (huvudskanning)
9 600 dpi med Micro Step (underskanning)

Är det 4800 dpi optisk skanning och till 9600 dpi interpolerad eller är det de 9600 också optiska?
 
Annan fråga:
Kan det vara till nackdel att använda dammborttagning? Kan det plocka bort grenar regndroppar etc?
 
Dammborttagningen kan ta bort detaljer från bilden. Om man ska beställa/skriva ut en större kopia, så bör man nog gå igenom bilden och fixa till manuellt. Det kan se ut som fläckar med en skinande gloria runt. För webben och mindre kopior är det helt underbart med digital ice. Synd att det inte funkar för sv/v.
 
Skannern kan skanna i 4800 ppi, och det är "optisk upplösning", men i verkligheten så får man ut ca 1800 ppi. Högre upplösning på skannern tar inte fram fler detaljer från filmen, förmodligen pga neghållarna och optiken, samt begränsningar i flatbäddskonstruktionen.
 
Är det inte bara onödigt krångligt att hålla på att räkna i ppi/dpi? Ställ in önskad procent, 1000% brukar vara lagom på småbild, och så 300 dpi. Då får du en bild på ca 36x24 cm. Räcker till det mesta och väder inte överdrivet mycket.

Vet i och för sej inte om just din scanner klarar den storleken, men det jag menar är att jag tycker det är smidigare att låta dpi:n stå på 300 och sen justera procenten efter önskemål på bildstorlek.



/petter
 
ANNONS