Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa kamera från USA??

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Power

Medlem
Tjenare!

Ska köpa en digitalkamera, och har nog bestämmt mig för en Olympus C-720uz. Men det är ju så att den kameran är slut överallt, så jag ligger lite lågt...
Har nu kolla runt lite, och även spanat lite över Atlanten... Där är ju kamerorna mycket billigare. Speciellt uppåt Kanada. Ibland nästan halva priset...
Nån som vågat göra affärer därifrån? Går det att skicka efter? Blir det mycket merkostnader, som svälger förtjänsten iallafall... Vad gör man om det blir nåt fel?
Om man istället handlar när man kommer dit då, hur funkar det? Dom har inte nån annan "standard" på minnen osv? Garantier och sånt...? Ge mig all fakta ni kan.... Tack och bock!

mvh/

Tommy

Till ditt köp läggs även moms, tull, frakt, skatt och skam. Risken är alltför stor att ditt paket fastnar i myndighetens nät. Har du riktig otur blir affären dyrare än om du köpt prylarna på plats här hemma! =(

Bäst affär gör du inom EU (där du slipper svensk moms och tull). Alternativet är ju att ta semester och åka över - på så vis får du både resa och kamera..

hmmm

Jaha, då var det som jag trodde att man kan få en massa strul vid beställning...

Men det kan hända att jag måste över till Detroit genom jobbet efter nyår, så då skulle det finnas chans att köpa på plats...

Är det nåt att rekomendera... Vad händer om nåt pajar... Vänder jag mig direkt till Olympus då eller vad jag nu köper från för tillverkare...?

mvh/
Tommy

Man KAN få trubbel med tullen men det är långtifrån alla paket som fastnar. Ju dyrare innehåll desto större är väl chansen att de granskar försändelsen. Naturligtvis måste det finnas undantag men jag hade iallafall inte chansat på att beställa från Nordamerika.. =(

En del tillverkare (Nikon, Canon) tillämpar världsgaranti. Om något strular eller går sönder har du rätt att vända dig till närmaste reparatör eller återförsäljare även om du köpt kameran i något annat land.. Bra va? Vet inte hur det är med Olympus men det går ju säkert att få reda på..

Om du vill vara garanterad att inte få trubbel med tull eller moms kan du kolla inom EU. I Tyskland finns fotohandlare med bra priser. T.ex. Internet-Photo, New York Camera eller Fotoking.

Själv har jag bara handlat från Fotoking - en Nikon Coolpix 995 och två Canon EOS D60 med objektiv och minneskort. De ger bra service och är mycket seriösa!

Hur mycket du tjänar varierar säkert från artikel till artikel, men Macracanthas påstående att "Har du riktig otur blir affären dyrare än om du köpt prylarna på plats här hemma!" är jag mycket tveksam till. Kostnaden, som tillkommer om tullen kollar försändelsen går ju att räkna ut. Från Tyskland är ju både moms och tull 0%, från USA tillkommer 25% moms och c:a 7% tull. Bara att räkna och jämföra!

Det jag tycker är viktigt att kolla vid köp från utlandet är hur seriös firman ifråga är - det finns affärsidkare med lättflyktiga samveten - och vilken garanti man får med!

Lycka till!

/Janne

Det är jag som har fel, Loj har rätt! Det är ju självklart så att den slutgiltliga summan på paketet varierar alltefter innehållets värde! Att beställa över Atlanten är ett risktagande - bara man vet om det.. Ställningstagandet gör man själv!

Kan ju samtidigt passa på att rekommendera http://www.bhphoto.com och http://www.keh.com för begagnathandel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar