Annons

Beställa från ebay.

Produkter
(logga in för att koppla)

Pirog

Medlem
Jag har handlat på Ebay och andra sidor från både Hong Kong och Korea säkert 50 gånger förut. Allt från klädesplagg till föremål tillhörande mina andra hobbys så som figurspel och airsoft.
Aldrig har jag åkt på tull eller något sådant.

Vågar jag köpa ett Tokina 11-16 från Hong Kong med tanke på att jag får det för 3600:- och Cyberphoto exempelvis tar 6500:- för det?
Vad kan jag åka på i fråga om tull, moms etc?

Och kanske framförallt, är det någon som har kläm på varför jag skulle åka på tull och moms den här gången när jag aldrig gjort det förr? Handlar det om vilken typ av vara det är jag köper?
 
Jag har också handlar rätt mycket på ebay. Min uppfattning är att små saker som kommer i vadderade kuvert (även ganska stora vadderade kuvert) tar tullen extremt sällan, är det däremot en kartong så tar dom det nästan alltid.
 
Jag hade nog undviket att handla objektiv via eBay för den kostnaden.
Tull+moms får du nog räkna med att betala då paketet lär vara stort nog för att fastna i postens kontroller.

Sen finns det ytterligare problem som kan uppstå då objektiv trots allt är avancerade produkter:

Vad gör du om optiken inte sätter fokus korrekt, får du ens skicka tillbaka den till säljaren? De europeiska återförsäljarna kommer nog inte vilja hjälpa till vid eventuella problem.
Vad händer om optiken kommer fram skadat och säljaren hävdar att det är användarens fel?

Då du ändå antagligen ändå inte kan hävda att du har garanti på varan, har du funderat på att kolla på begagnade objektiv istället? Dessa kan du ju faktiskt åka och prova och kontrollera att de sätter fokus korrekt och fungerar som de ska innan du köper dem.
 
Korkad jag känner mig!
Tänkte inte ens i dessa banor, såg priset och blev väl lite väl lyrisk. Tackar ödmjukast för att du uppmärksammade mig på det här.
Självklart får det hellre kosta mer än att jag sitter där med skägget i brevlådan med ett icke fungerande objektiv från Hong Kong. :p
 
Korkad jag känner mig!
Tänkte inte ens i dessa banor, såg priset och blev väl lite väl lyrisk. Tackar ödmjukast för att du uppmärksammade mig på det här.
Självklart får det hellre kosta mer än att jag sitter där med skägget i brevlådan med ett icke fungerande objektiv från Hong Kong. :p

Och så slipper du bryta mot lagen också :)
 
Vissa tillverkare har världsgaranti, med garantiservice utförd gratis i annat land än där det köptes. Jag har själv köpt ett Sigma 17-50 2.8 för styvt 4200 (när det kostade runt 6000 i Sverige), hemkört till dörren med DHL. Fokuseringen krävde justering, vilket Tura utförde gratis mot uppvisande av inköpsbevis. Så visst går det att köpa utomlands.
 
Och så slipper du bryta mot lagen också :)

Ingen vill väl det, men är det att bryta mot lagen att köpa från HongKong och sen upptäcka att ingen tull och moms tagits ut? Jag har ju inte aktivt försökt smuggla.

När jag har handlat från USA har säljaren set ttill att detta sker på rätt sätt med en tulldeklaration. Ska man själv uppmana säljaren i HK att göra det för att in te bryta mot lagen?

Jag bara undrar, jag tycker man ska göra rätt för sig, även om jag principiellt är emot alla handelshinder i form av tullar och annat.

För att undvika alla såna här problem handlar jag helst inom EU.
 
Ingen vill väl det, men är det att bryta mot lagen att köpa från HongKong och sen upptäcka att ingen tull och moms tagits ut? Jag har ju inte aktivt försökt smuggla.

När jag har handlat från USA har säljaren set ttill att detta sker på rätt sätt med en tulldeklaration. Ska man själv uppmana säljaren i HK att göra det för att in te bryta mot lagen?

Jag bara undrar, jag tycker man ska göra rätt för sig, även om jag principiellt är emot alla handelshinder i form av tullar och annat.

För att undvika alla såna här problem handlar jag helst inom EU.

Nog är du skyldig att betala skatten även om inte tullen "upptäcker" paketet eller säljarens land inte har något skatteavtal med Sverige.

Precis som med vanliga skatter. Det är inte ok bara för att myndigheterna inte upptäcker att du inte skattat för något.
 
Nog är du skyldig att betala skatten även om inte tullen "upptäcker" paketet eller säljarens land inte har något skatteavtal med Sverige.

Precis som med vanliga skatter. Det är inte ok bara för att myndigheterna inte upptäcker att du inte skattat för något.

Så måste det vara naturligtvis. Tack för klarläggandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.